تاریخ خبر:‌سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - بازدید:‌۱۷۴۲
در نشست «مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گام دوم انقلاب اسلامی» عنوان شد
ضرورت افزایش تنوع رسانه ای در گام دوم انقلاب

نشست «مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گام دوم انقلاب اسلامی» یکشنبه 22 اردیبهشت ماه با حضور سه تن از مدیران مطبوعات و خبرگزاری‌ها در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

نشست «مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گام دوم انقلاب اسلامی»، یکشنبه 22 اردیبهشت ماه با حضور سه تن از مدیران مطبوعات و خبرگزاری‌ها در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما به نقل از انجمن علمی ارتباطات دانشگاه صداوسیما، محمدمهدی رحیمی، سردبیر ارشد خبرگزاری مهر در ابتدای این نشست با بیان اینکه اکنون موضوع حائز اهمیت، بررسی نقش رسانه‌ها در فرآیند انقلاب است و اینکه آنها در این ۴۰ سال چه کردند گفت:

وقتی بیانیه را می‌خوانم حس حسرت نسبت به فرصت‌های از دست رفته و ظرفیت‌هایی که بالقوه وجود داشته و بالفعل نشده است را در می یابم. حس دوم حس امیدواری است که مورد تاکید رهبری نیز هست. حس سوم آرامش پایانی آن است که ناشی از حس امیدواری و انگیزه بخشی است.

رحیمی‌با اشاره به اینکه رهبری در تشریح گام اول، اشاره غیر مستقیم به رسانه‌ها دارند که می‌فرمایند ما تنها انقلابی هستیم که بدون پشت کردن به آرمان‌ها انقلاب را ادامه دادیم. اشاره ایشان به پایبندی و همراهی جامعه در برجسته کردن خواسته‌هاست.

سردبیرارشد خبرگزاری مهر ادامه داد: این چهل سال، از باب حفظ اصول و همراهی مردم کم نظیر است و مشابه آن وجود ندارد، اما رسانه‌ها چه میزان توانستند این تمایز را اعلام کنند؟

وی با بیان اینکه رسانه‌های اصلی رقبای زیادی پیدا کرده اند، گفت: فضا متفاوت شده است. اما برخی اظهارات مبنی بر اینکه مرجعیت رسانه‌ها کمرنگ شده باشد یا خیر نیاز به بررسی علمی و کارشناسانه دقیقتری دارد.

رحیمی افزود: هنوزهم مخاطب برای پذیرش اخبار به رسانه‌های رسمی رجوع میکند. درست است که مرجعیت رسانه‌ها خدشه دار شده و جبهه معارض دشمن در حال فعالیت است اما در داخل کشورهم فضا متفاوت شده است و باید مخاطب شناسی‌ها مرتب تجدیدنظر و بازبینی شود.

وی ادامه داد: البته حتما در سیاست های رسانه ای خودمان اشتباهات جدی داشته ایم. یکی از ضرورت های حرکت در مسیر گام دوم انقلاب این است که بررسی کنیم کجا اشتباه کرده و مسیر را اشتباه رفته ایم.
رحیمی‌با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم را به سه بخش کلی می توان تقسیم کرد اظهار کرد: قسمت اول یک خودآگاهی تاریخی است، قسمت دوم امید و اراده و بخش سوم نیز تاسیس تمدن اسلامی است. ما در تببین واقعیت های دوره پهلوی به عنوان معاصر ترین دوره قبل انقلاب کوتاهی کردیم و اکنون دارد در رسانه‌های معاند به عنوان آلترناتیو مطرح می‌شود. بخش اعظمی از جامعه ما درک درستی از آن دوره ندارند زیرا یا به دنیا نیامده بودند یا در سن کودکی بودند. تصویر کردن واقعیات دوره پهلوی یکی از وظایف ما رسانه ای‌هاست.

این فعال رسانه ای افزود: باید روی تاریخ معاصر نیز تمرکز داشته باشیم. کشور ما همواره مورد طمع قدرت ها و کانون تحولات منطقه ای بوده است.وی قسمت دوم بیانیه گام دوم را امید و اراده دانست و گفت: رسالت رسانه‌ها این است که امیدبخشی و نگاه رو به جلو را منتقل کنند. متاسفانه اکثر ما رسانه‌ها با این که باور به این امر داریم خلاف آن عمل می‌کنیم و چرخه معیوبی بر فضای رسانه ای و خبری ما حاکم شده و داریم در این دور باطل می چرخیم.

بر اساس این گزارش، فرشاد مهدی‌پور مدیرمسئول روزنامه صبح نو نیز در این نشست با بیان اینکه چهل سال پیش تصوری از تعاملی بودن رسانه‌ها نداشتیم اما اکنون رسانه‌ها کاملا تعاملی هستند گفت: ویژگی تعاملی شدن و مخاطب محوری،به خودیِ خود یک ظرفیت عظیمی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: نکته دوم این است که قدرت جریان‌های رقیب هم افزایش پیدا کرده و امروزه با ده‌ها شبکه خبری فعال مواجهیم.

مهدی پور ادامه داد: از یک سو رادیو و تلویزیون ملی در گذشته دو شبکه بیشتر نداشت و امروز چندین شبکه جهانی مختلف دارد. از سوی دیگر قبلا خبرگزاری‌ مجازی نداشتیم، اما امروز افزایش دسترسی ایجاد شده و بالغ بر ۴۰ میلیون گوشی هوشمند وجود دارد. افزایش مصرف یعنی افزایش اطلاعات و بالعکس. با انفجار اطلاعات، دسترسی به افشاگری و افزایش مطالبه‌گری روبرو هستیم. این تغییرات چهل ساله بعد از انقلاب است.
مدیرمسئول روزنامه صبح نو با بیان اینکه بنده متن بیانیه گام دوم را یک مانیفیست می‌دانم که دارای انسجام درونی است گفت: ما وارد جمهوری دوم می‌شویم با این تغییرات، باید تنوع رسانه ای خود را افزایش دهیم هم در محتوا و متن و هم در فرم. باید تاکتیک‌های خود را دستکاری کنیم. لازم است متن گام دوم را به مثابه یک پیام تعریف کنیم.

وی همچنین به مرور پیشینه پیدایش خبرگزاری‌ها در ایران پرداخت و عنوان کرد: 47 خبرگزاری در یک دوره زمانی در دهه 70 و 80 بوجود آمدند. دوره آقای احمدی نژاد شکوفاترین دوره انتقادگری مطبوعات بوده، هرچند فشار هم زیاد وجود داشت. البته فشار، جزء ذاتی کار ماست.

مهدی پور تاکید کرد که پویاترین و نقش آفرین ترین بخش فرهنگی، رسانه است که اتفاقا نیروی جوان دارد. جوانگرایی در رسانه اتفاق افتاده است و باید تقویت شود.

بر اساس این گزارش، سید محمدحسن بلاغی مبین، مدیرعامل خبرگزاری برنا نیز گفت: با ظهور شبکه‌های اجتماعی و تحولات بعد از آن، فعالیت رسانه‌ای سخت شده و نمی‌توانیم به راحتیِ قبل مردم را اقناع کنیم. به نوعی مرجعیت رسانه‌ای ما کمرنگ تر از گذشته شده است.


مدیرعامل خبرگزاری برنا با بیان اینکه امروز خبرگزاری‌ها تا خبر زرد منتشر نکنند کیلک نمی‌خورند، تاکید کرد که در راستای گام دوم انقلاب اسلامی، ابتدا باید مرجعیت رسانه‌ای مان را برگردانیم. تاکتیک های ما تاکتیک‌های دهه هفتاد است و باید تغییر کند.


وی با بیان اینکه باید پای دل روزنانه‌نگاران جوان بنشینید، گفت: در مواردی جوانی که ایده دارد و خلاق است نمی‌تواند رشد کند. از سوی دیگر برخی جوانان خلاق و نخبه می‌گویند کار رسانه خطر است و نباید وارد آن شویم در صورتی که اول باید این طرز تفکر را تغییر دهیم.

مدیرعامل خبرگزاری برنا افزود: بیانیه گام دوم رهبری یک مخاطب ویژه دارد که جوانان هستند. در برنا ارتباط خوبی با سمن‌های ویژه جوانان داریم و صفحه ای برای آنها اختصاص دادیم. هم در سیاست گذاری رسانه هم در حوزه سیاسی رویکردمان معطوف به جوانان شده و از کارشناسان جوان تری استفاده و آنها را مطرح می‌کنیم.

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
با هدف همکاری در ششمین برنامه تبادل علم و فناوری STEP
-1
قابل‌توجه پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون سراسری سال 1398 دانشگاه صدا و سیما
-1
 در ششمین نشست تبادل تجربیات علم جایزه بین المللی مصطفی، اندیشمندان جهان اسلام دانشگاه صدا و سیما میزبان فعالان ارتباطات علم خواهد بود.
-1
جدول زمان بندی ثبت نام پذیرفته شدگان نهایی آزمون تحصیلات‌ تکمیلی سال 1398 دانشگاه اعلام شد.
-1
دومین جلسه کمیته ارتباطات علم «جایزه بین المللی مصطفی» با حضور دکتر اسفندیاری، مدیران دانشگاه و نمایندگان سایر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برگزار شد.
-1