تاریخ خبر:‌چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - بازدید:‌۵۵۹
آغاز به کار دفتر مطالعات شناختی و محاسباتی رسانه در دانشگاه صداوسیما

همزمان با هفته پژوهش، «دفتر مطالعات شناختی و محاسباتی رسانه»، با برگزاری یک نشست علمی در دانشگاه صداوسیما آغاز به کار کرد.

همزمان با هفته پژوهش، «دفتر مطالعات شناختی و محاسباتی رسانه»، با برگزاری یک نشست علمی در دانشگاه صداوسیما آغاز به کار کرد. این دفتر نظر به اهمیت ورود دانشگاه صداوسیما به علوم نوین رسانه و ضرورت انسجام‌بخشی فعالیت‌های دانشگاه در دو زمینه مطالعات شناختی و محاسباتی رسانه ذیل معاونت پژوهش و فناوری و با حضور و مشارکت اعضای هیأت علمی دانشکده‌های مختلف تاسیس شده است. تأسیس این دفتر در راستای تأکیدات ریاست محترم سازمان و مصوبات شورای معاونین در راستای ورود جدی آموزشی و پژوهشی دانشگاه در حوزه‌های نوپدید دانشی و تلاش برای دستیابی به مرجعیت علمی در آن‌ها بوده و زمینه‌سازی‌های لازم برای اجرای پژوهش‌های بنیادی و کاربردی و توسعه‌ای در حوزه مطالعات شناختی و محاسباتی رسانه و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم برای مجهز کردن فارغ‌التحصیلان دانشگاه به علوم و فناوری‌های شناختی و محاسباتی برای به‌کارگیری در سازمان صداوسیما اهداف اصلی راه‌اندازی دفتر مذکور هستند. آقای دکتر شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما طی حکمی مسئولیت تاسیس و مدیریت این دفتر را به دکتر سیاوش صلواتیان، عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات و رسانه و مشاور رئیس دانشگاه واگذار کردند.
در نشست علمی‌برگزار شده به مناسبت آغاز به کار این دفتر، دو موضوع مطالعات شناختی در تبلیغات و نورومارکتینگ؛ و مطالعات محاسباتی در علوم ارتباطات اجتماعی، با حضور دو تن از محققان و اندیشمندان این حوزه‌ها برگزار شد. نسرین شفقت دکتری عصب‌شناسی و پژوهشگر پسادکتری دانشگاه ریکن ژاپن و دکتر میثم علیزاده دکتری علوم اجتماعی محاسباتی و پژوهشگر پسادکتری دانشگاه پرینستون آمریکا سخنرانان این نشست علمی‌بودند.

دکتر نسرین شفقت


به گزارش روابط عمومی دانشگاه صداوسیما خانم دکتر شفقت در این نشست گفت: نورومارکتینگ یکی از علوم میان رشته‌ای محسوب می‌شود و به این موضوع می‌پردازد که مغز چگونه تحت تاثیر تبلیغات تجاری قرار می‌گیرد.
وی در ادامه در زمینه عکس‌العمل مغز در مواجهه با تبلیغات عنوان کرد: برای بررسی میزان تاثیرگذاری تبلیغات رسانه‌ای، فعالیت مغزی ناشی از مواجهه با تبلیغات توسط روش‌های تصویربرداری مغزی از جمله EEG و fMRI اندازه‌گیری می‌شود. به گفته ایشان نورومارکتینگ در واقع عبارت است از کاربرد علوم و فناوری‌های برآمده از رشته‌های علمی علوم شناختی، عصب‌شناسی و روا‌ن‌شناسی شناختی به منظور اندازه‌گیری و سنجش واکنش‌های زیستی در مواجهه با محرک‌های بازاریابی. این پژوهشگر رشته عصب‌شناسی در ادامه افزود: پیوند علوم شناختی و عصب‌شناسی با سایر حوزه‌های مطالعاتی انسانی از جمله علوم ارتباطات و مطالعات رسانه‌ای می‌تواند نویدبخش یک تغییر پارادایم در این مطالعات بود و به بسیاری از سوالات بی‌پاسخ این حوزه‌ها پاسخ دهد.


در بخش دوم این نشست نیز دکتر علیزاده به زمینه‌های شکل‌گیری حوزه مطالعات علوم اجتماعی محاسباتی پرداخت و این حوزه را یکی از روندهای مطالعاتی جدی عصر حاضر دانست که در شکل‌گیری آن حوزه‌های دانشی متعددی چون علوم داده، مهندسی کامپیوتر، هوش مصنوعی، کلان داده‌ها و ... مشارکت داشته‌اند. به گفته ایشان با توسعه رسانه‌های اجتماعی از یک سو و ارتقاء توانمندی پردازشی و هوش مصنوعی ماشین‌ها از سوی دیگر استفاده از علوم محاسباتی در مطالعات اجتماعی به صورت اعم و در مطالعات ارتباطی و رسانه به صورت اخص در حال توسعه جدی است.
در حاشیه این نشست، که با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشور برگزار شد؛ دکتر سیاوش صلواتیان گفت: مطالعات شناختی رسانه و ارتباطات به‌عنوان یک حوزه تازه تاسیس بین رشته‌ای سعی دارد به اندیشمندان و محققان حوزه ارتباطات و رسانه کمک کند تا با جایگزینی مکتب رفتارگرایی در روانشناسی رسانه و با بازکردن جعبه سیاه مغز آدمی و فهم سلسله اتفاقاتی که در مغز رخ می‌دهد، به سوالاتی که هرگز نتوانسته‌اند در طی این سال‌ها پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن بیایند، پاسخ دهد. در این رویکرد نوین به مطالعات رسانه و ارتباطات از تمامی زیرحوزه‌های علوم شناختی همچون روانشناسی شناختی، عصب‌شناسی شناختی، زبان‌شناسی شناختی و ... استفاده خواهد شد تا به کمک تکنیک‌های تصویربرداری از مغز بتوانیم معماهای کهنه حوزه ارتباطات و رسانه را حل کنیم.

دکتر سیاوش صلواتیان


ایشان گفت: همچنین مطالعات محاسباتی رسانه و ارتباطات تلاش برای استفاده از علوم محاسباتی برای پاسخ دادن به سوالاتی است که در حوزه ارتباطات و رسانه بی‌پاسخ بوده‌اند و با کمک متدولوژی‌های کنونی نتوانسته‌ام به آنها پاسخ دهیم. در این حوزه مطالعاتی نوین، مسائل و سوالات از حوزه ارتباطات و رسانه می‌آید، داده‌ها از بستر پلتفورم‌های اجتماعی جمع‌آوری می‌شود و تحلیل و پردازش توسط هوشمند مصنوعی و مدل‌سازی‌های ماشینی رخ می‌دهد. تلاقی این سه، حوزه مطالعات محاسباتی رسانه و ارتباطات را
شکل می‌دهد

. در واقع این حوزه مطالعاتی استفاده از روش‌های جدید جمع‌آوری و تحلیل داده برای پاسخ دادن به سوالات حوزه ارتباطات و رسانه است.
صلواتیان در پایان افزود: دانشگاه سازمان صداوسیما در بعد بنیادی به عنوان یک عضوی از اکوسیستم دانش ارتباطات و رسانه می‌تواند با تاسیس این دفتر و ورود به این دو رویکرد جدید به مطالعات ارتباطی کمک شایان توجهی به توسعه دایره دانش ارتباطات و رسانه در سطح کشور و جهان کند. در بعد کاربردی نیز این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه وابسته به ابر سازمان رسانه‌ای کشور می‌تواند با بکارگیری این دو رویکرد در مطالعات و تحقیقات کاربردی خود برای بسیاری از مسائل این سازمان راه‌حل‌های مناسب‌تری ارائه کرده و اولین مرکزی باشد که این دو رویکرد را به میدان عمل و اجرا بیاورد.
ورود دانشگاه صداوسیما از اسفند ماه سال گذشته بود که با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین این دانشگاه و موسسه آموزش عالی علوم شناختی در خصوص توسعه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه حوزه دانشی نوین علوم شناختی و رسانه، وارد مرحله‌ای جدید شد و پیگیری‌های دانشگاه صداوسیما در این مدت باعث شد که اولین ثمره جدی این تفاهم‌نامه یعنی جذب دانشجویان مشترک کارشناسی ارشد رشته «علوم شناختی و رسانه» به نتیجه رسیده و 15 دانشجو برای اولین بار در کشور برای این رشته جذب شوند. این رشته که برنامه درسی آن در سال 1395 به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده بود به دلیل ماهیت بین‌رشته‌ای و جدید آن، تاکنون مجوز اجرا در هیچ موسسه را دریافت نکرده بود؛ اما با حمایت‌های ویژه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و همکاری تنگاتنگ دانشگاه صداوسیما و موسسه آموزش عالی علوم شناختی، مجوز اجرای آن صادر و سری اول دانشجویان آن نیز برای سال تحصیلی 98-99 از طریق آزمون کارشناسی‌ارشد سازمان سنجش آموزش کشور صورت گرفت. مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته کلاس‌های این دوره مشترکاً در محل دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما و موسسه آموزش عالی علوم شناختی برگزار می‌شود و برای تدریس دروس این رشته نیز از اساتید هر دو موسسه استفاده خواهد شد.

برای دیدن تصاویر بیشتر اینجا را کلیک کنید

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
جشنواره فرهنگی هنری «مهر مادر»، نخستین دوره جشنواره همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در ۲۶بهمن ماه برگزار خواهد شد.
-1
به همت واحد آموزش های آزاد و مجازی و با پیگیری های صورت گرفته، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز برگزاری دوره آزاد «مدیریت رسانه و ارزیابی محتوا در فضای مجازی» ...
-1
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی از روز شنبه 18 آبان 98 آغاز به کار کرد
-1
به گزارش روابط عمومی، آقای دکترعلی خاکی صدیق در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه بازدید از دانشگاه صدا و سیما گفت: سیاست های کلی در وزارت ...
-1
به منظور بزرگداشت یاد و خاطره شهدای سرافزار اسلام و فرماندهان عالی‌مقام مقاومت جهانی علیه استکبار و صهیونیسم، هیات رئیسه دانشگاه صداوسیما تالارهای اجتماعات و جل...
-1