An error occurred while updating the entries. See the inner exception for details. تلاش شهید مطهری پیراستن دین از نفوذ تفکرهای التقاطی بود
۱۴۰۳/۰۲/۱۰- ۱۷:۲۶ - مشاهده: ۱۱۴۷

تلاش شهید مطهری پیراستن دین از نفوذ تفکرهای التقاطی بود

هجدهمین همایش حکمت مطهر با موضوع استاد مطهری و مسائل جوانان در نوبت عصرگاهی با سخنرانی دکتر وحید یامین پور و حجت‌الاسلام علی اصغر رکوفیان به کار خود پایان داد.
تلاش شهید مطهری پیراستن دین از نفوذ تفکرهای التقاطی بود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صداوسیما، هجدهمین همایش حکمت مطهر با موضوع استاد مطهری و مسائل جوانان در نوبت عصرگاهی با سخنرانی دکتر وحید یامین پور دبیر شورای عالی جوانان و حجت‌الاسلام علی اصغر رکوفیان به کار خود پایان داد.
در نوبت عصر این همایش پس از برگزاری نماز به امامت حجت الاسلام حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران و اجرای نمایش دانشجویی، وحید یامین پور دبیر شورای عالی نوجوانان و جوانان با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله شهید مطهری غرب بود گفت: ایشان به عنوان یک روشنگر دینی و اجتماعی مسئله غرب را تبیین کرد. ‌غرب به عنوان یک کلیت منسجم که سرآغازی در تاریخ دارد و با گونه ای از هنر و شئون تمدنی تجلی کرده است، بعد از گذشت چند دهه در شئون سیاسی عالمگیر شد. مسئله تاریخ بشریت غرب بوده است و شهید مطهری به همین وجه مسئله غرب برایش دغدغه بود یعنی جبهه ای را برای خود در مباحث دانشگاهی انتخاب میکرد که ناظر به صور فکر و آکادمی جهان ما بود.
یامین پور ادامه داد: اگر شهید مطهری به شهادت نمی‌رسید تمرکز فکری‌اش از مارکسیسم آرام آرام به لیبرالیسم می آمد؛ چراکه مسائل روز جامعه برایش بسیار اهمیت داشت. تلاش ایشان در عرصه فکر، پیراستن دین از نفوذ تفکرهای التقاطی بود. این مهم تقریباً در تمام آثار ایشان منور است. در مواجهه با غرب شهید مطهری به نقطه‌ای از اسلام اتکا می‌کند که حقیقتی از آن به عنوان وجه عزت و خودباوری است همان وجه بازگشت به خویشتن که نقطه پیش برنده جامعه است. وی افزود: این وجه دقیقاً همان وجهی است که امام از آن برای انقلاب کمک گرفته است. بخش عظیمی از تلاش شهید مطهری ارجاع به همین موضوع است. در جای دیگر ایشان اشاره می‌کند جامعه‌ مانند انسان روح دارد و انبیا و رهبران کسانی هستند که می‌توانند روح جامعه را احیا کنند و آن را به هویت حقیقی خود بازگردانند، یعنی همان سنت الهی.
یامین پور با بیان اینکه سنت چیزی نیست که خریدنی باشد و از بیرون بیاید افزود: سنت سرچشمه ای دارد از اعماق تاریخ و امانتی الهی است. ما از سفره سنت برخاستیم. جامعه ای که دچار این برخاستن و نسیان شود راه بازگشت به خانه را گم می‌کند. این خود فراموشی آغاز مرگ جامعه است.
دبیر شورای عالی جوانان گفت: رهبر جامعه مسئولیت بسیار بزرگی دارد؛ اینکه دست جامعه را بگیرد و آن را پای همین سفره بنشاند. یکی از بزرگترین کارهای شهید مطهری دور کردن جامعه از تفکر التقاطی بود. در واقع کل پروژه شهید مطهری همین بود و بخاطر همین امام در مورد ایشان با تأکید می‌گوید آرای شهید مطهری را بخوانید.
در ادامه حجت‌الاسلام رکوفیان گفت: ما با جوانی مواجه هستیم که عاشق غرب ‌و اعمال غربی است اما در مقابل برگرفته از بهترین‌هاست و میتواند اتفاقات بسیار بزرگ جهانی را رقم بزند. در این جامعه، جوان ما درگیر یک جنگ ترکیبی همه جانبه است که بخشی از آن داخلی و بخشی از آن خارجی است. رکوفیان با طرح این گزاره که در نگاه شهید مطهری، تعریف جوان از اندیشه او می آید افزود: کسی جوان است که اندیشه اش جوان است. اندیشه جوانی یعنی اندیشه تغییر یعنی دلتنگ از یکنواختی.
این پژوهشگر حوزه فرهنگ با اشاره به اینکه جنگ شناختی یعنی جنگی که ارزش ها و باور ها و ادراک انسان را مورد هدف قرار داده تا برداشت انسان از همه چیز متفاوت باشد گفت: جنگ شناختی در واقع وظیفه اش جادو کردن است، جنگ تغییر نگرش هاست و همه آن در ذهن انسان شکل می‌گیرد. این جنگ همه را و علی الخصوص نسل جوان را شامل می‌شود. هدف اصلی دشمن در این جنگ گرفتن اعتماد جوان ما و تغییر نگرش اوست. چاره جوانان ما تغییر نگرش به زندگی است.
رکوفیان سلاح دشمن را ناامید سازی دانست و افزود: در واقع جوان ما را دچار یک ابهام میکنند و به ترویج آن می‌پردازند و اعتماد جامعه نسبت به حاکمیت را از بین می‌برند. در جنگ شناختی دشمن به دنبال این است که جوان اصلاً فرصت فکر کردن نداشته باشد. در واقع میدان نبرد ذهن انسان است. وی در پایان با طرح اندیشه‌هایی از استاد مطهری گفت: شهید مطهری میگوید دشمن چند قسم دارد استبداد داخلی، استعمار خارجی، جریانات فکری منحرف کننده و اسلام التقاطی. شهید مطهری میگوید اجتماع یک وجود حقیقی دارد و ما از فرد گرایی باید به سمت قبول جامعه بیاییم. جامعه یک روح و یک جسم دارد و انقلاب ما نیز همین بود. روح جامعه آن تکامل اجتماعی است. این جامعه زمانی رشد میکند که ما وارد عمل اجتماعی شویم یعنی همان تقسیم کار گروهی و هم فکر شدن با یکدیگر.

امتیاز شما