۱۴۰۰/۰۹/۲۱- ۱۵:۱۶ - مشاهده: ۸۶۱

رونمایی از 11 عنوان کتاب جدید دانشگاه صدا و سیما در علوم رسانه

در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش در دانشگاه صداوسیما برگزار می شود از 11 عنوان کتاب تازه نشر این دانشگاه رونمایی خواهد شد.این کتابها که به حوزه‌های مختلف رسانه اختصاص دارد، آخرین و تازه‌ترین یافتههای اساتید و دانشمندان دانشگاه صدا و سیما است که با هدف پاسخگویی به نیازهای دانشجویان، پژوهشگران عرصه‌های مختلف علوم و فنون رسانه ای نوشته شده است.


به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما در میان 11 اثری که توسط استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه به رشته تحریر در آمده‌ است، چهار اثر در زمینه رادیو، دو اثر در زمینه ریاضیات مهندسی برق و فیزیک انیمیشن، سه اثر در حوزه تلویزیون و اجرای برنامه، یک اثر در زمینه تبلیغات بازرگانی و یک اثر هم در زمینه ارتباطات در قرآن کریم به چشم می خورد.
«درآمدی بر مناسبات دین و رسانه در رادیو و تلویزیون» ، «صدا به مثابه هنر شنیداری» ، «انقلاب، موسیقی، رادیو» ، «کودکان و تلویزیون پنجاه سال تحقیق» ، «مجموعه مقالات همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی»، «فن بیان و اجرا در برنامه‌ای تلویزیونی» ، «ریاضیات کاربردی مهندسی برق»، «مبانی تولید مستند رادیویی»، «ارتباطات در قرآن کریم پیام و پیام‌رسانی» ، «کاربردهای فیزیک حرکت در انیمیشن« و «زیست بوم مطالعات شناختی جهان» عنوان یازده اثر تازه نشر دانشگاه است.

تصاویر کتابها


کتاب «درآمدی بر مناسبات دین و رسانه» که به قلم دکتر موسوی مهر عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما و رئیس دانشکده دین و رسانه قم نگاشته شده و به بررسی رابطه بین دین و رسانه با تمرکز بر دو رسانه رادیو و تلویزیون و با نگاهی به دو مبحث «دین رسانه‌ای« و «رسانه دینی» پرداخته است. نیاز دانشجویان رشته‌های علوم ارتباطات برای درک عمیق مباحث مربوط به ارتباط دین و رسانه و اهمیت «شیوه پدیدارشناسی» و «تمرکز بر رسانه رادیو و تلویزیون به مثابه تاثیرگذارترین رسانه» از انگیزه‌ها و اهداف تألیف این کتاب بوده است.
در موضوع رسانه و دین، دکتر پویا استاد دانشکده ارتباطات، ارتباطات در قرآن را با تاکید بر پیام و پیامرسانی مورد تحقیق و پژوهش قرار داده است. نویسنده کتاب معتقد است که نظریه‌ها و مباحث علم ارتباطات در طول سال‌های رشد و بالندگی‌، به طور عمده، از تحلیل عملکرد رسانه‌ها در دوران اخیر نشأت گرفته و کمتر بر مبنای «هستی‌شناسی و انسان‌شناسی» متقن و با ثبات متکی است. لذا راه برون رفت از این وضعیت را جستجوی نظریه‌های متقن و با ثبات در ارتباطات انسانی از طریق علوم و آموزه‌های واجد پشتوانۀ روشن از تفسیر و تحلیل معنادار جهان هستی و انسان و با رجوع به منابع پایدار و اصیل دینی روشمند و محققانه معرفی می‌کند.
دکتر حسن خجسته استاد تمام دانشگاه صداوسیما و همکارانش آقامحمدی و محمدمهدی سدیفی ، موضوع شیرین و جذاب «انقلاب، موسیقی و رادیو» را موضوع نگارش کتاب خود ، با همین عنوان ، قرار داده اند. نویسندگان این کتاب سعی کرده‌اند جایگاه موسیقی در رسانه؛ به‌ویژه رادیو را تبیین و ارتباط بین اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با موسیقی و به‌طور خاص، تأثیرات انقلاب اسلامی سال 1357، بر موسیقی در جامعه و به تبع آن در رادیو را بررسی و تغییر اوضاع اجتماعی منجر به تغییر در تولید و پخش موسیقی در رادیو را واکاوی نمایند.
یکی از اساتید و نویسندگان پرکار حوزه رادیو دکتر محمد اخگری است. او پشت جلد کتابش تصریح کرده است که «صدا به‌عنوان مادۀ اصلی هنرهای شنیداری، جان‌مایۀ کتابِ رودلف آرنهایم (2007- 1904)، روان‌شناس و نظریه‌پرداز اهل برلین است.» لذا وی به سراغ این اثر مهم اما مغفول رفته است. این اثر گرچه بیشتر به حوزۀ هنر شنیداری رادیو مرتبط است، اما از نقش صدا به‌ مثابه هنر شنیداری در تلویزیون، فیلم، موسیقی و تئاتر نیز غفلت نکرده و به‌همین‌سبب می‌تواند مورد توجه پژوهشگران این هنرها قرار گیرد.
خانم دکتر همراز عضو هیات علمی‌گروه رادیودانشگاه صداوسیما نیز که تاکنون آثار متعددی را منتشر کرده، این بار به سراغ مبانی تولید مستند رادیویی رفته و کوشیده تا با تبیین ظرفیت‌های مستند رادیویی و انواع آن، توجه برنامه‌سازان را به اصول تولید یک مستند رادیویی معیار جلب نماید.
کودکان و تلویزیون موضوع دیگری است که دانشگاه صدا و سیما آن را برای حوزه تحقیق و پژوهش مهم یافته و ضمن همکاری با مرکز طرح و برنامه و ارزیابی سیما، نتیجه پنجاه سال تحقیق در حوزه کودکان و تلویزیون در کشورهای غربی را با ترجمه آقای وازگن سرکیسیان، منتشر و به بازار کتاب معرفی کرده است.
مجموعه مقالات تبلیغات بازرگانی نیز کتابی است که شامل مقالات برگزیده همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی می‌شود. این کتاب که به اهتمام دکتر پویا و دکتر عظیمی‌فرد به دست علاقمندان به رشته تبلیغات بازرگانی می‌رسد، بر آن است که آخرین یافته‌های علمی، فنی، هنری عرصه تبلیغات بازرگانی را با رویکرد تبلیغ مصرف، افزایش فروش و در نتیجه، رونق اقتصادی و افزایش تولید، مورد ارزیابی قرار دهد.
فن بیان و اجرا در برنامه‌های تلویزیون نیز موضوعی است که دکتر گلبهار یکی از اساتید، مجریان و گزارشگران با سابقه صدا و سیما آن را در قالب یک کتاب منتشر ساخته است. این کتاب لایه‌ های پنهان اما مهم حرفه پرتنش اجرا و گویندگی برنامه‌های تلویزیونی را در هریک از ساختارهای برنامه سازی، در جهان نمای پر رنگ و جلای تلویزیون، کاویده و به علامندان این هنر عرضه نموده است.
دو کتاب از دانشکده فنی مهندسی و دانشکده هنرهای دیجیتال دانشگاه صدا و سیما آثاری هستند که زینت‌بخش مراسم رونمایی از تازه‌های نشر دانشگاه در روز دوشنبه هستند. استاد حسن زریابی و استاد پورصادق کار مشترکی را در حوزه هنر انیمشین و علم فیزیک تحت عنوان «مبانی حرکت فیزیک در انیمشن» روانه بازار نشر کرده اند.
دکتر علی جعفری از اساتید دانشکده فنی مهندسی رسانه نیز، هدف خود از تألیف کتاب «ریاضیات کاربردی مهندسی برق» را چنین شرح داده است: « هدف این کتاب ارائه قسمت‌هایی از ریاضیات است که در بخش های گوناگون فیزیک و مهندسی کاربرد دارند. در این کتاب، آنالیز فوریه و معادلات دیفرانسیل معمولی مورد بحث قرار می‌گیرد...»
پیرو راه اندازی دفتر مطالعات علوم شناختی در دانشگاه صداو سیما ، یکی از پژوهشگران این عرصه، یعنی دکتر سیاوش صلواتیان، کتابی در این حوزه به رشته تحریر درآورده که هدف کتاب خود را ارائه نگاشتی از زیست بوم دانشی مطالعات شناختی رسانه در جهان، در قالب معرفی کنش‌گران، آزمایشگاه‌ها آثار دوره‌های آموزشی در حال برگزاری مرتبط با حوزه علوم شناختی و رسانه می‌داند.
این کتاب‌ها در برنامه ای که به مناسبت هفته پژوهش و با حضور اساتید، نویسندگان و اهالی رسانه و قلم، در روز دوشنبه 22 آذر ماه ساعت 13 الی 15 در سالن آمفی تئاتر سردار سلیمانی دانشگاه صداوسیما برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

امتیاز شما