تعداد بازدید : 1175 - تاریخ خبر : چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 - 10:15  
اولین معلم تاریخ خود پروردگار متعال است

حجت‌الاسلام رضوان طلب در همایش «حکمت مطهر» با اشاره به اینکه اولین معلم تاریخ خود خداوند است گفت: پروردگار در قرآن خود را با صفاتی نظیر آموزنده علم معرفی می‌کند

پانزدهمین همایش حکمت مطهر، بررسی ابعاد شخصیتی شهید استاد مرتضی مطهری با محوریت «اسلام و ایران در قرن جدید» 27 و 28 اردیبهشت ماه در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد. مراسم افتتاحیه این همایش علمی با حضور شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما، آیت‌الله رشاد و جمعی از صاحب نظران و اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، سخنران پایانی مراسم افتتاحیه همایش «حکمت مطهر» حجت الاسلام و المسلمین رضوان طلب، رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم بود. وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به سابقه روز گرامیداشت معلم گفت: سابقه نام‌گذاری روز معلم در ۱۲ اردیبهشت، به سال 1340 برمی‌گردد که جمعی از معلمین برای اعتراضی صنفی در میدان بهارستان تهران گردهم جمع شدند اما شهادت یکی از معلمین به نام ابوالحسن خانعلی توسط رئیس کلانتری این منطقه باعث شد تا این روز به نام گرامیداشت روز معلم نامگذاری شود. 18 سال بعد از این اتفاق، 12 اردیبهشت مصادف با شهادت استاد مطهری شد و حالا برای گرامیداشت این استاد بزرگ روز معلم را گرامی می‌داریم.
وی اضافه کرد: بسیاری از افراد در تکریم مقام معلم اشاره می‌کنند که معلمی شغل انبیا است اما لازم است اشاره کنم که اولین معلم، خود خداوند متعال است. او قبل از اینکه انسان خلق شود، برای ملائکه معلم بود که این موضوع بارها در قرآن مورد تاکید قرار گرفته است. بنابراین جایگاه معلمی این قدر بالا است که ما خود پروردگار متعال را صالح می‌دانیم که مبدا علم باشد. علاوه بر این، در روایات و آموزه‌های دینی ما بارها بر اهمیت آموزش و یاددادن چیزی به دیگران اشاره و تاکید شده است و در حدیث امیرمومنان می‌خوانیم که یاددادن چیزی به دیگران چه قدر ثواب دارد.
حجت الاسلام رضوان طلب با مروری بر اندیشه‌ها و سخنان شهید مطهری گفت: بنده 10 ویژگی شهید مطهری را از بیانات و خاطرات ایشان استخراج کرده‌ام که معرفی آنها در شناخت این چهره بسیار مهم و راهگشا خواهد بود. اول اینکه ایشان همواره توصیه می‌کرد که انس با قرآن داشته باشید. دوم ایشان تاکید می‌کرد که دانشگاه مسجد است و به همین دلیل می‌گفت که بدون وضو وارد دانشگاه نشوید. در خاطره‌ای از شهید مطهری می‌خوانیم که ایشان می‌فرمود حتی یکبار هم بدون وضو وارد کلاسی نشدم. ویژگی سوم اخلاقی شهید مطهری احترام ایشان به معلمین خود و تکریم آنان بود. به‌گونه‌ای که شهید مطهری را می‌توان الگوی احترام به معلم معرفی کرد. ویژگی‌های دیگر ایشان تهجد، تقید به نماز اول وقت، عدم استفاده از امکانات ویژه و خاص، پرکاری، احترام ویژه به پدر و مادر، مبارزه با تملق و نظم است.
این استاد دانشگاه در بخش پایانی خود با گلایه از افت منزلت معنوی اساتید گفت: متاسفانه در سالیان اخیر و تحت تاثیر تغییراتی، منزلت معنوی استاد افت کرده است و به نوعی استاد و دانشجو دیگر وابستگی قلبی به یکدیگر ندارند. این موضوع چند دلیل می‌تواند داشته باشد؛ اول بی‌ارزش شدن دانش است. کسی عاشق علم نیست و این مدرک است که مهم است. پس دانشجو هم برای علم اندوزی به دانشگاه نیامده و تنها آمده است تا مدرکی را دریافت کند. دلیل دوم این است که بین آموزش و ارزشیابی تفکیک نکرده‌ایم. این موضوع باعث شده است که رابطه کاغذی نمره و امتحان جای رابطه عاطفی استاد و شاگرد را بگیرد. مورد دیگر ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان است. بنده معتقدم که باید اساتید در تعیین قوانین آموزش نقش داشته باشند در حالی که امروز این‌گونه نیست و استاد صرفا اجراکننده سیاست‌های آموزشی مشخص شده از سوی دانشگاه است.
همچنین در این مراسم، حجت الاسلام پارسانیا، رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران سخنرانی کرد.
او که مهمان برخط این جلسه بود، در سخنانی گفت: نگاه شهید مطهری به فرد و جامعه نگاهی تلفیقی و در هم آمیخته است. او هم به اصالت فرد معتقد است و هم برای جامعه جایگاهی مستقل قائل است.
وی اضافه کرد: یکی از مشخصه‌های بارز نگاه شهید مطهری این است که برای افراد در جامعه نقش قائل است اما اگر فقط نگاهی به فرد داشت نمی‌توانست به خوبی آینده را تبیین کند.
پارسانیا تاکید کرد: در نگاه شهید مطهری فرد جامعه را به وجود می‌آورد و چون افراد در تعامل با یکدیگرند اثرگذار خواهند بود.

امتیاز شما