An error occurred while updating the entries. See the inner exception for details. رسانه‌های غربی ستون سوم جنایات جنگی اسرائیل در غزه هستند
۱۴۰۳/۰۷/۱۶- ۲۲:۱۸ - مشاهده: ۷۱

رسانه‌های غربی ستون سوم جنایات جنگی اسرائیل در غزه هستند

دومین روز سلسله نشست‌های «از طوفان تا آزادی» با محوریت یک سالگی عملیات طوفان الاقصی دوشنبه شانزدهم مهرماه با حضور دکتر محمدرضا مجیدی رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی و دکتر محمدرضا دهشیری رئیس دانشکده روابط بین‌الملل برگزار شد.
رسانه‌های غربی ستون سوم جنایات جنگی اسرائیل در غزه هستند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صداوسیما، دومین روز سلسله نشست‌های «از طوفان تا آزادی» با محوریت یک سالگی عملیات طوفان الاقصی دوشنبه شانزدهم مهرماه با حضور دکتر محمدرضا مجیدی رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی و دکتر محمدرضا دهشیری رئیس دانشکده روابط بین‌الملل آغاز شد.
محمدرضا مجیدی نخستین مهمان این برنامه، در ابتدا با تاکید بر لزوم بازخوانی درست از منطق مقاومت گفت: امروز پشتوانه علمی، عقلانی و منطقی برای مقاومت وجود دارد چراکه هر آرمان بزرگی برای دستیابی نیازمند مقاومت است.
وی جریان مقاومت را در تار و پود مکتب امام خمینی و انقلاب اسلامی نیز حاضر دانست و گفت: یکی از شعارهای کلیدی ما در سال ۵۷ شعار «الیوم ایران الغدا فلسطین» (امروز ایران و فردا فلسطین) بود. دکتر مجیدی در ادامه بر منطق عقلانی و تاریخی مقاومت علاوه بر منطق شرعی و اسلامی اشاره کرد و گفت: وجه خارجی تحقق حاکمیت ملی، استقلال است که در عرصه داخلی و منطقه‌ای و بین المللی وجوه مختلفی دارد. این استقلال یکی از اصول تحقق اهداف انقلاب است که در قانون اساسی نیز ذکر شده و رهبر انقلاب در نمازجمعه نصر آن را به عنوان یک منطق حقوقی مطرح کردند.
وی تشریح کرد: همانگونه که انقلاب و انقلابی‌گری منطقی دارد مقاومت، مقاومتی بودن و مقاومتی شدن هم منطقی دارد و مستلزم توجه به مبانی است. در اینجا کلید واژه رهبر انقلاب که جهاد تبیین است مظلوم واقع شده و بنابراین باید تبیین مبانی منطق مقاومت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی در ادامه به الزامات و لوازم مورد نیاز برای تبیین رسانه‌ای منطق مقاومت پرداخت و گفت: فهم درست موضوع اولین گام است و باید تبیین مفاهیم نظری مقاومت در سطح افکار عمومی‌با بیانی منطقی صورت بگیرد.
زمانه و زمینه شناسی دیگر الزامی‌بود که دکتر مجیدی مطرح کرد و بر لزوم توجه به هوش مصنوعی و فصای سایبر تاکید نمود. وی ادامه داد: دانش بنیان کردن مقاومت دیگر اصلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ نمونه این اقدام، تلاش‌های شهید حسن تهرانی مقدم است که به تعبیری دست نیروهای مقاومت را پر کرده است. دکتر مجیدی مقاومت را یک بسته (پکیج) دانست که شامل مقاومت نرم، سخت و هوشمند است. وی در ادامه به شکل گیری دوگانه غلط دیپلماسی و میدان اشاره کرد و گفت: شهید امیرعبداللهیان و سردار سلیمانی مفهوم سرباز-دیپلمات را به عنوان مجاهدانی که در خدمت آرمان‌های انقلاب و مقاومت هستند تعریف کردند و ظرفیت ها را در این مسیر نشان دادند.
دکتر مجیدی در پایان بر لزوم دیپلماسی رسانه‌ای و فرهنگی در محور مقاومت تاکید کرد و گفت: باید گفتمان سازی و فرهنگ سازی برای مقاومت را در دستور کار قرار داد و در نهایت بین تمامی جنبه‌ها و توان‌های محور مقاومت هم افزایی صورت بگیرد.


رسانه‌های غربی ستون سوم جنایات جنگی اسرائیل در غزه هستند
در ادامه دکتر محمدرضا دهشیری، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه گفت: پنهان‌کردن و خنثی سازی واقعیت‌ها، ارائه گفتمان‌ها و روایات نادرست و تاکتیک‌های توجیهی نسل کشی در غزه از جمله اقداماتی است که رسانه‌های غربی در دستور کار خود دارند؛ به عبارتی این رسانه‌ها را می‌توان ستون سوم جنایات جنگی اسرائیل در غزه نامید.
وی در ابتدای این سخنرانی بیان کرد: هدف جنگ شناختی، تاثیرگذاری بر افهام، ادراکات و اذهان است و از طریق روایت‌سازی میسر میشود.
وی در ادامه راه مقابله با این روایت‌سازی‌های نادرست را توجه به کلیدواژه مهم رهبر انقلاب یعنی «جهاد تبیین» دانست و بر لزوم شناخت صحیح از تاکتیک‌های تحریف رسانه‌های غربی تأکید کرد.
وی «چارچوب‌سازی» را به عنوان یکی از تاکتیک‌های تحریف مطرح کرد و گفت: ایجاد تصویر وارونه در ذهن مخاطبان و به عنوان مثال«داعش سازی گروه مقاومت حماس» یکی از تاکتیک‌های رسانه‌ای رسانه‌های غربی است.
محمدرضا دهشیری افزود: ایجاد دوگانه‌‌سازی‌های کاذب و برجسته‌سازی برخی اخبار کذب همچون تجاوز از سوی گروه‌های مقاومت دیگر تکنیک این رسانه‌هاست.
وی ضمن تصریح برخی دیگر از تاکتیک‌ها رسانه‌ای دشمن، به ارائه راهکارهایی برای مقابله با این تحریفات پرداخت و گفت: برجسته سازی تهدیدات اسرائیل و ارائه آمار و ارقام، موشن گرافی و روش‌های بصری جذاب برای شرح قتل عام رژیم صهیونیستی در گذشته و حال از مواردی است که باید برای مقابله با جعل واقعیت انجام شود.
وی افزود: تبیین و برجسته‌سازی شرارت‌های بی حد و مرز اسراییل به عنوان یک بازیگر غیر عقلانی و همچنین تبیین پوچ بودن ادعای آزادی بیان در غرب از دیگر تاکتیکهای مقابله‌ای است که باید از سوی رسانه‌ها پیگیری شود.
تبیین مسئولیت دولت‌ها و سازمانهای بین المللی دیگر تکنیکی بود که دکتر دهشیری به آن اشاره کرد. رئیس دانشکده روابط بین‌الملل در پایان، وضعیت محور مقاومت را «رو به بالندگی» دانست و گفت: این بالندگی به علت اتکای روزافزون محور مقاومت به مردم و همچنین رویکرد متوازنی است که در عرصه‌های مختلف سیاسی امنیتی و ... اتخاذ کرده است و این چهره مقاومت باید در رسانه‌ها نمایش داده شود.

امتیاز شما