8 خرداد-نشست اول-شهید مهندس
موضوع ابعاد نظری مناسک رسانهای در اولین روز از همایش مناسک و رسانه بررسی شد
در اولین نشست از روز اول همایش علمی «رسانه و مناسک» دکتر حسن بشیر، دکتر سید محمد مهدی موسوی مهر و دکتر مرتضی صرفی مقالههای خود را ارائه دادند.
در اولین روز از همایش مناسک و رسانه ، نشستی با بررسی موضوع ابعاد نظری مناسک رسانهای در سالن شهید ابومهندس دانشگاه صداوسیما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، در این نشست جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه صداوسیما و دیگر دانشگاهها حضور داشتند. مدیریت این نشست را دکتر علیرضا پویا، عضو هیئتعلمی دانشگاه صداوسیما بر عهده داشت.
در بخش ابتدایی نشست، دکتر موسوی مهر، عضو هیئتعلمی دانشگاه صداوسیما، مقاله ای با عنوان میانجگری مناسک دینی در انتقال آموزه های دین و نسبت آن با کارکرد رسانه ارائه کرد.
ایشان گفت: «دیدگاههای مختلفی دربارهی دین وجود دارد. یک دیدگاههایی که معطوف به جنبههای پدیداری، کارکردی، فردی و ظاهری دین هست که یک موقع میآیند و دین را از یک نگاه پوزیتیویستی و آن نمود خارجی دین خیلی دقت میکنند اما نگاه دیگر میآید و دین را به عنوان حقیقت مستقل که میتواند شان اجتماعی و جایگاه بیبدیل در مدیریت جامعه داشته باشد و در نهایت اسباب سعادت بشر را تامین میکند، تعریف میکنند. ما تعریف دوم را داریم. یعنی تعریفی که با منطق اسلامی به دین نگاه میشود. تعریف اول منطق غربی دارد و ما آن را نمیخواهیم ملاک عمل قرار دهیم».
دکتر موسوی مهر در ادامه افزود: ما به سه مناسک دینی اشاره میکنیم و توضیحاتی درباره این مناسک داده میشود. مثلا یکی از مناسک معروف نماز جماعت است. ما اگر به خود نماز جماعت نگاه کنیم، یکی از بزرگترین عامل گردهمایی مسلمانان بوده است. وقتی که یک نماز جماعتی برگزار میشود، شاید همین نماز جماعت به تنهایی نگاه اسلام را در برابر نگاه سوسیالیسم و کاپیتالیسم تداعی میکند. مثلا، عزاداری برای امام حسین(ع) منسک است. شما میبینید که ظاهر عزاداری سینهزنی است و افرادی که با این فضا آشنا نیستند، آن را نقد میکنند و زیر سوال میبرند. اما حقیقت این است که بر اساس این حرکت انقلاب شکوهمند اسلامی اتفاق میافتد. یک فضای عاطفی شکل میگیرد که افراد تا آخر حیاتشان با آن عقلانیتی که در اصول اعتقادی دارند، میتوانند گره بزنند و آن را به عنوان مظهر اعتقاد و اعتصام به ولایت در نظر بگیرند و در آن سلسله مراتب ولایت عرفانی که از ولایت الله شروع میشود و در ولایت نبوی و ولایت ائمه اطهار و نهایتا در ولایت فقیه خودش را بروز میدهد.
|
ایشان با اشاره به این که مناسک دینی یک ویژگیهایی دارند، افزود: مناسک دینی یک ویژگیهایی دارند، که خیلی فراتر از ظواهرشان است و حقیقتی که در پشت آن هاست یک حسی را برای ما ایجاد میکند که امروزه برای ما که در عالم رسانه زندگی میکنیم راحتتر قابل فهم است و ما آن را تحت عنوان سبک زندگی دینی قرار میدهیم ؛ که قطعا مناسک در کنار اعتقادات، اخلاق و حقوق اسلامی میتوانند نقش مهمی داشته باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: یک بخش دیگر بحثهایی است که در نظریه های مناسک دینی است. سه دسته نظریات ذات گرا ، ابزارگرا و دستهی سوم که با عنوان فرهنگ گرا مطرح میشود. در نظریه سوم که فرهنگ گرا است اتفاقی که می افتد این است که مناسک خودش خلق و آفریده میشود؛ یعنی با توان رسانهای میتوانیم مناسک را خلق کنیم و در واقع یک فضای قدسی متفاوت از آن چه تا کنون بوده است شکل دهیم.
ایشان افزود: بنظر میرسد که ما بر اساس ارزشهای الهی که مبتنی بر فطرت است، میتوانیم یک نظریه رسانهای دینی بر اساس مناسک دینی رسانهای که در واقع با تعالیم دینی همساز و همرنگ است و با انسان شناسی اسلامی همراه است، پیش ببریم. جایگاه فطرت را اگر در آرا بزرگان مثل شهید مطهری در نظر بگیریم و اینکه هر امر دینی که با اقتضای فطرت انسانی سازگاری داشته باشد، مورد توجه قرار میگیرد و میتوانیم به عنوان یک امر دینی از آن یاد کنیم. بنابراین میتوانیم در کنار کارکردهایی که تا به امروز معرفی شده، آن کارکردی که بر اساس فطرت و بر اساس لزوم حضور شادی و نشاط و امیدواری برای ادامه زندگی که بعنوان ملزومات زندگی است، از مناسک دینی رسانه صحبت کنیم.
در بخش دوم نشست، دکتر صرفی، مقاله ای با عنوان نقش بینشی برنامه سازان مناسکی بر هدایت شناختی مخاطبان ارائه کرد.
دکتر صرفی گفت: واژه رسانه به معنای رسانه ملی است و اصالت را بر محتوا دادهایم و نه خود اصل آن، یعنی آن ابزاری که محل تولد رسانه هست کجا بوده و با چه ادبیاتی و چگونه ابزاری بوده و بر چه اهداف و مقصدی پیگیری میشده است. لذا بحث مقصود ما بحث صداوسیماست. اشاره شده است که رسانه یک ابزار و وسیلهای است که بیاید و آن ربوبیت تشریعی حضرت حق را در عالم فراگیر کند.
ایشان در ادامه گفت: در بحث مناسک هم تعاریف مختلفی از مناسک آورده شده است. مناسک جمع منسک یعنی عمل و تکلیف دینی و در معنای اصطلاحی هم یکسری اعمال و تکلیفی را گفتند که برای یک هدف خاصی در نظر گرفته شده است. در واقع ما مناسک را اگر بخواهیم در نظر بگیریم که یک ظاهری دارد و یک باطنی، بین این ظاهر و باطن یک سری مراتب تشکیکی وجود دارد. ما معتقدیم که برنامهساز مناسکی ما به میزان بهرهاش از آن معارف جهانبینی و نگرش و بینش اش میتواند پیوندی را که با مخاطب ایجاد میکند به این حقایق سوق بدهد یعنی دست مخاطب را با آن اتحادی که با او برقرار میکند، او را به لایههای عمیق میبرد.
وی گفت: حضرت امام در خصوص اینکه رسانه و سازمان صداوسیما را بعنوان دانشگاهی معرفی میکنند، میفرمایند رسانه در واقع باید چیزهای مفید به مردم بدهد یعنی مردم را با غذاهای سالم تغذیه کند. اگر واقعا نگرش برنامهساز ما بر اساس مبانی دینی، بر اساس آن تقوا باشد، تیجه این میشود که اتحاد بین برنامهساز مناسکی با مخاطب شکل میگیرد و ما از این اتحاد شکل گرفته بین نگرش صحیح و سالم در برنامهسازی، برای هدایت مخاطبین استفاده می کنیم. نظام ما هم که انقلاب اسلامی است و مشروعیتش را بر اساس مردم کسب میکند، از دست دادن یک مخاطب هم در واقع شاید لطمهی بزرگی باشد و با این نوع تربیت برنامهسازان مناسکی میتوانیم در جامعهی مخاطبین خودمان اثرگذار باشیم و بتوانیم که این نتیجه را بگیریم.
8 خرداد-نشست دوم-شهید مهندس
موضوع مناسک رسانه ای؛ شبکه های اجتماعی و پلتفرم ها در اولین روز از همایش مناسک و رسانه بررسی شد
در اولین نشست از روز اول همایش علمی «رسانه و مناسک» دکتر رزمجو، ارسلان ویسی، رضا جهانبازی و دکتر ابراهیمی مقالههای خود را ارائه دادند.
در اولین روز از همایش مناسک و رسانه ، نشستی با بررسی مناسک رسانه ای؛ شبکه های اجتماعی و پلتفرم ها در سالن شهید ابومهندس دانشگاه صداوسیما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، در این نشست جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه صداوسیما و دیگر دانشگاهها حضور داشتند. مدیریت این نشست را دکتر خجسته، عضو هیئتعلمی دانشگاه صداوسیما بر عهده داشت.
در بخش ابتدایی نشست، دکتر رزمجو، عضو هیئتعلمی دانشگاه صداوسیما، مقاله ای با عنوان کاربرد شبکه ها و پلتفرم ها در آموزش و ترویج مناسک دینی ارائه کرد.
وی گفت: در بازه زمانی قرارداریم که بیش از یک میلیارد کاربر و سایت و پیج و اکانت و چنل به صورت فعال در فضای مجازی وجود دارد و نباید فقط به رسانه های سنتی تکیه داشت.
ایشان گفت: در فضای اجتماعی مجازی ، با آموزش درست فضای مجازی می توان از مشکلات و آسیب های نگران کننده فضای مجازی کاست.
دکتر رزمجو پیرامون شبکه های اجتماعی و مبانی دینی به عنوان نیروی اجتماعی گفت: رسانه های دینی، شبکه های اجتماعی و مباحث و مفاهیم دینی هردو به عنوان نیروهای اجتماعی تاثیر گذار بر کاربران هستند که در عین پذیرش آنها میبایست سرمایه گذاری کافی رو انجام داد.
در ادامه نشست، ارسلان ویسی کارشناس ارشد روزنامه نگاری مقاله ای با عنوان بازنمایی مناسک زیارت اربعین نزد کاربران انگلیسی زبان توییتر ارائه کرد.
ایشان گفت: بازنمایی مراسم اربعین از منسک های شیعه است که در یک دهه گذشته برگزار میشود. آیا رسانه های اجتماعی با توجه به قابلیت هایی که دارند تصویری که ارایه می دهند واقعی است یا خیر و یا بایکوت می شود.
وی در ادامه گفت: موضوع منسک زیارت اربعین است که یک مفهومی بوده که از ترکیب و همآمیختگی دو مفهوم زیارت و منسک است . در منابع یکی از ویژگی های مهم مناسک استمرار، تکرار و یکسان بودن مناسک است که زیارت اربعین این ویژگی ها را داراست و می¬توان به عنوان یک منسکی که شاید هویت ساز جامعه شیعه باشه و مهمترین منسکی است که به شیعیان هویت داده، بررسی کرد.
ویسی افزود: دو هفته بعد از اربعین تمام توییت هایی که کاربران انگلیسی زبان توییت کردند از طریق ای پی آی توییتر جمع آوری کردیم. در کل 26683 توییت ارسال شده که بعد از حذف توییت های ایرانیان با زبان انگلیسی و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به 383 توییت به عنوان حجم نمونه رسیدیم . ابتدا ترجمه سپس کدگزاری توصیفی و بعد در مرحله کدگذاری تفسیری انجام شد و نهایتا 396 مضمون پایه احصا شده و 32 مضمون سازمان دهنده و 11 مضمون فراگیر و یکپارچه ساز که داخل این مقاله احصا شده است.
ایشان در پایان با نتیجه گیری از این مقاله گفت: رسانه های اجتماعی در ظهور جامعه شبکه ای و پلتفرمی امکاناتی رو در اختیار افراد قرارداده که تولید معنا کنند و بازنمایی کنند در منسک هایی مثل منسک زیارت اربعین سهیم باشند و کاربران انگلیسی زبان توییتر در این پژوهش و مطالعه در جهت بازنمایی انعکاسی که یکی از رویکرد های بازنمایی استوارتهال بود همونطور که در بخش نظریه ها بهش پرداختم تلاش کردند برای بازنمایی انعکاسی و بازتابی این رویداد در مقابل بازنمایی تعمدی و ارادی رسانه های بزرگ و جریان اصلی کشورهای غرب و کشورهایی که صاحب رسانه های اصلی هستند. نتایج این پژوهش حاکی از تایید این فرضییه است که این رسانه ها امکاناتی رو فراهم کردند که در رسانه های جدید تصویری واقعی تر از زیارت اربعین توسط کاربران بازنمایی می¬شود.
در این نشست، دکتر ابراهیمی مقاله ای با عنوان نقش رسانه ای اربعینی در چشم انداز تمدنی عصر ظهور ارائه کرد.
ایشان گفت: مناسک با هر تعریفی، فعالیت و کنش اجتماعی است پس مناسک فردی نیست. این مفهوم مهمی است. مناسک مفهوم اجتماعی دارد اما مصداق مفهومی مناسک، فعالیت و کنش اجتماعی است پس اگر کنش و فعالیت اجتماعی وجود نداشته باشه نمیتونیم بگیم این مناسک و آیین است. رابطه عملی و کنش گرانه دین داری مسلمانان با 3حوزه مهم در مناسک تجلی پیدا میکند. بحث اصول دینی ، بحث تاریخی و بحث رسانه.
وی افزود: مضر بودن مناسک در واجبات، یکی از مسائل بسیار مهمی است که مطرح می شود. اصول و اهداف مناسک سازی و نهادینه سازی، طراحی ساده مناسک، فرهنگ سازی، تقویت جهان بینی،ایجاد رفتار های پایدار، تلویزیون صادق ترین رسانه است، ایجاد کننده اعتقاد، تصویر کننده همبستگی و کاهش دهنده تقید های مذهبی. خیلی از اساتید معتقدند تقید های مذهبی توسط مناسک رسانه ای تقلیل پیدا میکند. تقلیل گرایی امر دینی یک امر بسیار مهم است. این دیدگاه ها شامل: 1. غفلت دهندگی. 2. عدم تاثیر گذاری اعتقادی 3. تاثیر منفی بر غیر معتقدان 4. تاثیرات ضد تبلیغی 5. ترویج فردگرایی 6. کالایی شدن دین 7. حساسیت زدایی دینی 8. تصنعی سازی مناسکی 9. عدم باور پذیری 10. نداشتن ارزش دینی 11. عدم ایجاد عمق و آگاهی و.... بودن.
دکتر ابراهیمی به تاثیر مثبت رسانه اشاره کرد و گفت: تشدید کننده مناسک ، همزاد پنداری، تقویت حس مشارکت، بهترین وسیله تبلیغ، انسجام دهنده اجتماعی، تولید شور و اگاهی، افزایش دین داری، فهم بهتر امر قدسی ودستیابی به تجربه قدسی .
9 خرداد-نشست اول-شهید مهندس
موضوع ابعاد نظری مناسک رسانهای در دومین روز از همایش مناسک و رسانه بررسی شد
در اولین نشست از روز دوم همایش علمی «رسانه و مناسک» دکتر حسن خجسته، دکتر علی انتظاری و دکتر عبدالکریم خیامی مقالههای خود را ارائه دادند.
در دومین روز از همایش مناسک و رسانه ، نشستی با بررسی موضوع ابعاد نظری مناسک رسانهای در سالن شهید ابومهندس دانشگاه صداوسیما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، در این نشست جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه صداوسیما و دیگر دانشگاهها حضور داشتند. مدیریت این نشست را دکتر کمال اکبری، عضو هیئتعلمی دانشگاه صداوسیما بر عهده داشت.
در بخش ابتدایی نشست، دکتر حسن خجسته، عضو هیئتعلمی دانشگاه صداوسیما، مقاله ای با عنوان مناسکسازی رسانهای، راهبرد تقویت باور و رفتار دینی و گسترش هنجارهای مفید اجتماعی ارائه کرد.
وی گفت: «همه رفتارهای رسانهای مناسکی هستند؛ مانند رفتن به سینما یا گوشدادن به رادیو. رسانهها برای خود مناسک میسازند و میشود از قدرت مناسکی آنها بهره برد و مناسک اجتماعی یا دینی ساخت. باید از این ظرفیت رسانه استفاده کنیم. ما در ارتباطات رسانهای و در رسانه عمومی معمولاً با مخاطب عام با ادبیات دینی صحبت میکنیم؛ مخصوصاً در بعضی رویدادهای خاص مانند ماه رمضان».
دکتر خجسته افزود: یکی از مسائل بین رسانه و مخاطب این است که تولید محتوای دینی در رادیو و تلویزیون دشوار است؛ هیچکس نمیتواند بگوید آسان است و به همین خاطر رابطه بین رسانه و مخاطب کمی دشوار میشود.
ایشان با اشاره به دشواری برقراری ارتباط دینی با مخاطبان عام ادامه داد: ما هر سال حدود ۳۰ روز عزا داریم و در رادیو و تلویزیون با توقف پخش موسیقی شاد عزاداری خود را نشان میدهیم. اما در روزهای شاد هیچ مدل خاصی نداریم و هیچ اقدام خاصی انجام نمیدهیم. این دینمداربودن رابطه بین رسانه و مخاطب موجب کم شدن مخاطب می شود.
وی مسئله راهبردی مقاله خود را اینگونه عنوان کرد: «در حوزه روابط اجتماعی هنجارهای منفی در حال توسعه و هنجارهای مثبت دینی رو به ضعف هستند. این مسئله باید حل شود و همه مواردی که پیش از این بیان شد از عوارض این معضل هستند. در هیچ جا سپر رسانهای مثل رسانه ما وجود ندارد. بنابراین ما باید راهبرد خود را اینگونه تنظیم کنیم که نگرش و رفتار افراد را تغییر داده و آنها را از حوزه غیرمسلمانی به حوزه مسلمانی ورود دهیم».
دکتر خجسته در ادامه بیان کرد: «راهحل راهبردی مسئلهای که پیشتر بیان شد «مناسکسازی» است. منسک مجموعهای از رفتارها است که مبتنی بر یک ارزش والا هستند. در مناسک افراد از خود تعریف و هویت جدیدی ارائه میدهند و باعث همبستگی اجتماعی میشود؛ مثل زمانی که در نماز جماعت شرکت میکنی و بعد از آن حس خوبی در تعلق به آن گروه پیدا میکنی. پیامبران نیز برای اینکه دینشان باقی بماند مناسک ایجاد کرده و آن را برگزار میکردند.
ایشان از ماه رمضان به عنوان نمونه مناسبی برای استفاده از ظرفیتهای دینی، اجتماعی و رسانهای یاد کرد و یکی از مناسک مهم آن ماه را «جشن عاطفهها» خواند. وی از نمونههای مناسکسازی در ماه رمضان، به افطاری ساده اشاره کرد و گفت: زمانی که یک منسک شروع شود، مردم به تدریج آن را تکمیل کرده و توسعه میدهند و اصلاحش میکنند.
وی در ادامه الگوهای مخاطبشناسی را معرفی کرد و ادامه داد: باید طبق نوع مخاطب پیام خود را تنظیم کنیم؛ یعنی اول توجه کنیم که میخواهیم روی کدام گروه اثر بگذاریم و باید در جهت هدف خود چه کاری انجام دهیم.
دکتر خجسته در بخش پایانی ارائه سه اصل مهم در مناسکسازی را مشروعیت، مقبولیت و سهولت فهم آن خواند و افزود: مشروعیت یعنی آن منسک مورد قبول دینداران واقع شود؛ مقبولیت یعنی موردقبول جامعه هدف قرار بگیرد. سهولت فهم منسک نیز یعنی بتوان به راحتی پیامها را درک کرد و متوجه هدف آنها شد.
در بخش دوم نشست، دکتر علی انتظاری، عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی، مقاله ای با عنوان «مناسک رسانهای؛ تعامل با مناسک و سیاستهای رسانهای معطوف به مناسک» را ارائه کرد.
ایشان در ابتدا به نظریه دورکیم در مورد جامعه مکانیکی و ارگانیکی اشاره کرد و افزود: در جامعه ارگانیکی فردیتها اولویت پیدا میکند و دیگر تشابهات باعث نزدیکی افراد به هم نیست؛ بلکه تمایزات به این هدف میانجامد.
دکتر انتظاری با اشاره به اهمیت نقش رسانه در ایجاد برساخت واقعیت اضافه کرد: در مسئله حجاب، رسانه ما طوری برساخت کرده است که گویی فقط خودش دغدغه حجاب دارد و ایجاد برساخت تافته جدابافته از مخاطبان باعث میشود به مسئله اینطور نگاه شود.
وی با اشاره به نقش رسانه و مناسک اشاره کرد: مناسک ظرف هستند و این ظرف از محتوا مهمتر است. تا زمان خاصی در جامعه مناسک براساس واقعیت تعریف میشد، اما از زمان افزایش نقش رسانهها براساس تصویری شکل میگیرد که رسانه از مناسک ارائه میکند. چون رسانه میتواند فضای بیناذهنیت مخاطب را از طریق بازنمایی خود نشان دهد.
ایشان با اشاره به سیاست رسانه در مناسکسازی ادامه داد: سیاستهای مختلفی در ترسیم مناسک رسانهای وجود دارد و یکی از آنها بحث نوع دینداری است. ماهیت مناسک در جامعه از یک زمینه دینی برخوردار است و به همین خاطر مهم است که رسانه بر پایه چه نوع دینداری مناسک را برساخت میکند. رویکرد ما میتواند معرفتی یا عاشقانه باشد؛ مثلاً مناسک محرم به خاطر عشق به امام حسین (ع) یا عشق به راز و نیاز با خدا در شب احیا تجلی پیدا میکند. هم میتواند طوری رقم بخورد که دینداریهای متعارضی را بازتاب کند و باعث سردرگمی مخاطب شود.
دکتر انتظاری به اهمیت نماد در مناسک رسانهای اشاره کرد و گفت: ما باید در مناسک رسانهای به نمادها اشاره کنیم؛ نمیشود فقط افراد را نشان دهیم؛ باید نمادها را نشان دهیم. باید به فضای بیناذهنیتی که رسانه شکل میدهد توجه کرده و روی آن کار کنیم. باید به نمادها توجه داشت و فضاسازی کرد و حتی میشود در این فضاسازی افراد را هدایت کرد. چون گاهی حذف یک پویان باعث حذف کل منسک میشود.
در بخش سوم نشست دکتر عبدالکریم خیامی، عضو هیئتعلمی دانشگاه مقاله ای با عنوان «سرمایه اجتماعی و مناسک رسانهای» ارائه داد.
وی در ابتدا به اهمیت موضوع سرمایه اجتماعی در دنیای کنونی اشاره کرد و گفت: مفهوم سرمایه اجتماعی معیار برجستهای برای ارزیابی مقبولیت نظامهای سیاسی است. سرمایه اجتماعی سازه مفهومی است که در دل خود چند مفهوم را دربردارد. مفهوم رابطه یا ارتباط یک مفهوم محوری در تعریف سرمایه اجتماعی است و به همین دلیل حوزه ارتباطات و ارتباطات جمعی باید در موضوع سرمایه اجتماعی بیشتر ورود کنند.
دکتر خیامی سپس به انواع سرمایه اجتماعی ارائهشده اشاره کرد و افزود: دستهبندیهای گوناگونی از سرمایه اجتماعی ارائه شده که پرتکرارترین آنها تقسیمبندی سرمایه اجتماعی به پیوندی برونگروهی و درونگروهی است. سرمایه اجتماعی پیوندی ناظر به ارتباطات بین دو گروه، اما نوع دوم ناظر به ارتباطات درونگروهی است.
دکتر خیامی در ادامه به معانی مختلف مناسک یا آئین پرداخت و افزود: در این بخش به خاستگاههای تاریخی، مردمشناختی و جامعه شناختی مناسک و بعد از آن به مفهوم «مناسک رسانهای» اشاره شده است. بسته به نوع نگاه به سر مایه اجتماعی از پارادایم پیوندی یا درونگروهی از این مفهوم دست کم دو معنای متفاوت برداشت میشود: پارادایم انتقالی و پارادایم ارتباطات آئینی. در پارادایم انتقالی یک منسک رسانهای و پخش میشود و بیشتر جنبه سنتی دارد. یعنی سؤالی که پیش میآید این است که در پخش یک آئین باید نماد آن نمایش داده شود یا نه؟ معمولاً در کشور ما پارادایم انتقالی غالب است.
اما پارادایم دوم قدم پیش میگذارد و سعی میکند خود ارتباط را به مناسک بدل کند. این پارادایم قدرت این را پیدا میکند که با مخاطبان خود رابطه نزدیکی برقرار کند. اینجا الزاماً مناسک دینی یا مذهبی منعکس نمیشوند. هر دو نوع مناسک رسانهای میتوانند روی سرمایه اجتماعی اثر بگذارند. اما مناسک رسانهای در پاردایم معناگرا ارتباط وسیعتری با سرمایه اجتماعی دارند. این پارادایم سعی میکند خود این ارتباط را به این مناسک تبدیل کند. در رابطه با این پارادایمها دو نوع مناسک رسانهای پیوندی و درونگروهی مطرح میشوند.
9 خرداد -نشست دوم-شهید مهندس
موضوع سیاستگذاری مناسک دینی در دومین روز از همایش مناسک و رسانه بررسی شد
در دومین نشست از روز دوم همایش علمی «رسانه و مناسک» دکتر محمد صادق مرکبی، دکتر کمال اکبری و دکتر بشیر معتمدی مقالههای خود را ارائه دادند.
در دومین روز از همایش مناسک و رسانه ، نشستی با بررسی موضوع ابعاد نظری مناسک رسانهای در سالن شهید ابومهندس دانشگاه صداوسیما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، در این نشست جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه صداوسیما و دیگر دانشگاهها حضور داشتند. مدیریت این نشست را دکتر موسوی مهر، عضو هیئتعلمی دانشگاه صداوسیما بر عهده داشت.
در بخش ابتدایی نشست، دکتر مرکبی، عضو هیئتعلمی دانشگاه صداوسیما، مقاله ای با عنوان واکاوی جایگاه بایسته مناسک دینی در تولیدات رسانه ملی ارائه کرد.
دکتر مرکبی در این نشست گفت: کلماتی مانند مناسک معنای یک عمل نمایش گونه است که واقعیتی را آشکار میکند و فردی یا افرادی که به مناسک می پردازند ذهنشان درگیر یک فعالیت و فضای آن است، نشان می دهد؛ همچنین مناسک سازی که تعریف و اختصاص یک فعالیت متناسب با یک ایده و عقیده میتواند باشد و همچنین مناسک گرایی یعنی فعالیت ها و کنش های دینی در گستره موقعیت ها و زیست اجتماعی منتهی با تاکید بر نمایش مناسک است.
وی افزود: مبحث نسبت مناسک دینی با رسانه و رویکرد هایی که مناسک دینی می توانند داشته باشند دارای یک سازه ای است که از پنج قسمت تشکیل شده است یعنی نظام تبلیغی فرهنگ کشور، رسانه ملی، رسانه طیب، برنامه سازی دینی و مناسک دینی، این ها عناصر اصلی سازه است که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند و تا حد امکان عناصر آن و مولفه های آن و تا جایی شاخصه های آن مورد بررسی قرار گرفته است.
دکتر کمال اکبری عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما و منصور غفاری گوشه دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده دین و رسانه قم مقاله ای با عنوان "بررسی امکان ایجاد مناسک رسانه ای دینی" ارائه کردند.
دکتر اکبری اظهار داشت: در مناسک رسانه ای سه اصل سهولت و مشروعیت و مقبولیت برای مناسک رسانه ای مطرح شده است و شرط موفقیت را دانستن این سه اصل است. در این مقاله از سه جهت مشروعیت مناسک رسانهای را مورد بررسی قرار دادیم ولی به این معنا نیست که مشروعیت مناسک رسانهای فقط مقید به این سه اصل خواهد بود.
وی افزود: تعریف مناسک این است که در لغت به معنای عبادت است و اوایل به حج اطلاق شده و بعد ها به هر عمل عبادی گفته میشود و منظور ما از مناسک به خصوص مناسک رسانه ای، یک فعالیت دسته جمعی است که با قیودات خاص، شرایط زمانی و مکانی توسط مجموعه از مردم با یکدیگر یا به صورت انفرادی انجام می دهند.
ایشان در خصو ص تفاوت مناسک دینی یا مناسک رسانهای با دین رسانهای داردگفت: دین رسانهای یک مفهومی است که رسانه را یک ابزار میبیند که منتقل کننده مفاهیم دینی است اما مناسک دینی یک سطح بالاتری از دین رسانهای قرار میگیرد؛ کاری است که یک مفهوم دینی را در جامعه جایگذاری کند و جامعه را دچار یک کنش کند.
وی پیرامون این که آیا اساسا مناسک رسانه ای ما موجب بدعت خواهد شد یا نه، گفت: بدعت به معنای نسبت دادن یک امر غیر دینی به دین است یعنی یک امر غیر دینی که هیچ خاستگاهی ندارد را به دین منتسب کنیم.
دکتر بشیر معتمدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که و دکتر منتظر القائم مقاله ای با عنوان " ارزیابی سیاست ها و رویکرد های تلویزیونی در حوزه مناسک دینی" ارائه کردند.
دکتر معتمدی گفت: سیاست هایی که در تلویزیون به عنوان مناسک دینی اجرا میشود نیاز به واکاوی دارد. در بخش ادبیات نظری ما در حوزه مطالعات تلویزیون سه محور «مخاطب، محتوا و تولید» را مورد مطالعه قرار می دهیم.
ایشان در ادامه گفت: مناسک دینی شامل دو نوع است: 1. مناسک واجب مانند نماز و روزه و حج 2. مناسک و آئین های غیر واجب که حوزه مستحبات دینی است، مانند آئین ها و مراسم مذهبی.
9 خرداد -نشست اول-شهید شاهینی
نشست (آسیب شناسی و نقد مناسک) از نشست های روز دوم همایش رسانه و مناسک، از ساعت 8.30 الی 10 با ارائه 3 مقاله در سالن شهید شاهینی دانشگاه صداوسیما برگزار شد.
در ابتدای نشست محمدرضا رضایی بایندر(کارشناس ارشد روانشناسی) و دکتر ثریا احمدی(عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی) مقاله خود را با عنوان((واکاوی بازتاب آیین ها و مناسک در رسانه و بازخوردمخاطبان)) ارائه دادند.
محمدرضا رضایی بایندر با تاکید بر اینکه سازمان صداوسیما در بعد از انقلاب هیچ الگویی برای بازتاب مناسک و آیین نداشته است، گفت: تنها الگوی ما الگوی گزارشگری مناسک بوده است. رسانه ما از طریق دوربین فقط به نشان دادن مناسک می پردازد.
کارشناسی ارشد روانشناسی و پژوهشگر مرکز تحقیقات بیان کرد: ما در رسانه ملی هیچ توفیقی در حوزه مناسک سازی نداشته ایم. مهمترین آیینی که رسانه پایه گذاری کرد، جشن عاطفه ها بود.
وی افزود: تکرار شوندگی مهمترین ویژگی یک آیین است. تکرار شوندگی با تبدیل شدن به خاطره ما را به گذشته پیوند می دهد. مهمترین پیوند به گذشته آیین ها در صداوسیما مربوط به برنامه های افطار است.
مقاله دوم این همایش که با عنوان(( آسیب شناسی بازنمایی مناسک دینی در تولیدات شبکه های استانی) توسط دکتر محمد صادق مرکبی(عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما) و سیدمهدی حسین زاده حسینی(دانشجوی دکتری مطالعات رسانه) نگاشته شده بود.
آقای سیدمهدی حسین زاده با اشاره به کارکرد بازنمایی مناسک دینی در رسانه ملی گفت: وضع فعلی ما با جایگاه مطلوب در بازنمایی مناسک دینی فاصله دارد.
دانشجوی دکتری مطالعات رسانه ادامه داد: کمبود و فرسودگی امکانات تولید، نبود تمرکز و داشتن خستگی عوامل تولیدی، عدم هماهنگی با اجتماع برگزار کنندگان مناسک، کمبود زمان برای پیش تولید حرفه ای از آسیب های شبکه های استانی در حوزه بازنمایی مناسک دینی می باشد.
وی بیان کرد: پیشنهاد ما برای بهبود وضعیت فعلی، آسیب شناسی فرآیند تولید برنامه دینی و تغییر سیاست گذاری مدیران در برنامه های دینی است.
در انتهای این نشست علی مومنی( کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی) مقاله ای با عنوان(( مطالعه انتقادی برساخت مناسک نمایشی شیعی-انقلابی در جمهوری اسلامی ایران)) ارائه داد.
علی مومنی، کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی با اشاره به برساخت موقعیت تئاتر گونه سوژه در اجرای مناسک دینی گفت: برخلاف تئاتر، در مناسک شیعی، اجراکنندگان مناسک در جایگاهی بالاتر از مخاطبان مانند منبر حضور دارند. موقعیت سوژه ها و فاصله آن ها با مخاطبان، بینندگان را از هدف اصلی این مناسک دور می کند.
علی مومنی بیان کرد: محوریت مرکزی اجتماعات مذهبی بر اساس یک نماهنگ است. این محصول رسانه ای پس از بازنمایی تبدیل به یک ارتباطات انتقالی می شود و نمی توان نام آن ها را ارتباطات آیینی گذاشت.
وی افزود: در این نماهنگ ها از آلات موسیقی پاپ استفاده شده است، لذا این اجتماعات ماهیتی پاپ دارد نه ماهیتی دینی.
9 خرداد -نشست دوم-شهید شاهینی
نشست دوم همایش علمی مناسک و رسانه درتاریخ دوشنبه ۹ خرداد در سالن شهید شاهینی دانشگاه صداوسیما برگزار شد
در ابتدای این نشست مقاله ((بازنمایی الگوی رفتاری زنان در برنامه های مناسبتی فاطمیه ۱۴۰۱ سیمای جمهوری اسلامی)) که توسط مسعود جلیلوند خسروی (دانشجوی دکتری مطالعات رسانه دانشگاه صداوسیما) و مرضیه کریمی(دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات زنان دانشگاه الزهرا) ارائه شد.
در ادامه خانم مریم وطن خواه و دکتر محمد اخگری مقاله خود را با عنوان(نقش و کارکرد رادیو در ترویج مناسک دینی مطالعه موردی رادیو اربعین) ارائه دادند.
خانم مریم وطن خواه، دانشجوی دکتری مطالعات رسانه دانشگاه صداوسیما بیان کرد: یکی از نقاط ضعف رادیو اربعین تمرکز ویژه بر روی زائرین است. این در حالی است که مخاطبان این رادیو اکثرا در داخر کشور هستند و زائران در عراق به این رادیو دسترسی ندارند.
خانم مریم وطن خواه با بیان اینکه مناسک دینی بر اساس نظریه اشاعه و نوآوری دارای ۵ ویژگی برای اجرا هستند؛ گفت: امتیاز نسبی سازگاری با ارزش ها، مشاهده پذیری، پیچدگی اندک، امکان آزمایش پذیری و قابلیت تجربه با کمترین هزینه از ویژگی های مناسک دینی برای اجرا در رادیو هستند.
دانشجوی دکتری مطالعات رسانه دانشگاه صداوسیما افزود: تقویت فرکانس ها، پخش دیجیتال در کشور های جهان، اضافه شدن زبان انگلیسی برای مخاطبان خارجی، راه اندازی وبسایت و تعاملی بودن آن، استفاده از رسانه های نوین و گفتگو با اقوام و گروهای مختلف کشور های دیگر از راهکار هایی برای توسعه مناسک در رادیو اربعین است.
در انتهای نشست دکتر محمد عامریان، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما و امیر حسین کاشی، دانشجوی کارشناسی ارشد تهیه کنندگی تلویزیون مقاله خود را با عنوان (بررسی روایات و مفاهیم بازنمایی شده در آثار شاخص سینمای مستند جهان در حوزه مناسک دینی از سال ۲۰۰۰ تاکنون) ارائه دادند.
دکتر محمد عامریان در رائه مقاله خود، با بیان اینکه آثار سینمای مستند در حوزه مناسک دارای ۵ مضمون مشترک است، گفت: آرامش و ثبات روانی، انزوا طلبی،رهبانیت، تعصب، جزم اندیشی از مضمون های مستند های جهان در حوزه مناسک دینی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما با اشاره به اینکه در این مقاله عنصر روایت در بین مستندها واکاوی شد، گفت:
در جامعه جمع گرا امروزی رابطه مردم با مذهب تضعیف شده اما همچنان مردم نیاز های روحی دارند. رسانه ها نیز باید مناسک را انعکاس و نقد کنند.
تصاویر این رویداد