تعداد بازدید : 516 - تاریخ خبر : 1396/02/04 - 10:15
روابط عمومی دانشگاه
دومین روز برگزاری برنامه های دانشگاه صدا و سیما در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر
دومین نشست تخصصی، علمی و آموزشی دانشگاه صدا وسیما در جشنواره جهانی فیلم فجر صبح روز یک شنبه سوم اردیبهشت در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

دومین نشست تخصصی، علمی و آموزشی دانشگاه صدا وسیما در جشنواره جهانی فیلم فجر صبح  روز یک شنبه سوم اردیبهشت در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.
میهمان این نشست آقای بریس کاوین نویسنده و کارگردان فرانسوی و استاد دانشکده سینمای پاریس ( موسوم به la femis) بود. او که در دانشکده های سینمای مختلف جهان تدریس کرده و در زمینه هدایت بازیگر تخصص دارد گفت: مردم فرانسه به فرهنگ، هنر، ادبیات و سینمای ایران علاقه مندند تا آنجا که فیلم "جدایی نادر از سیمین" در سینماهای فرانسه سه میلیون تماشاگر داشت.  کاوین با ستایش پیوندهای عمیق فرهنگی فرانسه و ایران افزود: حتی مادر هشتاد ساله من همیشه به انتظار اکران فیلم های جدید ایرانی در فرانسه است. کاوین که آخرین فیلم او به نام "راه آسان فرار" در بیش از 15 کشور به نمایش درآمده است در این نشست علمی
به تبیین روندها و مفاهیم مربوط به فیلم سازی در فرانسه پرداخت و در اهمیت بلاکینگ (چینش)  و تفاوت هایش با میزانسن گفت: میزانسن کل فرآیند فیلم سازی شامل بخش فنی، دکوپاژ و سناریو و... را شامل می شود در حالی که بلاکینگ یا چینش بخش عملیاتی تر این فرآیند و زیر مجموعه میزانسن است.
وی با اشاره به نقش پر اهمیت بلاکینگ  در فرآیند کارگردانی، آن را به دو بخش بلاکینگ با توجه به دوربین و بلاکینگ با توجه به بازیگر تقسیم کرد که هر دو قبل از شروع فیلمبرداری صورت می پذیرد.
این کارگردان فرانسوی افزود: بلاکینگ  بخشی حیاتی در کارگردانی است و متاسفانه امروزه کارگردانان جوان که می خواهند زود به نتیجه برسند از این عنصر مهم غافل می شوند و به همین سبب شاهد اتلاف زمان زیادی در طول پروژه ها هستیم.
بریس کاوین در پاسخ به پرسشی درباره  تفاوت بلاکینگ در سینمای آمریکا و فرانسه گفت: در سینمای آمریکا این کارگردان است که برای بلاکینگ و حرکت تصمیم می گیرد، اما در سینمای فرانسه کارگردان یک ایده کلی دارد و با انعطاف پذیری بیشتر، بازیگران را هم در بلاکینگ دخیل می کند. وی افزود: جنبه پژوهش و تحقیق در بلاکینگ بسیار ارزشمند است.  کرگردان برجسته و صاحب نام فرانسوی افزود: در فرانسه برای تقویت فرهنگ، سرمایه گذاری در سینما از مالیات معاف یا مشمول تخفیف مالیاتی است. فرانسه پس از هند و آمریکا بیشترین آمار تولید فیلم دنیا را به خود اختصاص داده است.
دکتر ضابطی جهرمی استاد نامدار و پیشکسوت دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیما هم در این نشست علمی، سینمای فرانسه را در تاریخ سینمای اروپا پیشرو خواند و گفت: تاثیرگذاری آثار موج نو فرانسه بر آثار فیلمسازان ایرانی ملموس و مشهود است زیرا پیوند سینمای ایران و فرانسه به اوایل دوره صامت بر می گردد. دکتر شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صدا و سیما هم از آقای بریس کاوین کارگردان فرانسوی به خاطر پذیرش دعوت جشنواره جهانی فیلم فجر، قدردانی کرد و گفت: اخلاق علمی و تواضع و فروتنی آقای کاوین علی رغم موقعیت و جایگاه هنری و علمی ایشان ستودنی است و وقتی از ایشان جهت برگزاری سه کارگاه در ایران دعوت کردیم ایشان بدون هیچ چشمداشتی پذیرفتند در حالی که ایشان در بهترین مدارس سینمایی جهان سابقه تدریس دارند.

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
آخرین اخبار
با هدف ایجاد ارتباط موثر و معنادار میان حوزه دانش و بازار کار سینما و توسعه سرمایه انسانی سینمای ایران، دانشگاه صدا و سیما با سازمان سینمایی کشور و مدرسه عالی س...
-1
آقایان دکتر اخوان بهابادی معاون آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و مهندس معصومیان مدیر کل گسترش این دانشگاه از فضاهای آموزشی، پژوهشی و حرفه آموزی دانشگاه صد...
-1
با نام رضا به سینه ها گل بزنید با اشک به بارگاه او پل بزنید فرمود که هر زمان گرفتار شدید بر دامن ما دست توسل بزنید
-1
فرا رسیدن 28 صفر، سالروز ایام رحلت جانگداز اشرف مخلوقات عالم، اسوه رحمت و مهربانی، نبی مکرم اسلام، خاتم الانبیاء، حضرت محمد بن عبدالله صل الله علیه و آله و شهاد...
-1
اثر استاد احمد ضابطی جهرمی، عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما و تنها استاد تمام رشته سینما و تلویزیون کشور، حائز رتبه برتر آثار علمی و دانشگاهی ایران شد.
-1
کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه صدا و سیما می باشد .