تعداد بازدید : 200 - تاریخ خبر : چهارشنبه 19 خرداد 1400 - 12:28  
پانزدهمین همایش حکمت مطهر برگزار شد

پانزدهمین همایش حکمت مطهر، با بررسی ابعاد شخصیتی شهید استاد مرتضی مطهری و با محوریت «اسلام و ایران در قرن جدید» 27 و 28 اردیبهشت ماه در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما؛ مراسم افتتاحیه این همایش علمی با حضور شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما، آیت‌الله رشاد و جمعی از صاحب نظران و اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما صحبت کرد. ایشان ضمن قرائت آیه 24 از سوره انفال گفت: آیه‌ای که خواندم توسط علامه استاد مطهری در کتاب «10 گفتار» و در مقاله «احیای فکر دینی» مطرح شده و برای پاسخ به یک سوال اساسی مورد ارجاع قرار گرفته است. این سوال این است که دین ما را زنده کرده است یا ما دین را زنده می‌کنیم؟ به عبارت دیگر آیا انسان‌ها نقشی در احیای دین دارند یا خیر؟ استاد مطهری با استناد به همین آیه و با اشاره به یکی از خطبه‌های امیرمومنان در نهج البلاغه به این سوال پاسخ دادند. امام علی علیه السلام وقتی که از اصحاب‌شان یاد می‌کنند در وصف آنها تعابیری را به کار می‌برند که یکی از این تعابیر «احیای سنت» است. شهید مطهری معتقد است که منظور از احیای سنت‌ها در این خطبه همان احیای دینی است. به عبارت دیگر اولیای الهی و افراد نیک روزگار می‌توانند چنین نقشی را بازی کرده و به احیای دین بپردازند.
رئیس دانشگاه صدا و سیما اضافه کرد: یکی از نقطه‌های عطف بزرگ در تاریخ معاصر ما که به احیای دین پرداخته انقلاب اسلامی است. به عبارت دیگر، اکنون که در آستانه قرن جدید هستیم اگر به وضعیت خود و ایران در قرن گذشته نگاه کنیم متوجه می‌شویم که وضع امروز و جایگاهی که جوامع اسلامی به ویژه ایران پیدا کرده‌اند، تحت تاثیر انقلاب اسلامی بوده است. بنابراین نباید جایگاه امروزمان و مسیری که تاکنون طی کرده‌ایم که منجر به تاثیرگذاری امروز مسلمین در جهان شده است را فراموش کنیم. البته بنده معتقدم که توجه به این مسیر نباید ما را از توجه به آینده باز دارد. هدف این همایش این است که توجه ما را به آینده و مسیر پیش‌روی جلب کند.
وی با طرح یک سوال صحبت‌های خود را ادامه داد و گفت:‌اکنون و در آستانه قرن جدید، چه تصویری از آینده به مردم ارائه می‌دهیم؟‌ تخصص بنده هنر و سینما است. در این عرصه چرا ژانر آینده‌نگر نداریم و چرا فیلم‌های ما همیشه درباره گذشته است؟ اغلب فیلم‌های غربی وقتی درباره گذشته خود حرف می‌زنند، تصویری سیاه و غیرشفاف ارائه می‌دهند اما زمانی که درباره آینده فیلم می‌سازند، آرمان شهر نشان می‌دهند. متاسفانه برای ما برعکس است. همیشه درباره گذشته پرافتخار خود حرف‌ می‌زنیم و فیلم می‌سازیم؛‌ وضعیت کنونی‌مان در فیلم‌ها پر از درگیری و تاریکی است و درباره آینده هیچ چیزی نداریم.
اسفندیاری در پایان گفت: امیدوارم که هم‌فکری و هم‌افزایی اساتید و دانشجویان در این همایش کمک کند تا تصویرسازی درستی از آینده ایران نشان بدهیم،‌ به ‌گونه‌ای که امیدآفرین و نشاط‌بخش باشد. به ویژه برای نسل جوان که نیازمند داشتن امید به آینده است. متاسفانه می‌بینید که تا چه اندازه تصاویر غلط بر ذهن جوانان ما هجوم آورده و اثرگذاری می‌کند.


دکتر شهرستانی: برای اولین بار از مقاله‌های برتر دانشجویی درباره شهید مطهری تقدیر می‌شود.
دبیر علمی همایش «حکمت مطهر» با اشاره به حضور پررنگ دانشجویان و پژوهشگران جوان گفت:‌ در این دوره از همایش، از 3 دانشجوی برتر با بهترین مقاله درباره شهید مطهری تقدیر می شود.
سخنران دوم پانزدهمین همایش حکمت مطهر، دکتر شهرستانی، دبیر علمی این همایش بود. او گفت: امروز از حکیم فرزانه‌ای سخن می‌گوییم که در وسعت کلام بی‌نظیر است. او همانطور که به شیخ طوسی نگاه می‌کند به مولانا، حافظ و عطار هم نگاه می‌کند و همه را دست‌پرورده مکتب خالص اسلام می‌داند.
وی با اشاره به کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» نوشته شهید مطهری گفت: موضوع تقابل اسلام و ایران همواره یکی از موضوعات پرچالش بوده است. در شرایطی که پهلوی‌ها بر هویت ملی و ایرانی دامن می‌زنند و بسیاری از علما از منظر دین موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دهند، استاد مطهری در واکنش به ایدئولوژی سکولار پهلوی، خدمات متقابل ایران و اسلام را مطرح می‌کند. کتابی که مبانی آن تبدیل به مبانی فکری اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌شود.
شهرستانی تاکید کرد: قرن جدید، قرن گام دوم انقلاب و طرح تمدن نوین اسلامی است. هنوز هم گوهرهای ناب و صیدنشده‌ای از استاد مطهری وجود دارد که می‌توان آنها را استخراج کرده و بهره برداری نمود.
دبیر علمی همایش «حکمت مطهری» با اشاره به برگزاری پانزدهمین دوره از این همایش گفت: پس از فراخوانی که اعلام شد، دانشجویان و اساتید مقاله‌های خود را ارسال کردند که بنابر نظر هیئت بررسی‌کننده، 21 مقاله برای ارائه در نشست‌ها انتخاب شده است. البته همه مقالات پذیرفته شده در مجموعه‌ای مفصل منتشر خواهد شد. ویژگی این دوره از همایش این است که دانشجویان و پژوهشگران جوان‌تر نیز صاحب مقاله بودند. به همین دلیل، علاوه بر تقدیر از 3 مقاله برتر اساتید، از 3 مقاله برتر دانشجویان نیز تقدیر می‌شود.

آیت‌الله علی اکبر رشاد:‌ شهید مطهری فیلسوف آینده است، آینده‌ای که با گذشته پیوند خورده و به زمان معاصر نیز دقت نظر دارد.
آیت‌الله علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی دیگر از سخنرانان پانزدهمین همایش حکمت مطهر بود.
ایشان درباره شهید مطهری گفت: شهید مطهری فرزند زمانه خویش است اما به آینده می‌اندیشد. حتی می‌توان گفت که آینده‌نگر و آینده‌نگار است و با معارف خود به ما کمک می‌کند که برای آینده چه کنیم؟ در حقیقت او هم از گذشته خود الهام می‌گیرد، هم به معاصرین خدمت می‌دهد و هم میراثی عظیم و ارزشمند را برای آیندگان به جای می‌گذارد. او کسی است که در محضر امام خمینی (ره) تلمذ کرده و می‌توان گفت فیلسوف مکتب نو صدرایی است و در گفتمان‌سازی تبحر زیادی دارد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه کلام شهید مطهری کلامی اجتماعی است، گفت: شهید مطهری پایه‌گذار مکتب جدیدی در کلام است که ما آن را با کلام اجتماعی می‌شناسیم. نزدیک به 40 سال است که ایشان به شهادت رسیده و نزدیک به 50 سال یعنی حدود نیم قرن است که از آخرین تالیفات او گذشته است اما افکار او هم‌چنان زنده و جامعه به اندیشه‌های او محتاج است.
وی با تاکید بر اینکه اندیشه‌های شهید مطهری مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی شده است، گفت: خیلی از مفاهیمی که شهید مطهری به آنها پرداخته است، از جمله موضوعاتی است که آینده اسلام، انقلاب اسلامی و ایران بدان نیاز دارد. اندیشه‌های شهید مطهری در جامعه امروز ما حضور دارد.
آیت‌الله رشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به افزایش قدرت جمهوری اسلامی در جهان و منطقه گفت: چیزی که امروز در دنیا اتفاق می‌افتد به تعبیری روشن و واضح نشان‌دهنده تاثیرگذاری ایران اسلامی است. عصر جهانی شدن اسلام آغاز شده و مطلع آن ایران است. دقت داشته باشید که انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که پایدار مانده و پویا پیش می‌رود.
رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران از تدوین سند آینده‌نگری خبر داد و گفت:‌ حدود 10 سال روی این سند کار شده و هزاران نفر از اندیشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه روی آن وقت گذاشته و سند را در مقیاسی بالا تدوین کردند. این سندی است که مسیر و نقشه راه آینده ایران را مشخص می‌کند. تدوین چنین سندی اتفاق بسیار بزرگی است چرا که نشان می‌دهد ما به آینده امیدواریم و آینده‌نگر هستیم. این سند دارای هشت بخش است. از مقدمه و مبانی تا راهبردها و فعالیت‌های 50 سال آینده. هر آن چیزی که لازم است در این سند آورده شده است. البته هنوز ابلاغ نشده و مشغول بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم. رهبر انقلاب در ضمن تایید چنین کاری درخواست داشتند تا همه اندیشمندان درباره این سند نظر بدهند و آن را تکمیل کنند.

شهید مطهری شهید گفتمان‌های سخت و چندوجهی است
حجت‌الاسلام دوست پرور نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صدا و سیما در همایش «حکمت مطهر» گفت: جهل بی‌پایان زمان بر عمر شهید مطهری پایان گذاشت؛ از این منظر او شهید گفتمان است.
وی اضافه کرد: شهید مطهری مرد گفتمان‌های سخت است؛ زمانی که او دست به نگارش کتاب «تحریفات عاشورا» می‌زند تصور اینکه در چه جامعه‌ای سخنرانی می‌کند، بسیار سخت است. حتی زمانی که کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام را به رشته تحریر درمی‌آورد، شرایط عجیبی حاکم است. از یک سو پهلوی‌ها بر هویت ایرانی و ملی‌گرایی تاکید دارند و از سوی دیگر موضوع اسلام‌گرایی مطرح است اما شهید مطهری منصفانه وارد میدان شده و این کتاب ارزشمند را به یادگار می‌گذارد. بنده معتقدم که این کتاب نظریه‌ای استراتژیک است.
حجت الاسلام و المسلمین دوست پرور تاکید کرد: اوج گفتمان سخت شهید مطهری در کتاب «شرح مبسوط منظومه‌» اوست. او در آن کتاب بین باورهای پیشین با باورهای نشسته بر قلب قرار گرفته و سخنرانی می‌کند. قلم زدن در چنین فضایی بسیار سخت است.
ایشان در پایان گفت: بنده معتقدم که شهید مطهری شهید گفتمان نیز هست؛ درست است که او مرد گفتمان سخت و چندوجهی است اما در سطحی بالاتر معتقدم که او شهید گفتمان است. جهل بی‌پایان زمان بر عمر ایشان پایان گذاشت و از این منظر می‌توانیم او را شهید گفتمان بنامیم.

اولین معلم تاریخ خود پروردگار متعال است
حجت‌الاسلام رضوان طلب در همایش «حکمت مطهر» با اشاره به اینکه اولین معلم تاریخ خود خداوند است گفت: این مقام آن قدر والا است که پروردگار در آیات قرآن خود را با صفاتی نظیر آموزنده علم معرفی می‌کند.
حجت الاسلام رضوان طلب با مروری بر اندیشه‌ها و سخنان شهید مطهری گفت: بنده 10 ویژگی شهید مطهری را از بیانات و خاطرات ایشان استخراج کرده‌ام که معرفی آنها در شناخت این چهره بسیار مهم و راهگشا خواهد بود. اول اینکه ایشان همواره توصیه می‌کرد که انس با قرآن داشته باشید. دوم ایشان تاکید می‌کرد که دانشگاه مسجد است و به همین دلیل می‌گفت که بدون وضو وارد دانشگاه نشوید. در خاطره‌ای از شهید مطهری می‌خوانیم که ایشان می‌فرمود حتی یکبار هم بدون وضو وارد کلاسی نشدم. ویژگی سوم اخلاقی شهید مطهری احترام ایشان به معلمین خود و تکریم آنان بود. به‌گونه‌ای که شهید مطهری را می‌توان الگوی احترام به معلم معرفی کرد. ویژگی‌های دیگر ایشان تهجد، تقید به نماز اول وقت، عدم استفاده از امکانات ویژه و خاص، پرکاری، احترام ویژه به پدر و مادر، مبارزه با تملق و نظم است.

همچنین در این مراسم، حجت الاسلام پارسانیا، رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران سخنرانی کرد.
او که مهمان برخط این جلسه بود، در سخنانی گفت: نگاه شهید مطهری به فرد و جامعه نگاهی تلفیقی و در هم آمیخته است. او هم به اصالت فرد معتقد است و هم برای جامعه جایگاهی مستقل قائل است.
وی اضافه کرد: یکی از مشخصه‌های بارز نگاه شهید مطهری این است که برای افراد در جامعه نقش قائل است اما اگر فقط نگاهی به فرد داشت نمی‌توانست به خوبی آینده را تبیین کند.
پارسانیا تاکید کرد: در نگاه شهید مطهری فرد جامعه را به وجود می‌آورد و چون افراد در تعامل با یکدیگرند اثرگذار خواهند بود.

شهید مطهری انقلاب فکری و معرفتی شیعیان آمریکای لاتین را هدایت کرده است
سهیل اسعد مبلغ آرژانتینی در همایش علمی «حکمت مطهر» گفت: مردم و اندیشمندان آمریکای لاتین، انقلاب اسلامی را با کتاب‌های شهید مطهری درک و دریافت کردند.
سهیل اسعد مبلغ آرژانتیتی به صورت آنلاین درباره موضوع «گرایش به اسلام در سطح بین‌الملل» صحبت کرد.
او گفت: یکی از مسائلی که در ابتدای انقلاب اسلامی در آمریکای لاتین وجود داشت این بود که کتاب‌های کمی از اسلام وجود داشت و آثار معدودی که وجود داشت، کتاب‌های برادران اهل تسنن از دانشگاه الازهر مصر بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعدادی از روحانیون شیعه به میدان آمدند و کتاب‌هایی را از امام خمینی، علامه طباطبایی و شهید مطهری ترجمه کردند.
این مبلغ آرژانتینی با اشاره به ویژگی دیگر آثار شهید مطهری گفت: ویژگی دیگر آثار و شخصیت ایشان عقلانیت است. او به عنوان یک فیلسوف، دین را با ادبیات عقلانی مطرح می‌کند. در حقیقت، مسیحیت کاتولیک در آمریکای لاتین و هم‌چنین تقویت اسلام در این منطقه را ازمنظر عقلانی در کتاب‌های خود مطرح می‌کند. شهید مطهری اولین عالم دینی است که ما با آن روبه‌رو شدیم و به همین دلیل بسیاری از مردم این منطقه از آثار ایشان بهره گرفتند. نقدهایی که ایشان بر سوسیالیسم داشته از جمله موضوعات مهمی است که خیلی به کارمان آمد. علاوه بر این، نگاه اسلام به دیگر مکاتب از منظر شهید مطهری بسیار دقیق بوده است.

تفکرات شهید مطهری زمینه‌ساز بیداری اسلامی است جهان اسلام است
در نشست ارائه مقالات همایش علمی «حکمت مطهر» موضوع نقش بیداری اسلامی در تمدن‌سازی از منظر شهید مطهری مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر کمال اکبری مقاله خود را با عنوان «نقش بیداری اسلامی در تمدن‌سازی از نگاه شهید مطهری» ارائه کرد. او گفت: یکی از موضوعات مهمی که در تاریخ انقلاب اسلامی به چشم می‌خورد بیداری اسلامی است. به گفته بسیاری از کارشناسان انقلاب اسلامی زمینه‌ساز بیداری اسلامی بوده و از همین منظر معتقدند که تفکرات شهید مطهری، سخنرانی‌ها و آثار او شروع‌کننده بیداری در جهان اسلام بوده است. در این مقاله با مروری بر آثار و نظریات شهید مطهری موضوع بیداری اسلامی و نقش آن در تمدن‌سازی مورد بررسی قرار گرفته است.

الگوی مطالعاتی شهید مطهری راهگشای مسائل بزرگ جهان اسلام است
دکتر علیرضا پویا، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما مقاله خود با عنوان «تبلیغ و پیام رسانی دینی از دیدگاه شهید مطهری» را ارائه کرد.
دکتر پویا در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به سخنان رهبر انقلاب در روز معلم امسال و در توصیف شهید مطهری گفت: هدف این مقاله بررسی نظرات استاد مطهری در تبلیغ دینی است. مقام معظم رهبری در سخنان خود در روز معلم امسال به دو خصوصیت شهید مطهری اشاره داشتند؛ یکی این است که شهید مطهری هم تولید فکر می‌کرد و هم آن را اشاعه می‌داد و دوم اینکه بحث‌هایش را معطوف به نیاز روز جامعه مطرح می‌کرد.
وی اضافه کرد: به نظرم شهید مطهری در کار و مطالعات خود الگویی داشته است که دارای 3 وجه است. الگویی که امروز می‌تواند برای اندیشه‌ورزان کارگشا باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی نظریه‌پردازی شهید مطهری این است که وقتی وارد موضوعی می‌شود آن را به خوبی واکاوی کرده و سپس درباره آن صحبت می‌کند. هم‌چنین بعد از بررسی دقیق، آن را در بستر دینی برده و به شیوه‌ای موشکافانه مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت نتیجه را با مسائل روز تطبیق داده و ارائه می‌دهد.

مکتب تربیتی شهید مطهری، توجه به استعدادها و شکوفایی آن است
در سومین پنل از همایش علمی «حکمت مطهر» اندیشه‌های شهید مطهری درباره مقوله هنر و نگاه خاص او به سینما مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
دکتر احمد سفلایی، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما به عنوان اولین ارائه دهنده این پنل علمی تخصصی مقاله خود با عنوان «بررسی ویژگی‌های تعلیم و تربیت اسلامی در کتاب «داستان و راستان شهید مطهری» را ارائه کرد. وی در ابتدای صحبت‌های گفت: در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که مقوله مهم تعلیم و تربیت از منظر شهید مطهری چگونه بوده و دارای چه ابعادی است. به همین منظور کتاب «داستان راستان» او که در آن نمونه‌های عالی از اندیشه‌های شهید مطهری در باب تعلیم و تربیت بیان شده، انتخاب شده است.
دکترسفلایی در مقدمه‌ای به اندیشه‌های دیگر متفکرین در موضوع تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: تمام متفکران دینی که در زمینه تعلیم و تربیت کار کردند این مقوله را زمینه‌ساز ایجاد جامعه بشری مطلوب و اعتلای معنوی انسان می‌دانند. به همین دلیل بسیاری از صاحب نظران دینی سعی کردند با توسعه و بهبود روش‌های دینی مبتنی بر اخلاق آن را مثمر ثمر کنند. در این زمینه اظهارنظرهای مختلفی صورت گرفته و در مکاتب مختلف، رویکردهای متنوعی از تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده است.

جوامعی که خود را با آینده سازگار نکردند، دچار فروپاشی شدند
دکتر جهاندار امیری دیگر پژوهشگری بود که مقاله خود را با عنوان «نگاهی آینده‌پژوهانه به آینده تمدن اسلامی ایرانی برپایه آرا شهید مطهری» ارائه کرد. او با اشاره به تعریف آینده پژوهی گفت: آینده‌پژوهی تفکر سامان‌مند درباره آینده‌های بدیل است و هدف آن رفع ابهام از آینده و افزایش کنترل بر آن است. در آینده‌پژوهی ادعای پیشگویی وجود ندارد، اما می‌توان گفت که تمدن‌ها و جوامعی که خود را با آینده سازگار نکردند، بیشتر و راحت‌تر دچار فروپاشی شدند.
وی اضافه کرد: در آینده‌پژوهی پیشران‌هایی داریم که ایجاد تصاویر مطلوب، برنامه‌ریزی براساس آرمان‌ها، مقاصد، آرزوها و ... را دارد. اگر به شکل خلاقانه به ساخت آینده مطلوب باندیشیم و فقط دنبال کشف و نگرش نباشیم دست به آینده نگاری زده‌ایم. بین این دو مفهوم ارتباط معنایی و محتوایی نزدیکی وجود دارد.

دکتر سیدمحمدمهدی موسوی مهر، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما مقاله خود با عنوان «گفتمان انقلاب اسلامی در تلقی شهید مطهری از انقلاب» را ارائه کرد.
رئیس دانشکده دین و رسانه قم؛ ضمن تعریف انقلاب از منظر شهید مطهری گفت: در تعریف انقلاب، شهید مطهری معنایش را پشت و رو شدن گذاشتند و در تعریفی دقیق‌تر تغییر نظام سیاسی را بیان کردند. وقتی که مولفه‌های انقلاب را بیان می‌کنند، به 4 عنصر اشاره دارند؛ نارضایتی، انکار وضع موجود، تغییر درونی و ابزار موجود. ایشان انقلاب را شامل دو بعد فردی و اجتماعی می‌دانند که البته بعد فردی را بسیار مهم‌تر از جنبه اجتماعی می‌دانند. از منظر فردی، انقلاب را طغیان علیه خویشتن معنا می‌کنند. در بعد اجتماعی نیز اشاره دارند که انقلاب دارای اهداف مادی و معنوی است. ایشان ماهیت انقلاب اسلامی را معنویِ دینی، سیاسی و اجتماعی می‌دانند. ایشان معتقدند که تفاوت بزرگ انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌های امپریالیسم در این است که انقلاب اسلامی دارای جنبه‌های همه‌جانبه اسلامی است. این مولفه‌ها را در آثار شهید مطهری به عنوان نهضت می‌شناسیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما خاطرنشان کرد: از نظر شهید مطهری، تحلیل انقلاب اسلامی ضرورت دارد چرا که انقلاب اسلامی دارای نهضت عمیقی است که دائما باید مورد توجه قرار گیرد. هم‌چنین پیدایش آن با سایر انقلاب‌ها دارای تفاوت‌های جدی است.

دکتر بشیر سلیمی آخرین پژوهشگری بود که در این پنل تخصصی مقاله خود با عنوان «واکاوی مضامین هنر اخلاق مدار در اندیشه شهید مطهری و سینمای برگمان» را ارائه کرد.
وی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تبیین موضوع بحث گفت: به نظرم یکی از چیزهایی که جایش خالی است، تبیین جدید پست مدرن و مدرن از هنر و مناسبات آن با قرآن است. قبلا موضوعی شبیه به این را درباره علامه جعفری کار کردم و دوست داشتم شهید مطهری را از مقوله هنر بشناسم. از مجموع 28-29 جلد کتابی که از شهید مطهری چاپ شده است به 20 کتاب آن استناد کردم. هم‌چنین به 15 کتاب لاتین نیز اشاره شده و 4 فیلم را سکانس به سکانس مورد بررسی قرار دادم.
دکتر سلیمی به دسته‌بندی هنر از منظر شهید مطهری اشاره کرد و گفت: با دسته‌بندی که در موضوع هنر داشتیم به هنر متعالی و غیرمتعالی رسیدیم. در هنر متعالی متوجه شدیم که شهید مطهری از ادبیات کلاسیک جهان مانند کارهای داستایوفسکی، تولستوی و ... استفاده کرده و استشهاداتی در تبیین دین از آنها آورده است. سوال ما این بود که آیا شهید مطهری سینما رفته است؟ به این رسیدیم که ایشان سینمای پیش از انقلاب را تاکید نمی‌کرده چرا که معتقد بوده که از اصول اخلاقی فاصله گرفته است اما در جایی که متوجه می‌شود سینما اخلاقیات را نشانه گرفته است، وارد می‌شود. شهید مطهری در کنار سینمای متعالی، سینمای غیرمتعالی را نیز به نقد می‌کشد. همانطور که علامه جعفری مکتب کوچ‌گرایی صادق هدایت را نقد می‌کند، شهید مطهری نیز نقدهای زیادی را به صادق هدایت و تفکرات او دارد. شهید مطهری معتقد است که افراد زیادی با تاثیرپذیری از افکار صادق هدایت میل به خودکشی پیدا کردند. شهید مطهری می‌داند که خواندن یک کتاب عاملی برای خودکشی نیست اما به عنوان یک عامل تاثیرگذار در اخلاق جوانان تاثیر داشته است.

امتیاز شما