۱۴۰۱/۰۳/۰۸- ۱۴:۱۷ - مشاهده: ۴۵۲

استقبال معاون سیاسی از کارآموزی دانشجویان و جذب دانش آموختگان دانشگاه صداوسیما

از کارآموزی دانشجویان در معاونت سیاسی استقبال می‌کنیم. در جذب، اولویت با دانش آموختگان دانشگاه صداوسیماست.

علیرضا خدابخشی معاون سیاسی رسانه ملی امروز در جمع صمیمانه استادان و دانشجویان دانشگاه صداوسیما حضور یافت و به دغدغه‌های دانشجویان پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، نشست صمیمانه معاون سیاسی صداوسیما با دانشجویان و استادان دانشگاه صداوسیما امروز یکشنبه هشتم خردادماه در تالار ابومهدی مهندس برگزار شد. این نشست با حضور علیرضا خدابخشی معاون سیاسی سازمان، شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صدا و سیما، زابلی زاده، صلواتیان، فردوسی زاده، طهماسبی و دیگر استادان دانشگاه همراه بود.
ابراهیم فتحی رییس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما در ابتدای جلسه گزارشی درباره دانشجویان ارایه کرد که به صورت آماری به خروجی دانشجویان این دانشگاه، پایان نامه‌ها و آثارشان می‌پرداخت.


بخشی از این جلسه نیز به ارتباط مجازی با خبرنگاران صداوسیما پرداخت که دانشجویان دانشگاه صداوسیما و فارغ التحصیلی این دانشگاه بودند.
حاجی زاده، نریمانی، صادقی و قربانی فارغ التحصیلان دانشگاه صداوسیما که به خبرنگاری در نقاط مختلف کشور مشغولند در این گفتگو حضور داشتند و به مشکلات و معضلاتی مرتبط با حوزه کاری خود اشاره کردند.
در ادامه موسوی سرحدی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما در سخنانی بیان کرد: شما اولین انتصاب آقای جبلی بودید و اکنون حدود هشت ماه از این انتصاب می‌گذرد. تغییرات خبری چه برای ما چه مخاطب خبر خیلی مشهود نیست چقدر باید بگذرد تا مخاطب این تحول را حس کند؟ مسأله دیگر اینکه آقای جبلی گفتند ما روابط عمومی نیستیم و تغییراتی در بحث سوخت کاملا دیده شد صداوسیما و معاونت خبر خیلی خوب عمل کرد اما بعد از آن در موضوعات متروپل و یارانه‌ها این اتفاق ادامه پیدا نکرد.
وی اضافه کرد: گفته شده شما نگاه به جذب از بیرون سازمان دارید در حالی که دانشگاه صدا و سیما وظیفه اش این است که برای سازمان نیرو تربیت کند. نظر شما نسبت به دانشگاه به عنوان تامین کننده نیروی سازمان چیست؟
فراشی نماینده جامعه رسانه اسلامی در سوال خود مطرح کرد: در کشور مجموعه اتفاقاتی رخ داده است که تا حدی باعث شد مرجعیت رسانه ملی دچار خدشه شود شما در دوره تحول منصوب شدید. تحول باید نشانه‌های از خود به جا بگذارد یعنی خروجی آن مشخص شود. خبر پیشانی سازمان است و مثل سیما نیست که به طور مثال چند سال برای یک سریال طول بکشد. در این مدت تغییرات ساختاری هم انجام شد اما می خواهیم خروجی آن را بدانیم. ما می خواهیم از شما بشنویم که با عدد و رقم و آماری تر بگویید چه اتفاقی در این مدت رخ داده است.
وی ادامه داد: تا مسأله ای در کشور بحران نشود صداوسیما به مطالبه نمی‌پردازد ما متروپل ها را در کشور داریم که با یک کار تحقیقی می‌توان آنها را مشخص و پیش از فاجعه به آنها بپردازیم. وی افزود: شما در قبال دانشگاه مسیولیت دارید و انتظار است که فرایندی را تعریف کنید تا دانشجویان دائما با سازمان در ارتباط و در رفت و آمد برای کارآموزی و کسب تجربه باشند.
زرین کلاه نماینده انجمن علمی ارتباطات نیز در سخنانی گفت: ما کارگاه‌های تخصصی مستندسازی خبری برگزار کردیم و دوستانی داریم که متخصص هستند و اگر بتوان نیوز روم دانشگاه را به نیوزروم معاونت پیوند داد اتفاق خوبی است.
وی همچنین به تولیدات تخصصی این دانشگاه اشاره و بیان کرد: در ساختار معاونت سیما گروه و مدیر گروه‌های داریم که باید از این طریق پیگیری کرد اما در ساختار معاونت سیاسی این گروه‌ها وجود ندارد و اگر بتوان ساختار جایگزینی تعریف کرد تا بتوان در تولیدات دانشجویی همکاری بهتر پیش برد.
خدابخشی معاون سیاسی سازمان، سپس در جایگاه قرار گرفت تا به پرسش ها پاسخ دهد و در ابتدا با اشاره به عزای عمومی‌به خاطر حادثه آبادان تسلیت گفت. وی در ادامه بیان کرد: ارتباط دانشجویان با معاونت سیاسی و حضور آنها برای کارآموزی کاری ساده و سهل الوصول است و من هم موافقم و حتما با یک هماهنگی اداری انجام خواهد شد. اینکه گفته شد نگاه معاونت سیاسی به جذب از بیرون است نه از دانشگاه درست نیست. نگاه ما براساس جذب براساس نیازها و جذب براساس شایسته گزینی و بهترین‌هاست. این بهترین‌ها ممکن است در داخل دانشگاه باشند یا خارج از دانشگاه، اما اولویت با دانشگاه است. طبیعی است که شما با فرم ها و قالب های معاونت بیش از رقبای خود در خارج از دانشگاه آشنا هستید و در اولویت هستید.
وی اضافه کرد: درباره تحول در معاونت سیاسی باید گفت همیشه معیار و مزایایی برای رسانه ملی وجود دارد و آن قدرت تأثیرگذاری آن در توسعه کشور بوده است. اینکه رسانه ما با وجود اینکه انحصاری بوده چقدر توانسته در توسعه تاثیرگذار باشد محل بحث است.
نگاهی تحلیلی ما را به این نتیجه می رساند که پس از جنگ که هم کشور توسعه پیدا کرده و هم رسانه گسترش پیدا کرده، در بسیاری موارد رسانه نقش جدی نداشته و انبوهی از آمال و آرزوها در کشور انباشته شده و محقق نشده است با وجودی که اسناد بالادستی و کار کارشناسی زیادی برای آنجا انجام شده است.
خدابخشی تصریح کرد: آنچه که درباره انتقادها به تحول بیان شد باید گفت ما باید ابتدا به تعریف واحد از تحول برسیم. ممکن است تعریف ما با شما از تحول متفاوت باشد.
من از حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش طرحی با نام مدیریت سندمحور رسانه داشتم. زمانی به عنوان فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) و کارمند رسانه ملی این نکته را در جلسه‌ای به آقای ضرغامی مطرح کردم که گفتمان رایج بر صداوسیما گفتمان حاکم بر اسناد بالادستی کشور و گفتمان مطالبات مورد نظر رهبری نیست.
ما انبوهی از اسناد بالادستی را داریم که مراحل کارشناسی و تصویب را گذرانده اما سال هاست روی زمین مانده و اجرا نشده است. مثلا درباره بیمه همگانی یا حذف کنکور یا درگاه واحد کسب و کارها یا نسخه الکترونیکی و ... هیچ یک از اینها انجام نشده بود. ما در حوزه‌های مختلف اسنادی داریم که قوه عاقله جمهوری اسلامی اینها را به عنوان اسناد بالادستی تنظیم کرده اما در مرحله اجرا دچار غفلت شده است. به هر یک از مشکلات موجود در کشور متمرکز شوید می‌بینید قوانینی وجود دارد که سال هاست اجرا نشده است. قوه عاقله به اسناد قانونی رسیده است اما رسانه انحصاری که باید اینها را به گفتمان قالب کشور تبدیل می‌کرده غفلت کرده است.
رکن اول در تحول در معاونت سیاسی سند محوری است یعنی سلیقه کارشناس و خبرنگار مبنای تعیین سوژه‌های معاونت نیست بلکه مبنا اسناد بالادستی است.
رکن دوم مسأله «پیگیری» است. ما با پدیده ای در معاونت سیاسی مواجه بودیم که اسمش را شهوت سوژه می‌گذارم. خبرنگاران سوژه ای را دنبال می‌کنند و بعد کنار می‌گذارند و به سراغ سوژه بعدی می روند. آیا سوژه ای که زخمی‌کردند و به عنوان اولویت رسانه مطرح کردند پیگیری شد یا به وضعیت مطلوب رسید؟ حدود ۷۰ درصد موضوعاتی که در خبر به تنها پرداخته می‌شود سوژه‌های غیر رویدادی است.
رکن سوم بحث تخصص گرایی است. تا قبل از شروع تحول حدود ۵۰ تحریریه خبری داشتیم که هر یک حدود ۱۰ نیروی محتوایی داشتند و کارشان تنظیم خبر بود و همه موازی کاری می‌کردند.
و چیزی به نام تحریریه تخصصی نداشتیم و صرفا در خبرگزاری پنج گروه بزرگ کلی مانند اجتماعی، ورزشی و «علمی، پزشکی، فرهنگی» داشتیم. اتفاقی که در این مدت رخ داد این بود که حدود ۳۵ گروه تخصصی تشکیل دادیم.
در اثر همین رکن تخصص گرایی بود که عملیات های بزرگ در راستای اسناد بالادستی طراحی و اجرا شد. موازی کاری‌ها در معاونت سیاسی از بین رفته و اکنون گروههای تخصصی تولید محتوا می‌کنند. به طور مثال تحقق نسخه الکترونیک سلامت نتیجه کار معاونت سیاسی بود. افزایش ظرفیت پزشکی پس از سالها، اجرای درگاه واحد مجوزها که آرزوی فعالان کسب و کار بود از دیگر نتایج پیگیری‌های گروههای تخصصی ما بود.
شاید اصل ایده حذف ارز ترجیحی را نپسندید اما اگر اصل آن را بپذیرید این طرح به دلیل حمایت رسانه ملی موفق اجرا شده است. طرحی که معضل روز جامعه است از آرزوهای دیرینه کشور بوده و فقر گرسنگی را برطرف می‌کند.  از نظر شما ممکن است این اصلاحات قیمتی و طرح امال و آرزو نباشد اما از نظر ما اجرای اسناد بالادستی است. اینها آسان نیست کار شبانه روزی می خواهد.
وی ادامه داد: شغل ما به هر حال در حوزه سیاسی است و باید سیاسی باشید تا اقتضایات را درک کنید. من دارم کار جمعی می‌کنم و سر هر اختلاف نظر نمی‌شود بگویم اگر نشود من می روم. شاید با شما هم در جایی موافق باشم اما کار جمعی است. بنابراین نکات دوستان باید متوجه جایگاه سازمان و فشارهای روی سازمان باشد. اگر ما بر مبنای اسناد بالا دستی روند تحول را ادامه دهیم آینده کشور بسیار درخشان است.
خدابخشی افزود: همزمان با کار محتوایی بحث های جدی ادغام های اداری و ساختاری را هم داشتیم که فقط هم کسی می‌تواند درک کند که در سازمان کار اجرایی کرده است و تبعات هر اتفاق را می داند. ما سر جابجایی‌ها کار مهمی انجام دادیم که طی آن حتی تعداد زیادی از مدیرانمان بی اتاق شدند و همه اش جزو الزامات کار بوده است. طی این اتفاقات همه دیوارها و حایل ها در معاونت سیاسی از بین رفته است و یک تحریریه بزرگ بوجود آمده که همه دور یک میز تصمیم می‌گیریم.

امتیاز شما