دانشکده ارتباطات

دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما

دانشکده ارتباطات و رسانه در سال 1391 فعالیت آموزشی خود را در دانشگاه صداوسیما آغاز نمود. امروزه با توجه به تحولات گسترده در اندیشه‌ورزی و فلسفه ارتباطات و جایگاهی که حوزه نظریه‌پردازی در رسانه بدست آورده بیش از پیش ضرورت طرح مبانی نظری ارتباطات و علوم ارتباطی احساس می‌شود. تلاش دانشکده ارتباطات و رسانه آن است تا با استفاده از به روزترین شیوه‌ها، امکان ارتقای علمی دانشجویان و در نهایت تأثیرگذاری بر آینده این رشته تخصصی در فضای علمی و دانشگاهی و همچنین در عرصه فعالیت‌های عملی به ویژه به صورت کاربردی در سازمان صداوسیما را به وجود آورد. در همین راستا با ایجاد مراکز کاربردی همچون اتاق خبر گامی متفاوت در شیوه آموزشی دانشجویان برداشته است.

دانشکده ارتباطات و رسانه در تلاش است تا با راه‌اندازی رشته‌های جدید و کارآمد متناسب با نیازهای سازمان چون «دکتری فرهنگ و رسانه»، «دکتری سلامت و رسانه»، «کارشناسی‌ارشد ژورنالیسم رادیویی و تلویزیونی» و «کارشناسی روزنامه‌نگاری رادیویی و تلویزیونی» فعالیت‌های خود را گسترش دهد که ضمن پیگیری‌های بعمل آمده در کارگروه‌های تخصصی طرح تحول موفق به اخذ مصوبه دفترچه « دکتری فرهنگ و رسانه و نیز کارشناسی‌ارشد ژورنالیسم رادیویی و تلویزیونی » از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده است.

گروه‌های آموزشی و رشته‌های در حال اجرا دانشکده به شرح زیر است:

  1. گروه آموزشی علوم نوین رسانه: رشته کارشناسی ارشد مدیریت‌رسانه

- تربیت مدیران و مسئولان متخصص رسانه‌ای

- طراحی موسسات نشر کتاب و خانه‌های فرهنگ مراکز سمعی بصری و دفاتر موسسات سینمایی و مطبوعاتی مستقر درسفارتخانه‌ها

- طراحی و تدوین ساختارهای بنایی و زیربنایی سازمان

- مدیریت بخش‌های مختلف تشکیلات خبرگزاری‌ها، موسسات سینمایی و بخش‌های مختلف رادیو تلویزیونی داخل و خارج کشور

  1. گروه آموزشی ارتباطات: رشته کارشناسی ارشد تحقیق در ارتباطات

- آموزش و تربیت پژوهشگران متخصص با توجه به نیازهای جامعه

- تحقیقات ارزشمند و علمی در سطح ملی و جهانی برای سازمان‌ها و دانشجویان علاقمند در داخل و خارج از کشور

- تحقیق و پژوهش‌ مرتبط با موضوع‌های مختلف کاربردی در سازمان و انواع روش‌های پژوهشی و مقاله نویسی

  1. گروه آموزشی ژورنالیسم و خبر: رشته کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری

- تربیت افراد متخصص در حوزه ژورنالیسم رادیو تلویزیونی

- آموزش مهارت‌های لازم در ارائه خدمات رسانه‌ای، دیداری و شنیداری در حوزه های اطلاع رسانی و پوشش خبری

- توانایی نگارش و تهیه خبر رادیو تلویزیون، شناخت تخصصی نسبت به رسانه و نقش خبری آن با رویکرد رادیو تلویزیونی

- شناخت تخصصی از مخاطبان اخبار رسانه‌ها

- توانایی نوشتن و تهیه گزارش‌های خبری برای رادیو و تلویزیون

- توانایی دستیابی به منابع خبری و پردازش اخبار در فضای مجازی

امکانات آموزشی و پژوهشی

  • اتاق خبر
  • استودیوهای برنامه‌سازی رادیویی و تلویزیونی
  • تجهیز تمامی کلاس‌های آموزشی دانشکده به وسایل کمک آموزشی همچون ویدئو پروژکتور، رایانه و اینترنت

شایان ذکر است تمامی دانشجویان پس از گذراندن دوره آموزشی نظری برای تکمیل دوره آموزشی خود ملزم به گذراندن دوره‌های کارآموزی می‌باشند و پس از گذراندن این دوره از پایان‌نامه خود دفاع خواهند کرد.

 استادان عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات و رسانه و حوزه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی هر یک به شرح زیر است

استادان عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات و رسانه حوزه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی
محمود احمدی افزادی تحلیل گفتمان انتقادی، ژورنالیسم رادیویی و تلویزیونی، زبان شناسی سیاسی
جهاندار امیری ارتباطات سیاسی، جامعه‌شناسی و ارتباطات، جریان‌های روشنفکری و سیاسی در ایران معاصر
سید محسن بنی‌هاشمی  ژورنالیسم، مدیریت‌رسانه، کارکردهای زبانی، روانی و شناختی زبانی
سید بشیر حسینی فرهنگ و ارتباطات، حقوق ارتباطات و رسانه‌ها

محمد علی حکیم آرا

مخاطب و رسانه، تبلیغ و ارتباطات متقاعدگرانه، روان‌شناسی رسانه
پیمان جبلی
علی دارابی دیپلماسی رسانه‌ای، امپریالیسم فرهنگی و جنگ نرم، جامعه شناسی رسانه
علی‌اکبر رزمجو ارتباطات بین‌الملل، ارتباطات سیاسی، رسانه شناسی، سیاست خارجی و روابط بین‌الملل
دکترحسین رضی سیاست‌گذاری ارتباطات، توسعه و ارتباطات، حوزه بین الملل رسانه‌ها
دکتراردشیر زابلی‌زاده روزنامه نگاری بین الملل، مسئولیت های اجتماعی روزنامه نگاری، پوشش های خبری
دکترمحمدحسین ساعی نظریه‌های ارتباطات، نظریه‌های انتقادی، روش تحقیق
دکترسعید سرابی ارتباطات بین الملل و فرهنگی، ژورنالیسم، مدیریت‌رسانه
دکتر محمد سرافراز
دکتر محسن شاکری‌نژاد نظریه‌های ارتباطات، فرهنگ و ارتباطات، دین و رسانه
دکتر سیاوش صلواتیان رسانه‌های نوین، مدیریت رسانه، تبلیغات در فضای مجازی
دکتر جواد طباخی‌ممقانی
دکتر عبدالعلی علی عسگری مدیریت استراتژیک رسانه، مدیریت سیستم‌ها، فرهنگ و اخلاق‌ رسانه
دکتر غلامرضا غلامی مدیریت‌رسانه، افکار عمومی، علوم سیاسی
دکتر ابراهیم فتحی روش تحقیق، نظریه های ارتباطات، نظریه‌های جامعه‌شناسی، جمعیت‌شناسی
دکتر محمد قلی میناوند ارتباطات سیاسی، دیپلماسی عمومی رسانه‌ای، فضای سایبر
دکتر عباس ناصری‌طاهری نظریه‌های ارتباطات، ارتباطات بین‌الملل، روش تحقیق
دکتر داوود نعمتی‌انارکی ارتباطات و رسانه، ژورنالیسم و مخاطب شناسی، آینده پژوهی رسانه
دکتر محمدعلی هرمزی‌زاده روش‌های تحقیق، آمار در علوم اجتماعی، نرم افزارهای آماری

 

کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه صدا و سیما می باشد .