تاریخ خبر:‌چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - بازدید:‌۹۹۶
داگلاس فانسون استاد ایرلندی سینما در دانشگاه صدا و سیما:
نگاه آخرالزمانی سبک زندگی را تغییر می دهد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، نشست دانشگاهی سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با مبحث سینما و آخرالزمان در سالن ورکشاپ دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، نشست دانشگاهی سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با مبحث سینما و آخرالزمان در سالن ورکشاپ دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

ابتدا دکتر مجید شاه حسینی یکی از سخنرانان این جلسه به ارائه تقسیم بندی سینمای آخرالزمانی و جایگاهش در سینمای ایران پرداخت.
وی انواع سینمای اخرالزمان در جهان را سینمای طبیعی،تکنولوژیک،علمی تخیلی،اسطوره ای،دینی و فلسفی معرفی کرد و گفت: در مذهب تشیع منظور از آخرالزمان پایان جهان نیست بلکه فصل پایانی جهان است همان طور که دین ما نیز آخرالزمان را فصل نتیجه گیری می داند.
دکتر شاه حسینی در ادامه به تبیین هر کدام از انواع سینمای آخرالزمان پرداخت و در انتقاد به رویکرد سینمای آخرالزمان در ایران گفت:
سینمای ایران کمترین نقش را در حوزه آخرالزمان پذیرفته و وارد حیطه ی اکنون زده با چاشنی بدبینی و سیاه نمایی جهت ورود به این حوزه از سینما شده است.ما هنوز داریم فیلم های کافی شاپی و آپارتمانی می سازیم اما سینمای آخرالزمان منتظر ما باقی نمانده و از ما جلو تر رفته است.
این نویسنده و مدرس دانشگاه افزود: این ژانر برای سینمای ما یک نیاز ضروری است که خیلی کم به آن توجه کرده ایم.یکی از نمونه‌های موفق این ژانر سینمایی در ایران فیلم «ملک سلیمان» است که حق مطلب را ادا کرد ولی فرصت های زیادی داشتیم و داریم که فیلمسازان به راحتی از کنار آن عبور کرده و می‌کنند.نمونه آن کم توجهی به راهپیمایی اربعین یا همین پاسخ معنوی و دینی مردم و موکب های اربعین به کمک به سیل زدگان اخیر.
این مدیر اسبق سینمایی در ادامه سخنان خود گفت: بخش خصوصی نمی تواند به تنهایی وارد این حوزه شود و عدم ورود سینمای ایران و سینماگران ایرانی مهم ترین دلیلش کم کاری حوزه دولتی و مدیران آن است.البته غیبت اندیشه ورزان و صاحب نظران این حوزه در جلسات تصویب فیلمنامه و سایر جلسات تصمیم گیری مزید بر علت است.


دکتر محمدحسین فرج نژاد استاد حوزه و دانشگاه، دیگر سخنران این نشست سخنرانی خود را به سینمای آمریکا اختصاص داد.
او گفت:دو دانشگاه در آمریکا وجود دارد که کشیش های سینما گر تربیت می‌کند و ما متاسفانه در کشورمان بسیار در این حوزه ضعف و کم کاری داریم.
دکتر فرج نژاد در انتقاد به عدم تولید آثار گسترده در این حوزه گفت: بسیاری از منابع پژوهشی ما از منابع مسیحیان است اما در سالهای گذشته توانستیم در کنار مرکز پژوهش های صداوسیما و دانشگاه باقرالعلوم(ع) ، رشته‌های ترکیبی از هنر سینما و دین راه اندازی کنیم و گامی در جهت تولید محتوای آخرالزمانی برداریم.
وی با تحلیل جریان‌های فکری سکولار در آمریکا و کمپانی‌های فیلم سازی افزود: یهودیان چپ و روسی بنیانگذار هالیوود بودند که عقاید مارکسیستی داشتند و نقش بسیار جدی در شکل گیری جریان آخر الزمان ایفا کردند.

داگلاس فانسون، استاد ایرلندی جشنواره جهانی فجر با بررسی تفاوت های فیلم های آخرالزمانی بین آمریکا و اروپا گفت: فیلم های اروپایی بیشتر درونی اند و عمیق اما سینمای امریکایی اکشن و پر هزینه است.به عبارتی‌هالیوود بسیار سطحی تر و کم عمق تر ازسینمای اروپاست.
این نویسنده ایرلندی به تاریخ سینمای ایرلند اشاره کرد و از اهمیت بالای کلیسا و روحانیون در زمینه سینمای آخرالزمان اشاره داشت و گفت: روحانیون که سینما را می‌شناسند، می توانند کمک زیادی به حوزه سینمای آخرالزمان کرده و در گسترش آن موثر باشند.وی افزود: سینمای آخرالزمان با نمایان ساختن اشاراتی از آخرالزمان می تواند دید مردم را نبست به زندگی تغییر دهد و حتی شاید باعث گسترش صلح در سطح دنیا شود.


در ادامه خانم اینیس گیل استاد دانشگاه لیسبون در ابتدای سخنان خود به تفاوت بین سینمای اروپا و آمریکا پرداخت و گفت: تفاوت مشخصی بین سینمای سرگرم کننده‌هالیوود و سینما درون گرای اروپا وجود دارد.استفاده از جلوه‌های ویژه بصری در هالیوود صرفا جذابیت خوبی برای چشم بیننده دارد و مفهوم و درک بالایی برای مخاطب را ایجاد نمی‌کند.
این استاد و تهیه کننده پرتغالی افزود: سینما باید یک جور مراقبه و تفکر عمیق باشد تا مردم در این زمینه فکری فعال باشند و ما می دانیم که مراقبه نیاز به زمان دارد. اما سینمای تجاری‌هالیوود با سرعت بالای خود فقط فریب دهنده چشم است و فرصت فکر کردن و تدبر را از مخاطب می‌گیرد.گیل با اشاره به رابطه دین و سینمای آخرالزمان گفت: فیلم خوب آخرالزمانی لزوما نباید به صورت مستقیم به این مسئله بپردازد و ما در تاریخ سینما فیلم های شاخصی داریم که به صورت مستقیم به این حوزه مربوط نیست اما در درون خود کاملا مرتبط با این مفاهیم و معانی است.

لازم به ذکر است داگلاس فالسون، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده است و در هیئت داوران بخش‌های کلیسای جهانی و سیگنیس جشنواره‌های بین‌المللی متعددی در یک دهه گذشته حاضر بوده است. او همچنین به عنوان منتقد فیلم مشغول به فعالیت است و به برگزاری تعدادی از رویدادهای نمایش شبانه فیلم در محله‌های مختلف دوبلین، که طی آن مسئله ایمان و هنر مورد بحث قرار می‌گیرد، کمک کرده است.
همچنین اینیس گیل، متولد پرتغال، مدرس سینما در دانشگاه لوسوفونای لیسبون است. او رساله دکترای خود را در سال ۲۰۰۵ و با موضوع «اتمسفر سینمایی» منتشر کرد و پس از آن به تهیه‌کنندگی مستندها و ویدیو اینستالیشن‌هایی اغلب با موضوعات مربوط به معنویات و مقدسات پرداخته است.


خبرنگار: امیرحسین سیدآقایی

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حکمی دکتر محمدحسین ساعی عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما را به ریاست دانشگاه سوره منصوب نمودند.
-1
محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم ماجرای نیمروز موضوع قسمت جدید برنامه نمای نو دانشگاه صداوسیما است.
-1
آثار دانشجویان خانم محبوبه علی آقایی و محمدحسین آزادی به مرحله نهایی جشنواره نشریات دانشگاه‌های سراسر کشور راه یافت.
-1
خبر درگذشت مادر شهیدان والامقام رضاعلی و حسن رضا بابایی و مادربزرگ شهید جلال پارسائیان موجب تاثر و اندوه اینجانب و همکاران محترم دانشگاه صداوسیما گردید.
-1
آیین افتتاحیه دوره پایانی جشنواره ملی رسانش ویژه برگزیدگان جشنواره روز شنبه 26 مرداد در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.
-1