تعداد بازدید : 24 - تاریخ خبر : شنبه 7 تیر 1399 - 11:49  
نشست صمیمانه تعدادی از دختران دانشجو دانشگاه صداوسیما ، به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر


روایتی از هزارو یک گفتار :
اتفاق های خونین روزهای اخیر در فضای جامعه دختران کشور، از واقعیت های تلخ تا حجمه های مجازی ، ما را بر آن داشت که گرد هم جمع شده و پیرامون مسائل دختران از بستر اجتماع تا فضای نخبگان دانشگاهی و البته فعالیت های رسانه ای صحبت کنیم .


ابتدای بحث با طرح یک سوال شروع شد : برای بانوان، چقدر فضای دانشگاهی به فضای کار در سازمان صداوسیما تشابه دارد؟ دختران فعال حوزه رسانه در محیط سازمان های رسانه ای و صنایع خلاق چطور میتوانند از آسیب ها و معضلات احتمالی در امان بمانند و یا حتی جدی تر ، محیط سازمان های رسانه ای چقدر پذیرای ورود بانوان است ؟ پاسخ به این جنس سوال ها از تجربه دخترانی که در محیط رسانه مشغول به کار بودند آغاز شد و اهمیت فعالیت در گروه ها وتیم های حرفه ای که محیط سالم تری برای حضور بانوان در عرصه رسانه ایجاد میکنند سخن به میان آمد ، تا رسیدیم به قطب بندی های فضای بانوان فعال در رسانه از واقعیت حقیقی اعتقادات تا ظاهر سازی های اداری ، مسئله به فضای بانوان هنرمند و چالش های ارائه ی الگوی موفق از دختران ایرانی اسلامی در رسانه ملی نیز کشیده شد ، دوستی به خوبی بیان کرد که آیا اجباری برای انتخاب بازیگر بدون اعتقاد به مسئله حجاب چادر در نقش دختر چادری برای مخاطبان بوده است ؟ آیا این یک نوع فریب مخاطب و تمسخر فلسفه ی ارائه ی فهم هویت دخترانه ای به اهم چادر نیست ؟
گفتگو مارا از درد و دل و آوردن مثال هایی بسیط و طولانی از انواع و اقسام نقش های دختر در فیلم و سریال های کشور به سنین پایین تر دخترانگی سوق داد ، به مدارس و چالش های سنی دختران در مقاطع راهنمایی و ابتدایی ، مسئله ی رومینا و رومیناهای درگیر بحث های عاطفی و خطرناک موضوع مهم و قابل تاملی شد و نظرات جالبی پیرامون آسیب شناسی این رویداد عنوان شد .
انواع چالش زیست دخترانه در محیط مدرسه ، مراحل سخت خودسازی برای دختران از جمله مسائلی بود که توجه همه مان را به مسئله مهم آموزش در این سنین رساند ، دوستی به خوبی اشاره کرد که نیاز داریم در مسائل آموزشی دختران، دختران فعال درعرصه رسانه ورود کنند و بتوانند متناسب با نیاز سنی، شرایط فرهنگی بومی و اقلیمی منطقه آنها ، امکانات مدارس و فاکتور های دیگر خوراک های رسانه ای سالم دخترانه ای فراهم کرده تا با بالابردن اطلاعات شناختی دختران از زندگی اجتماعی سخت و متفاوت با روحیه ی لطیف و معصوم دخترانه در آن سن آشنا شده و با کسب تجارب و آموزش ها آینده ای بهتر و مصون تری برای خود رقم بزنند .
در ادامه صحبت ها، سفارش ها را آوردند، برای دونفرمان هنوز آماده نشده بود، به پیشنهاد دختر خوش قلبی همگی تا آوردن سفارش آن دو نفر صبر کردیم و این مسئله سرنخی شد که از همراهی دختران در زیست اجتماعی صحبت کنیم .
مسئله ی شکاف عقیدتی بین دختران و شدت یافتن تفاوت های فکری آنان گفتگو را به سمت واقعه خطرناک دوری گزینی دختران ایرانی از هم و تشدید فاصله های فهم و فرهنگی مشترک برد . و این مسئله که این تضادهای هویتی در میان دختران یک دانشگاه، یک شهر، یک محله و حتی یک خانواده در تربیت نسل های آینده خود را بیشتر از اکنون به نمایش خواهد گذاشت ، همه مان را نگران کرد .
خواستیم به راهکار بیاندیشیم ،صحبت را محدود کردیم به فضای دانشگاهی و گفتیم در یک دانشگاهی که دختران از طیف های مختلف عقیدتی و حوزه های مختلف تحصیلی ولی با یک دغدغه و یک علاقه مشترک آنهم " رسانه " جمع شده اند ، چقدر توانسته ایم در جهت ایجاد ارتباطات صحیح میان گروهی بین دختران برای ساختن ، رشد کردن حرکت کنیم ؟ تجربیات و مسائلی که توسط یکایک دختران در این جلسه مطرح شد نشان داد که معضل دور شدن دختران یک نسل از هم بنا بردلایل مختلف مسئله ی ساده ای نیست و هشداری است مهم ؛ که برای درمان ریشه ای آن وظیفه اصلی بر دوش دخترانی است که بر اندیشه های اسلامی استوارتر و باورهای ولایت مدارانه تری دارند و نیاز است این همکاری و ایجاد شرایط همراهی دختران دانشگاه در کنار هم ابتدا از سمت ما مطرح گردد تا اولین قدم ها برداشته شود .
حضور دختران سه حوزه ی فنی هنری و مطالعات رسانه در کنار هم ،تیم سازی و کارسپاری های مشترک ، با وجود فهم اندک اختلاف های ظاهری میتواند مارا به عمق مفاهیم ارزشی نزدیک تر کرده و این اتفاق جز به اتفاق ممکن نیست .
در وقت پایانی به ایده پردازی در جهت افزایش توانمندی های دختران فعال حوزه رسانه ، تسهیل عملکرد و تقویت هویت بانوان در محیط نسبی مردگرایانه دانشگاه پرداخیتم ، حرف از کانون های فرهنگی شد و مطالبه ی مجدد راه اندازی کانون ریحانه ، پیگیری های شروع کار دوباره کانون شعر توسط یکی از دختران دغدغه مند و فعال این حوزه و همچین برنامه ریزی فعالیتی که بتواند نشاط را به فضای دختران دانشگاه برگرداند را به عنوان مطالبه های مشخص مکتوب کردیم. فعال شدن کانون های فرهنگی فضای سرد و تند غالب یکسویه ی دانشجویی را به تبادل ایده و نظر و ایجاد نشاط محیطی دانشگاه و اجماع آراهای راهکار ساز تغییر خواهد داد .
صحبت ها زیاد بود زمان اندک ، تجربه ی گردهم نشستن و گفتن وشنیدن و اشتراک احساس های دخترانه گرفتن کادو در روز دختر برای همه شیرین بود. در جمع بندی به این رسیدیم که می بایست (آیینه) هارا تکرار در تکرار کرد و این نشست های دورهمی را گسترش داد تا بتوانیم هم فضای دخترانه دانشگاهی را منسجم تر کرده و هم ارتباطات با دختران فعال حوزه ی رسانه در بین دانشگاه های برتر تهران را نیز تقویت کنیم .
نامش را آیینه نهادیم ، از خود پرسیدیم چرا ، هر یک تفسیر جداگانه ای داشتیم ، یکی گفت به زلالی قلب های دخترانه مان ، دیگری گفت به انعکاس نور و روشنایی الهی ،آنیکی گفت: شاید زیبایی و هزارو یک دلیل دیگر ، به راستی که دنیای رنگارنگ دختران ، در انعکاس آینه ها، رنگین کمان را در آسمان نقش میزند ، مگر غیر از این است که از دامان زنان راه مردانه به سوی معراج اوج میگیرد؟

شرح کوچکی از گفتگوی افراد حاضر در نشست به قلم :نسترن خانی /دبیر کانو قرآن و عترت

امتیاز شما