An error occurred while updating the entries. See the inner exception for details. برگزاری 8 نشست تخصصی و رونمایی از 10 عنوان کتاب در همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه
۱۴۰۴/۰۲/۲۱- ۱۶:۰۴ - مشاهده: ۶۵

برگزاری 8 نشست تخصصی و رونمایی از 10 عنوان کتاب در همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه

نشست خبری و آئین رونمایی از پوستر همایش ملی هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه امروز، ۲۱ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.
برگزاری 8 نشست تخصصی و رونمایی از 10 عنوان کتاب در همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه

نشست خبری و آئین رونمایی از پوستر همایش ملی هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه امروز، ۲۱ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.
شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما و رئیس علمی همایش ملی هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه با اعلام جزئیات بخش علمی رویداد ملی «هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه»، از نهایی شدن ۲۴ مقاله علمی‌برتر، رونمایی از ۱۰ کتاب تخصصی، انتشار ویژه‌نامه‌های پژوهشی و تدوین منشور سیاست‌گذاری خبر داد و این دستاوردها را گامی در راستای ترسیم آینده‌ای هوشمند برای رسانه ملی توصیف کرد.
اسفندیاری با اشاره به آغاز فرآیند دریافت مقالات از نیمه آذرماه ۱۴۰۳، گفت: فراخوان همایش از اواسط آذر منتشر شد و تا دهم اسفندماه بیش از ۲۵۰ چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شد. پس از بررسی اولیه، ۶۸ مقاله تأیید شدند که در نهایت، ۲۴ مقاله به مرحله نهایی راه یافتند.
وی همچنین از رونمایی ۱۰ عنوان کتاب تخصصی در روز برگزاری همایش خبر داد و افزود: چهار عنوان از این کتاب‌ها در حوزه‌های مرتبط با هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه تدوین و ترجمه شده‌اند و برخی از آن‌ها به‌طور مستقیم حاصل تلاش علمی ستاد همایش است.
رئیس دانشگاه صداوسیما در ادامه از تدوین منشور سیاست‌گذاری راهبردی خبر داد و گفت: این منشور خلاصه‌ای از یافته‌ها، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای مطرح‌شده در مقالات و نشست‌ها خواهد بود و می‌تواند نقشه راهی برای نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای کشور در مواجهه با تحولات هوش مصنوعی باشد.
وی با اشاره به انتشار ویژه نامه ای در نشریه‌های علمی‌پژوهشی دانشگاه خاطر نشان کرد: در این دو نشریه یعنی فصلنامه رسانه‌های دیداری و شنیداری و فصلنامه مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه، ۱۴ مقاله علمی‌برگزیده همایش در قالب ویژه نامه منتشر خواهد شد. اسفندیاری افزود: از میان 24 مقاله نهایی، پنج مقاله برتر به عنوان آثار منتخب مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
اسفندیاری به برگزاری نشست‌های علمی در روزهای همایش اشاره کرد و افزود: در بخش مقالات علمی، هشت نشست تخصصی برگزار خواهد شد که در هر کدام سه مقاله ارائه می‌شود. این نشست‌ها از ساعت ۱۴ روز یکشنبه 28 اردیبهشت آغاز و تا ظهر دوشنبه 29 اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
وی درادامه به موضوعات نشست‌ها اشاره کرد و گفت: این نشست ها شامل طیفی از دغدغه‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای است؛ که از جمله آن‌ها هوش مصنوعی و «مخاطب»، «سرگرمی» و «علوم شناختی» گرفته تا «روایت‌ها»، «تولید محتوا»، «آرشیو»، «تلویزیون» و در نهایت «حکمرانی رسانه‌ای» را شامل می‌شود.
اسفندیاری در پایان تأکید کرد: این همایش فرصتی برای گفت‌وگوی میان‌دانشی، هم‌افزایی علمی و تقویت پیوند میان دانشگاه، صنعت رسانه و سیاست‌گذاری فرهنگی کشور خواهد بود.
در ادامه این نشست شاهید مظفری، رئیس ستاد اجرایی همایش ملی هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه، تشریح روند تدوین و اهداف این همایش ملی پرداخت.
وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی این همایش از حدود شش ماه پیش با مشارکت دانشگاه صداوسیما و مرکز طرح، برنامه و بودجه آغاز شده است گفت: هدف اصلی این همایش، شناسایی تأثیرات و کاربردهای هوش مصنوعی در عرصه رسانه و ترسیم ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به تسریع تحولات رسانه‌ای کمک کند.
رئیس ستاد اجرایی همایش ملی هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه با اشاره به اینکه از شهریور سال گذشته، بخش‌های تخصصی سازمان صداوسیما به ‌صورت ماهانه نشست‌های تخصصی به‌عنوان پیش‌نشست‌های همایش برگزار کردند خاطر نشان کرد: این نشست‌ها با محورهایی چون رسانه‌های صداپایه، حقوق و تنظیم‌گری، مدیریت رسانه، فضای مجازی و طراحی و تولید پیام همراه بود و مشارکت فعال متخصصان و مدیران رسانه‌ای را در پی داشت.
مظفری با تأکید بر تمرکز مفهومی همایش بر تقاطع سه حوزه‌ی هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه گفت: «سه موضوع کلیدی حکمرانی هوش مصنوعی، تنظیم‌گری، و چالش‌های فرهنگی در صدر اولویت‌ها قرار گرفتند و سپس به موضوعات اجتماعی، فنی، محتوای پاک، امنیت، و فناوری‌های نوینی چون کوانتوم و متاورس پرداخته شده است.
رئیس ستاد اجرایی همایش، تصریح کرد: در کنار برنامه‌های علمی، فراخوان و داوری مقالات، سفارش پژوهش‌های تخصصی و همچنین برگزاری جشنواره مردمی‌با محور هوش مصنوعی نیز انجام شده است.
به گفته وی، بخش دانش‌آموزی جشنواره با همکاری وزارت آموزش و پرورش و از طریق سامانه شاد با استقبال خوبی مواجه شد و آثار در همان بستر داوری و سپس به دبیرخانه همایش ارسال شدند.
مظفری بیان کرد: چهار شاخص اصلی داوری آثار شامل: خلاقیت و نوآوری، جنبه‌های فنی و تکنیکی، محتوا و پیام، و کیفیت هنری تعیین شده‌اند.
وی افزود: قالب آثار نیز طیف متنوعی از کاریکاتور، انیمیشن، پادکست، آثار کوتاه رادیویی و تلویزیونی، تا داستان و فیلمنامه را شامل می‌شود.
مظفری در ادامه به برگزاری نمایشگاه تخصصی هوش مصنوعی، رسانه و فرهنگ به‌عنوان بخش جانبی همایش اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۰ غرفه در این نمایشگاه با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برپا خواهد شد. موضوعات و سرفصل‌های این غرفه‌ها منطبق با محورهای فراخوان و مقالات همایش طراحی شده‌اند.
رئیس ستاد اجرایی همایش ملی هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه از پیش‌بینی چالش‌های خلاقانه و رقابتی نیز خبر داد و گفت: از جمله این چالش‌ها، تولید آثار کوتاه در قالب روایت‌های داستانی از اهل بیت، نهج‌البلاغه و زندگی شهدا با بهره‌گیری از صوت و تصویر واقعی آنان است.
وی تصریح کرد: همچنین تولید اینفوگرافی‌های سیاسی-اجتماعی، طراحی دستیار برنامه‌سازی برای تسهیل فرآیند تولید در صداوسیما، و بازی‌های تعاملی ساده با کدنویسی هوش مصنوعی از دیگر محورهای این بخش هستند. مظفری افزود: چالش‌هایی چون مالکیت معنوی و انتشار اخبار جعلی نیز به عنوان مسائل مهم در دستور کار پژوهشی و نشست‌های تخصصی قرار گرفته‌اند.
رئیس ستاد اجرایی همایش از برگزاری ۳۶ کارگاه تخصصی با حضور صاحب‌نظران و شرکت‌های فعال در این حوزه خبر داد و اظهار داشت: در این همایش بخشی از دستاوردهای فناورانه نیز رونمایی خواهد شد.
مظفری در پایان با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه در دو روز همایش، گفت: در این مراسم از فعالان حوزه تبلیغات، پلتفرم‌های هوشمند، پژوهشگران برتر و آثار منتخب تقدیر می‌شود. همچنین در اختتامیه، پوستر رسمی دومین دوره همایش نیز رونمایی خواهد شد.

این همایش در روز‌های ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار خواهد شد.

امتیاز شما