تعداد بازدید : 703 - تاریخ خبر : دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 - 10:15  
روابط عمومی دانشگاه
دومین روز برگزاری برنامه های دانشگاه صدا و سیما در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر
دومین نشست تخصصی، علمی و آموزشی دانشگاه صدا وسیما در جشنواره جهانی فیلم فجر صبح روز یک شنبه سوم اردیبهشت در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

دومین نشست تخصصی، علمی و آموزشی دانشگاه صدا وسیما در جشنواره جهانی فیلم فجر صبح  روز یک شنبه سوم اردیبهشت در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.
میهمان این نشست آقای بریس کاوین نویسنده و کارگردان فرانسوی و استاد دانشکده سینمای پاریس ( موسوم به la femis) بود. او که در دانشکده های سینمای مختلف جهان تدریس کرده و در زمینه هدایت بازیگر تخصص دارد گفت: مردم فرانسه به فرهنگ، هنر، ادبیات و سینمای ایران علاقه مندند تا آنجا که فیلم "جدایی نادر از سیمین" در سینماهای فرانسه سه میلیون تماشاگر داشت.  کاوین با ستایش پیوندهای عمیق فرهنگی فرانسه و ایران افزود: حتی مادر هشتاد ساله من همیشه به انتظار اکران فیلم های جدید ایرانی در فرانسه است. کاوین که آخرین فیلم او به نام "راه آسان فرار" در بیش از 15 کشور به نمایش درآمده است در این نشست علمی
به تبیین روندها و مفاهیم مربوط به فیلم سازی در فرانسه پرداخت و در اهمیت بلاکینگ (چینش)  و تفاوت هایش با میزانسن گفت: میزانسن کل فرآیند فیلم سازی شامل بخش فنی، دکوپاژ و سناریو و... را شامل می شود در حالی که بلاکینگ یا چینش بخش عملیاتی تر این فرآیند و زیر مجموعه میزانسن است.
وی با اشاره به نقش پر اهمیت بلاکینگ  در فرآیند کارگردانی، آن را به دو بخش بلاکینگ با توجه به دوربین و بلاکینگ با توجه به بازیگر تقسیم کرد که هر دو قبل از شروع فیلمبرداری صورت می پذیرد.
این کارگردان فرانسوی افزود: بلاکینگ  بخشی حیاتی در کارگردانی است و متاسفانه امروزه کارگردانان جوان که می خواهند زود به نتیجه برسند از این عنصر مهم غافل می شوند و به همین سبب شاهد اتلاف زمان زیادی در طول پروژه ها هستیم.
بریس کاوین در پاسخ به پرسشی درباره  تفاوت بلاکینگ در سینمای آمریکا و فرانسه گفت: در سینمای آمریکا این کارگردان است که برای بلاکینگ و حرکت تصمیم می گیرد، اما در سینمای فرانسه کارگردان یک ایده کلی دارد و با انعطاف پذیری بیشتر، بازیگران را هم در بلاکینگ دخیل می کند. وی افزود: جنبه پژوهش و تحقیق در بلاکینگ بسیار ارزشمند است.  کرگردان برجسته و صاحب نام فرانسوی افزود: در فرانسه برای تقویت فرهنگ، سرمایه گذاری در سینما از مالیات معاف یا مشمول تخفیف مالیاتی است. فرانسه پس از هند و آمریکا بیشترین آمار تولید فیلم دنیا را به خود اختصاص داده است.
دکتر ضابطی جهرمی استاد نامدار و پیشکسوت دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیما هم در این نشست علمی، سینمای فرانسه را در تاریخ سینمای اروپا پیشرو خواند و گفت: تاثیرگذاری آثار موج نو فرانسه بر آثار فیلمسازان ایرانی ملموس و مشهود است زیرا پیوند سینمای ایران و فرانسه به اوایل دوره صامت بر می گردد. دکتر شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صدا و سیما هم از آقای بریس کاوین کارگردان فرانسوی به خاطر پذیرش دعوت جشنواره جهانی فیلم فجر، قدردانی کرد و گفت: اخلاق علمی و تواضع و فروتنی آقای کاوین علی رغم موقعیت و جایگاه هنری و علمی ایشان ستودنی است و وقتی از ایشان جهت برگزاری سه کارگاه در ایران دعوت کردیم ایشان بدون هیچ چشمداشتی پذیرفتند در حالی که ایشان در بهترین مدارس سینمایی جهان سابقه تدریس دارند.

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
آخرین اخبار
چهاردهمین جشنواره آثار هنرجویان هنرستان صدا و سیما با هدف کشف و پرورش استعدادهای جوان برگزار می شود.
-1
«رشید مشهراوی» مستندساز و فیلمساز فلسطینی گفت: رژیم صهیونیستی به دفعات زیادی من و عوامل تهیه فیلم ها و مستندهایم را حین تصویربرداری و یا پس از آن دستگیر و حبس ک...
-1
همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر «رشید مشهراوی» فیلمساز مطرح فلسطینی با حضور در دانشگاه صدا و سیما، کارگاهی آموزشی را برای دانشجویان این دانشگاه برگزار ...
-1
لخ مایوسکی شاعر، نقاش و فیلمساز مشهور لهستانی در جمع دانشجویان دانشگاه صداوسیما با خواندن قسمتی از آهنگ «مرا ببوس» اثر مرحوم « گل نراقی» گفت: عاشق ادبیات، شعر، ...
-1
هم اندیشی «سینما و فلسفه» با حضور صاحب نظران این بخش از جمله «لوسیا نجیب»،« لخ مایفسکی» و « شهاب اسفندیاری» و استقبال استادان و دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم ...
-1
کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه صدا و سیما می باشد .