An error occurred while updating the entries. See the inner exception for details. مخاطبان، برنده و بازنده جنگ‌های امروزی را مشخص می‌کنند
۱۴۰۳/۰۷/۱۶- ۲۲:۳۴ - مشاهده: ۸۳

مخاطبان، برنده و بازنده جنگ‌های امروزی را مشخص می‌کنند

دکتر ابوالفصل عمویی، سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اهمیت جنگ روایت‌ها گفت: بدون روایت سازی صهیونیست‌ها در چالش بزرگ افکار عمومی و بدون هیچ حمایتی باقی می‌ماندند.
مخاطبان، برنده و بازنده جنگ‌های امروزی را مشخص می‌کنند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صداوسیما، دومین نشست امروز «از طوفان تا آزادی» با حضور دکتر ابوالفصل عمویی استاد دانشگاه و سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دکتر کیومرث یزدان پناه، دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و علیرضا مجیدی مدیر اندیشکده جریان برگزار شد.
دکتر ابوالفضل عمویی نخستین سخنران این نشست با اشاره به اهمیت جنگ روایت‌ها در جریان فلسطین گفت: امروزه «روایت‌سازی» امر جدیدی در جنگ‌هاست و هدف آن مشروعیت بخشی به اقدامات، امیدزایی در جبهه خودی و ایجاد خطای محاسبانی در جبهه مقابل است.
وی ادامه داد: جنگ‌های گذشته دو طرفه بودند اما با توسعه نفوذ افکار عمومی، اکنون جنگ‌ها سه طرفه شده‌اند؛ برنده و بازنده جنگ‌ها را نهایتاً طرف سوم یعنی مخاطب مشخص می‌کند.
دکتر عمویی تأکید کرد: در طوفان الاقصی با جنگ روایت‌ها مواجه بودیم. آعاز روایت صهیونیست‌ها این است که جنگ، از ۷ اکتبر شروع شده اما در رسانه‌های فلسطینی، ۷ اکتبر میانه‌ی یک جنگ قدیمی است و اکنون موضوع اصلی، اشغالگری است.
وی در ادامه به جنبه‌های مختلف روایت‌سازی اشاره کرد و گفت: نخستین جنبه ساختن یک روایت، تکرار آن است. بازگویی یک روایت از زبان افراد مختلف به آن مشروعیت می‌بخشد. وی ادامه داد: نهادها نیز به روایت‌ها اعتبار می‌بخشند مثال این مطلب، دیوان کیفری بین المللی است که اتهام نسل کشی را برای صهیونیست‌ها به رسمیت می‌شناسد و روایت فلسطینی از جنگ را قوام می‌بخشد. این استاد دانشگاه در نهایت تاکید کرد: بدون روایت سازی صهیونیست‌ها در چالش بزرگ افکار عمومی و بدون هیچ حمایتی باقی می‌ماندند.

رسانه‌ها سومین رکن مهم تولید قدرت در کشورها هستند
دکتر کیومرث یزدان‌پناه، دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران، در سخنرانی خود به اهمیت ژئوپلیتیک منطقه و نقش اسرائیل در این فضا پرداخت. وی گفت: «اسرائیل نه‌تنها به دنبال نابودی فلسطین و حزب‌الله است، بلکه هدف نهایی او مهار ایران در منطقه است.» به گفته یزدان‌پناه، اسرائیل به عنوان یک بازیگر بی‌رحم در منطقه غرب آسیا، در تلاش است تا با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای، مقاومت و ایران را به عنوان تهدید اصلی معرفی کند.
او همچنین بر اهمیت رسانه‌ها در این معادلات تأکید کرد و افزود: «رسانه‌ها سومین رکن مهم تولید قدرت در کشورها هستند و آن‌هایی که قادر به خلق قدرت رسانه‌ای شوند، موفق‌تر عمل می‌کنند.» وی اظهار داشت که متأسفانه در این زمینه، کشورهای منطقه به خوبی از ظرفیت رسانه‌ای خود استفاده نکرده‌اند.

طوفان الاقصی سدی برابر پیمان ابراهیم شد
در پایان، علیرضا مجیدی، مدیر اندیشکده جریان، به یکی از مهم‌ترین نتایج طوفان الاقصی اشاره کرد و گفت: «این رویداد باعث توقف روند عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو و دیگر توافقات عادی‌سازی مانند پیمان ابراهیم شد.» وی هشدار داد که اگر این روند عادی‌سازی ادامه پیدا می‌کرد، می‌توانست به تهدیدی جدی برای ایران و جبهه مقاومت تبدیل شود. این نشست با بررسی جامع تحولات جهانی و منطقه‌ای پس از طوفان الاقصی، تأکید بر نقش حیاتی رسانه‌ها در شکل‌دهی به افکار عمومی و همچنین اهمیت ژئوپلیتیک در تحولات جاری به کار خود پایان داد.

خبرنگاران: فرگاه افشار - ابوالفضل قائدی

عکاس: ابوالفضل قائدی

امتیاز شما