اولین همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه با معرفی مقالات برتر و تجلیل از نیم قرن تلاش علمی استاد احمد ضابطی جهرمیبه کار خود پایان داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صداوسیما، مراسم اختتامیه نخستین همایش ملی «هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه» دوشنبه شب، ۲۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۴، با حضور رئیس رسانه ملی، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مدیران و پژوهشگران در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان صداوسیما برگزار شد. در این رویداد که نقطه عطفی در ورود جدی هوش مصنوعی به عرصه رسانه، بهویژه رسانه ملی، قلمداد شد، بر لزوم بومیسازی این فناوری نوین، بهرهگیری از ظرفیت خلاق جوانان و ارتقای دانش و مهارت در این حوزه تاکید گردید.
رئیس رسانه ملی: هوش مصنوعی بومی، ضرورتی فرهنگی و فناورانه
رئیس سازمان صداوسیما در سخنرانی خود، ضمن تشکر از دستاندرکاران برگزاری، این همایش را سرآغاز مسیری جدی برای ادغام هوش مصنوعی با رسانه ملی دانست. وی با اشاره به حضور چشمگیر دانشآموزان در میان شرکتکنندگان، آنان را امید کشور خواند و با استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، آینده کشور را در مدارس امروز قابل مشاهده دانست.
ایشان با تبریک به برگزیدگان، هوش مصنوعی را حاصل بخش کوچکی از هوش طبیعی و خدادادی انسانها توصیف کرد و با اشاره به آیات قرآن کریم و جایگاه عقل در آموزههای دینی، تاکید کرد: «انسان بهعنوان موجودی عاقل و هوشمند، مسئولیتهای بزرگی بر دوش دارد و هوش مصنوعی، محصول همین عقل و دانش بشری است. انسان میتواند هزاران برابر قویتر از هوش مصنوعی خلق کند و هرگز نباید در برابر آن تسلیم شود.»
رئیس رسانه ملی بر ضرورت بومیسازی هوش مصنوعی تاکید کرد و گفت: «هر جامعهای براساس تاریخ، فرهنگ و سبک زندگی خود نیازمند نسخهای خاص از هوش مصنوعی است. باید از تجارب جهانی استفاده کنیم، اما هوش مصنوعی را با توجه به فرهنگ و تمدن خودمان توسعه دهیم و خالق عناصر اولیه و بومی این پدیده فناورانه جدید باشیم.»
وی همچنین به تهدیدات هوش مصنوعی، از جمله تولید محتوای جعلی، اشاره کرد و افزود: «رسانه ملی مسئولیت اخلاقی سنگینی در قبال افزایش سواد رسانهای جامعه دارد. باید برنامههای آموزشی تولید کنیم تا مردم بتوانند واقعیت را از جعل تشخیص دهند. پیشنیاز این کار، ارتقای دانش و مهارت همکاران خودمان در سازمان است.» در همین راستا، از ایجاد ساختارهای جدید آموزشی در صداوسیما و لزوم آشنایی دانشجویان دانشگاه صداوسیما با فرصتها و تهدیدات این فناوری خبر داد.
رئیس صداوسیما با اشاره به پتانسیل هوش مصنوعی برای تولید آثار فاخر با هزینه کمتر، مانند مجموعه «موسیکلیمالله»، بر لزوم بهرهگیری از استعدادهای جوان و ظرفیت عظیم مردمی تاکید کرد و ابراز امیدواری نمود که با تشکیل ستاد هوش مصنوعی و حمایت دولت، عقبماندگیهای کشور در این حوزه جبران شود.
رونماییها، تقدیرها و دستاوردهای همایش
در این مراسم، از برگزیدگان رشتههای مختلف در بخشهای اصلی و جنبی تقدیر به عمل آمد. همچنین، از تندیس دستیار ایرانی رسانههای ایران با نام «دارا» رونمایی شد. پردهبرداری از پوستر سال آینده همایش، ۱۱ جلد کتاب مرتبط با هوش مصنوعی و رسانه، و تقدیر از مادران شهیدان خالقیپور و شهید فائزه رحیمی از دیگر بخشهای این آیین بود.
شاهید مظفری، سرپرست مرکز طرح، برنامه و بودجه رسانه ملی، با قدردانی از دانشگاه صداوسیما به عنوان همکار اصلی در برگزاری این همایش، از راهاندازی «مرکز رشد هوش مصنوعی و رسانه» خبر داد. این مرکز که در دانشگاه صداوسیما مستقر خواهد شد، با هدف تبدیل ایدههای نو به محصولات عملیاتی، پذیرای برگزیدگان جشنواره و پژوهشگران حوزه هوش مصنوعی و رسانه خواهد بود. وی با اشاره به دریافت ۵۲۱۰ اثر دانشآموزی از طریق شبکه شاد و وزارت آموزش و پرورش و ۶۶۰۶ اثر مردمی (شامل ۱۵۴۴ پویانمایی، ۱۲۷۳ پوستر و...)، این استقبال را نشاندهنده ظرفیت بالای جامعه، بهویژه نسل جوان، دانست. در نهایت ۱۶ اثر دانشآموزی و ۲۹ اثر مردمی به عنوان برترینها معرفی شدند. مظفری همچنین از برگزاری ۷۶ غرفه دانشبنیان، ۲۵ نشست میانرشتهای و ۲۴ کارگاه تخصصی در حاشیه همایش و تقدیر از ۲۶ مقاله برتر از میان ۲۵۰ مقاله دریافتی و ۵ طرح راهبردی خبر داد و تاکید کرد: «امشب اختتامیه نیست، بلکه آغاز حرکتی بزرگ برای پیوند هوش مصنوعی و رسانه در ایران است.»
وزیر آموزش و پرورش: دانشآموزان، کانون توجه هوش مصنوعی
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، با تحسین حرکت صداوسیما در مسیر هوش مصنوعی، دسترسی به نقشه راه در این حوزه را از بزرگترین دستاوردهای سازمان برشمرد. وی با اشاره به شرکت ۵۲۰۰ دانشآموز در همایش، گفت: «بزرگترین بهرهبرداران و جامعه مخاطبی که باید روی آن در حوزه هوش مصنوعی سرمایهگذاری کرد، دانشآموزان هستند.» وی بر لزوم توجه ویژه آموزش و پرورش به این امر و بهکارگیری توانمندی دانشآموزان تاکید کرد و از طراحی نقشه راه و سند هوش مصنوعی در آموزش و پرورش با همکاری وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری خبر داد. بر اساس این برنامه، دو میلیون دانشآموز با این حوزه آشنا شده و فرآیند آموزش برای ۱۰۰ هزار معلم طراحی شده است.
تقدیر از نیم قرن فعالیت آموزشی و پژوهشی استاد ضابطی جهرمی
در بخش دیگری از این مراسم، از دکتر احمد ضابطی جهرمی، استاد تمام دانشگاه صداوسیما به پاس نیم قرن تلاش علمی و پژوهشی تجلیل شد.
تجلیل از پژوهشگران و مقالات برتر
در این همایش از دکتر محمد حسین فیروزی به عنوان پژوهشگر برتر تقدیر شد. همچنین، ۲۱ مقاله شایسته تقدیر شناخته شده و ۵ مقاله شامل: «آینده پژوهی تحول در حکمرانی فرهنگی با عاملیت هوش مصنوعی» (محمدصادق مرکبی)، «تدوین الگوی مطلوب استفاده از هوش مصنوعی در اجرای سرگرم آموزی در بازیهای رایانهای» (افسانه مظفری و همکاران)، «نقش علوم شناختی و هوش مصنوعی در اثربخشی محتوا» (مهدی میرمظاهری)، «هوش مصنوعی و خلاقیت در نویسندگی تلویزیونی» (محمدحسین فیروزی) و «روایت رایانه ای در سپهر هوش مصنوعی» (مسعود نقاش زاده و سیدمهدی حسین زاده) تندیس همایش را دریافت کردند. دو نشست علمی ارائه شده توسط محمدعلی سبقتی و یوسف خجیر نیز به عنوان نشستهای برتر معرفی شدند.