تعداد بازدید : 266 - تاریخ خبر : 1396/07/16 - 02:37
روابط عمومی
چهارمین تجدید چاپ جلد اول کتاب " تکنیک های تدوین"
چهارمین تجدید چاپ جلد اول کتاب " تکنیک های تدوین" اثر ارزشمند جناب آقای دکتر احمد ضابطی جهرمی، عضو هیأت علمی و استاد تمام دانشگاه صدا و سیما

کتاب تکنیک¬های تدوین
جلد اول: تدوین تداومی
تالیف دکتر احمد ضابطی جهرمی
انتشارات دانشگاه صداوسمیا
چاپ چهارم، 1396
یکی از ویژگی‌های مهم در مهارت حرفه‌ای کارگردان تلویزیون-به‌ویژه هنگامی که تولید برنامه با استفاده از یک دوربین انجام می‌شود-این است که پیش از تصویربرداری به تدوین و فرآیند تدوین برنامه بیندیشند. یعنی از همان لحظه‌ای که به نمابندی یا تقطیع فیلم‌نامه می‌پردازد به تدوین فکر کند و نیازهای تدوین‌گر و ظرایف تدوین برنامه را در مرحله قبل ازتصویربرداری و درحین تصویربرداری، در نظر بگیرد.
برای انجام تدوین برنامه،بدون کمترین دشواری و با برخورداری از بیشترین امتیازات هنری (زیبایی‌شناسی)، کشش عاطفی و تأثیر برمخاطب، یکی از مواردی که کارگردان تلویزیون باید بداند و آن را عملاً‌ مراعات کند، مقوله «تداوم» است.
ازطرف دیگر کارگردان باید این نکته را درنظر داشته باشد که نماهای تصویربرداری شده در صورتی به اعتبار و ارزش نهایی (‌تدوینی) خود دست می‌یابند که تدوین‌گر برنامه بتواند آنها را به نحوی زیبا و پرتأثیر با هم «ترکیب» کند. برای دستیابی به ترکیبی زیبا و مؤثر، نماهایی که تصویربرداری می‌شوند، دست کم، باید ویژگی‌های اساسی را، که در ادامه می‌آیند، دارا باشند:
الف: هر نما به خودی خود اجرائی خوب (درمرحله تصویربرداری) داشته باشد، یعنی با دقت همه جانبه وبه زیبایی ضبط شود.
ب: نما هرچند که خوب اجرا یا ضبط شده باشد، درصورتی مفید فایده است که کاربرد تدوینی (قابلیت ترکیب)‌ با نمای قبل و بعد از خود داشته باشد.
ج: هرنما، اطلاعات جدیدی دراختیارمخاطب قراردهد و داستان را دست کم یک گام به پیش برد.
هنگام ضبط نماها، کارگردان و تصویربردار باید این فکر را به کلی کنار بگذارند که:
«درمرحله تدوین درست خواهد شد!» چرا؟ چون در واقع هیچ وقت نشده است که فیلمی یا برنامه‌ای که نماهایش اجرای بدی دارند و یا بدون نگرش تدوینی ضبط شده‌اند، با تدوین آن را نجات داده باشندزیرافیلم اگربد باشد، بدهم باقی خواهد ماند. این گفته به این معنی است که برنامةخوب تدوین شده، حتماً جنبه‌هایی را که از «پیش» در تدوین مؤثر بوده‌اند، دقیق و خوب به‌کار برده‌اند. درست است که با تدوین اثرات خیلی جالبی می‌توان خلق کرد و بسیاری از برنامه‌ها به ویژه مستندها، وابستگی زیادی به هنر تدوین دارند، اما یک تدوین‌گر ورزیده و خوش فکر فقط می‌تواند یک برنامه «متوسط» را، از سقوط به ورطة یک برنامه «ضعیف»، نجات دهد، ولی نمی‌تواند از آن شاهکاری بیافریند. او چگونه ممکن است برنامه‌ای که نماهای حساسی را «کم» دارد و نمایش آنها برای مخاطب وتأثیر داستان نیز ضروری است، بیافریند؟
مورد «ب»، یعنی انجام تصویربرداری با فکر تدوینی، برای انعطاف بخشی و تنوع به «ترکیب تدوینی» نماهاست که از مهم‌ترین حیطه‌های مشترک بین حرفة کارگردانی و حرفة تدوین به‌شمار می‌آید.
این حیطه، خود به دو شاخه «تقطیع-تدوین تداومی» و «تقطیع-تدوین غیرتداومی یا تدوین بیانی» تقسیم‌بندی می‌شود.
شایان ذکر است که به لحاظ تاریخی، اصول تدوین تداومی از دوره اول سینمای کلاسیک هالیوود (1940-1915) به تدریج در فیلم‌های امریکایی تجربه شد.
امااصول و روش‌های تدوین بیانی (مونتاژ اکسپرسیونیستی یا تدوین غیرتداومی) نیز از لحاظ تاریخی در دهه 1920 از سوی فیلم‌سازان روسی و فرانسوی طرح ریزی شد.
ماجلد نخست (کتاب حاضر) را به حوزة «تقطیع/تدوین تداومی» و اصول آن اختصاص داده‌ایم و درکتاب جداگانه‌ای به حوزه دوم(تدوین غیرتداومی)خواهیم پرداخت.
آن چه که در پی می‌آید، به‌طور عمده گرایش شغلی کارگردانی و تدوین (و در مواردی تصویربرداری و صدابرداری)‌ را پوشش خواهد داد، و استفاده کنندگان از این مطالب، کارگردان‌ها و تدوین‌گرانی هستند که در رده‌های شغلی اولیه و میانی برنامه‌سازی تلویزیونی فعالیت می‌کنند.کاربرد عملی (تولیدی) کتاب پیش‌روبه‌طور عمده در برنامه‌سازی داستانی و دراماتیک است.
هدف کلی از تألیف این نوشته آن است که:
به مهارت‌های مشاغل کارگردانی وتدوین در برنامه‌سازی داستانی بیفزاییم. به‌عبارت دقیق‌تر، هدف مشخص ما، ارتقاء سطح کیفی حرفه‌ای کارگردانان و تدوین‌گران تلویزیون در حوزه مشترک این دو شغل کلیدی تولید از دیدگاه یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های برنامه‌سازی داستانی، یعنی حوزه «تدوین تداومی» است.
هدف‌های کلی کتاب
فراگیران در پایان مطالعة این کتاب:
1-با تعاریف تدوین و با فرایند تدوین تداومی مرتبط با کارگردانی، دکوپاژ (تقطیع/ نمابندی)، تصویربرداری آشنا خواهند شد.
2-با اهمیت تدوین تداومی و کاربردهای آن آشنا خواهند شد.
3-نسبت به «تدوین» و «نما» نگرش سیستمی پیداخواهند کرد.
4-با ویژگی‌های دراماتیک و کاربرد تدوینی «نما» آشنا خواهند شد.
5-با «زمان» و «تداوم» و رابطة بین آنها در تدوین آشنا خواهند شد.
6-با مفهوم «تداوم» و انواع آن آشنا خواهند شد.

7-با اصول حفظ تداوم (اصول مکانیکی و دراماتیک تدوین تداومی) در فیلم آشنا خواهند شد.
8-با سه نمونة تحلیلی از تدوین صحنه‌هایی که عامل تداوم در آنها به چشم می‌خورد آشنا خواهند شد.
9-با انواع «تکنیک‌های برش» آشنا خواهند شد.
10-با تکنیک «برش روی حرکت موضوع»، «برش روی حرکت دوربین»، «برش حرکت دوربین به حرکت دوربین» و «برش نماهای متحرک به نماهای ثابت» آشنا خواهند شد.
11-با «تداوم تصویری» و انواع آن آشنا خواهند شد.
12-با تکنیک‌های گوناگون تصویربرداری و تدوین، برای ایجاد تداوم آشنا خواهندشد.
13-با نتایج زیبایی‌شناسی حاصل از ویژگی‌های تدوین تداومی آشنا خواهند شد.

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
آخرین اخبار
بهره برداری از مرحله نخست طرح توسعه ، نوسازی وتجهیز مرکز علمی کاربردی رسانه آغاز شد.
-1
در آستانه هفدهم ربیع الاول سالروز میلاد نورانی رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص)، ولادت امام صادق (ع) و شانزدهم آذر، روز دانشجو، به اهتمام معاونت فرهنگی و د...
-1
فرا رسیدن سالروز شهادت یازدهمین مهر سپهر امامت و ولایت، حضرت امام حسن عسکری، علیه السلام را تسلیت می گوییم.
-1
آیه الله سیداحمد خاتمی عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران در دیدار رییس دانشگاه صدا و سیما گفت: صدا و سیما زبان رسا و موثر جمهوری اسلامی ای...
-1
با هدف ایجاد ارتباط موثر و معنادار میان حوزه دانش و بازار کار سینما و توسعه سرمایه انسانی سینمای ایران، دانشگاه صدا و سیما با سازمان سینمایی کشور و مدرسه عالی س...
-1
کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه صدا و سیما می باشد .