تاریخ خبر:‌دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - بازدید:‌۴۶۵
در نشست تخصصی بررسی عملکرد رسانه در حادثه سیل نوروز ۹۸ مطرح شد:
عابدینی: بیش از ۶ هزار برنامه زنده رادیویی و تلویزیونی با موضوع سیل تولید شد

نشست تخصصی رسانه و بحران با محوریت بررسی عملکرد رسانه در حادثه سیل نوروز ۹۸ در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

نشست تخصصی رسانه و بحران با محوریت بررسی عملکرد رسانه در حادثه سیل نوروز ۹۸ در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صداو سیما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشست تخصصی رسانه و بحران با محوریت بررسی عملکرد رسانه در حادثه سیل نوروز ۹۸ با حضور اردشیر زابلی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه صدا سیما، داود نعمتی انارکی عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات این دانشگاه و حسن عابدینی قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

اردشیر زابلی زاده در این نشست گفت: مواجهه با سیل از یک نظر می‌تواند نعمت باشد و از نگاهی دیگر می‌تواند بلای طبیعی باشد که این موضوع قابل بحث است که سیل اخیر در کدامین یک از دسته‌های ذکر شده قرار می‌گیرد. در بلایای طبیعی می‌توان گفت شاید انسان در بروز آن دخیل نیست و در تعریف غیر طبیعی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تحولات آب و هوایی جز مهمترین علت وقوع آن است که این مورد در کشور‌ها توسعه یافته کمتر بیان می‌شود و یا در نظر گرفته نمی‌شود.

این نشست نشان دهنده این موضوع است که اهمیت بررسی این رویداد در سازمان صدا وسیما جز مواردی است که باید در کوتاه مدت به آن توجه شود. دانشگاه  صدا و سیما ضمن تربیت نیرو‌های متعهد باید به این امر توجه کند که در کنار این تعهد نیرو‌های آموزش دیده باید به صورت تخصصی در مواجهه با بحران و خبر رسانی آن آموزش ببینند.

رسانه جز اولین دستگاه‌هایی است که در مواقع بحران با دستگاه‌های دولتی و مسئولین ارتباط می‌گیرد و اولین پاسخ و موثق‌ترین خبر را از زبان مسئولان به گوش مردم می‌رساند، حال باید توجه کرد که برای مدیریت بحران نقش رسانه یک عامل بحران‌ زاست یا عاملی در کنترل مدیریت بحران است. در کنار توجه به کمک‌های بین‌المللی و سایر مواردی که این روز‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد باید در چنین نشست‌هایی این موضوع مطرح شود که نقش رسانه در پوشش اخبار و جلب نظر مخاطب تا چه اندازه بوده است.

خبرنگار برای مخابره اخبار بحران ندرایم


داود نعمتی انارکی عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در ادامه گفت: شروع سال ۹۸ با وقوع سیل همراه بود که این موضوع بسیار ناراحت کننده و تاسف آور بود. پایان سال ۹۷ با این پدیده مواجه بودیم که پدیده سیل از شمال کشور آغاز و در ۲۶ روز دیگر این سیل به جنوب رسید و امروز شاهد هستیم هنوز هم به پایان نرسیده و همه دستگاه‌های کشور با آن درگیر هستند.

نعمتی انارکی ضمن اشاره به حضور خود در ترکمن صحرا از ابتدای سال ادامه داد: من طبق عادت برای دیدن والدینم هر سال به ترکمن صحرا برای نوروز می‌روم و این مدت شاهد بودم اکیپ‌هایی در حال تشکیل است که این اکیپ‌ها در حال جمع‌آوری و کمک رسانی به هموطنان آسیب دیده در آق‌قلا هستند که بعد از تکمیل کمک‌ها به آق‌قلا این کمک‌ها به سمت گمیشان فرستاده شد. سیل ابتدا که از استان‌های شمالی آغاز شد به شیراز و در ادامه به خراسان و سیستان هم رسید.

وی ادامه داد: امروز بحث را نمی‌خواهم به سیل و وقوع علت آن بسط دهم، ولی یکسری از کارشناسان علت سیل و خسارات ناشی از آن را سوء مدیریت می‌دانند که از این سوء مدیریت‌ها می‌توان به قطع و از بین بردن جنگل‌ها، لایروبی نکردن رودخانه و ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها اشاره کرد که کارشناسان این امر نیز به آن اذعان دارند.

سوال اصلی نشست این است که آیا ما روزنامه‌نگاری بحران داریم یا خیر؟ این در حالی است که ما بحران‌های زیادی را تجربه و پشت سر گذاشته‌ایم، بحران‌هایی نظیر بحران اقتصادی، بحران سیاسی و امروز هم بحران زیست محیطی. روز‌های اول سیل پایان سال بود و ادامه سیل در تعطیلات نوروز اتفاق افتاد و به همین دلیل همه چیز دست به دست هم داد تا شاهد سوء مدیریت بحران باشیم.

این سوء مدیریت بحران به این دلیل بود که مدیران و مسئولان به علت تعطیلات در مرخصی عید حضور داشتند. مشاهدات من نشان داد که در مدیریت بحران، مدیریت ما بحران زده است و آمادگی لازم برای کمک رسانی و اقدام به موقع برای کمک و امداد رسانی وجود ندارد و در روز‌های ابتدایی هر کمکی که انجام شد کمک‌های مردمی‌بود.

مدیران ما در این موضوع غافلگیر شدند و مردم ما نیز غافلگیر تر، در مسئولین در مواجهه با سیل نوعی سر در گمی وجود داشت که آن سر در گمی در روز‌های ابتدایی بحران سیل و ضعیت استان‌های سیل زده را بحرانی‌تر کرد و به گفته مسئولان همدلی مردم در امداد و کمک رسانی به هموطنان سیل زده جزء افتخارات کشور در روز‌های ابتدایی سیل ویرانگر سال ۹۸ بوده است.

بحرانی به نام ترس از سیل


در زمان بروز سیل شاهد این موضوع بودیم که ترس ناشی از وقوع سیل و خرابی بحران مدیریت را پیچیده‌تر کرده است، این بحران عصبانیتی در بین افراد جامعه به وجود آورد که حتی در ارتباط کلامی نیز با هم دچار مشکل شدند.

دکتر داود نعمتی انارکی در تشریح عمق فاجعه ادامه داد: مشاهدات میدانی من نشان داد عمق نفوذ آب در سطح شهر به گونه‌ای است که حتی مردم آسیب دیده امکان باز کردن درب‌های منزل و دریافت کمک‌های مردمی را نداشتند و کمک‌ها از طریق پشت بام منازل و پنجره‌ها به آن‌ها داده می‌شد.

وی ادامه داد: در ۱۰ روزی که من در مناطق سیل زده بودم این موضوع برای من مشخص شد که در کشور، روزنامه نگاری و خبرنگاری بحران نداریم و این بدین معنی است که هیچگونه دستورالعملی مکتوب در مقابله با سیل و بحران و نحوه عملکرد مسئولان در بخش خبر و خبرنگاری بحران وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه  صدا و سیما ادامه داد: این تجربه باید به ما آموزش دهد که به دنبال این باشیم برنامه‌ای قوی و مدون با موضوع خبرنگاری بحران درسازمان صدا و سیما تهیه و در مواقع اضطرار آموزش و اجرا شود. هدف من از مطرح کردن بحث تهیه و تدوین دستورالعمل خبرنگاری بحران این است که به خبرنگار آموزش دهیم که در مواقع بحران چگونه عمل کنند و خبرنگاری مدیریت بحران به چه شکل است. در کنار آموزش خبرنگاران بخشی از افراد جامعه هم باید نسبت به نحوه عملکرد و برخورد با یکدیگر در زمان بحران آگاه‌سازی و آموزش داده شوند.

مدیریت بحران تبدیل به بحران سیاسی نشود


 نعمتی انارکی با پرسش این سوال که چرا در شرایط بحران وضعیت از یک جریان عمومی‌به یک جریان سیاسی تبدیل می‌شود؟ ادامه داد: موضع‌گیری‌های سیاسی در استان گلستان در هفته نخست وقوع سیل موجب شد بحران ناشی از سیل در منطقه تشدید شود.

در خصوص عملکرد رسانه در مدیریت سیل چند نکته حائز اهمیت است. نکته اول این است که رسانه ما دو روز بعد از وقوع سیل اقدام به اطلاع رسانی عمومی‌کرد و این پرسش مطرح است که چرا این اتفاق پس از دو روز انجام شد. نکته دوم فاصله‌ای است که بین رسانه ملی و فضای مجازی وجود داردو این فاصله رابطه مستقیم سازمان صدا و سیما با مدیران و مسئولان لشگری و کشوری در خصوص دریافت خبر موثق از آخرین اتفاقات مناطق سیل زده است که فضای مجازی دسترسی به اسن افراد را ندارد و این موجب می‌َشود که اخبار در این حوزه به خوبی انعکاس داده شود، اما در هفته اول نقش فضای مجازی در مخابره اخبار سیل از رسانه صدا و سیما پر رنگ‌تر بود تا جایی که صدا و سیما برخی از تصاویر خود را از فضای مجازی برداشت کرده و در بخش‌های خبری پخش می‌کند.

ایشان در ادامه به اشکالات وارده بر بخش خبر در مدیریت بحران پرداخت و گفت: سازمان صدا و سیما و بخش خبر آن نقشه راه حرفه‌ای و مناسبی در جهت تهیه گزارش در شرایط بحران ندارد که تهیه این نقشه راه از الزامات است، در این رابطه می‌توان به مثال گزارش حسین بای اشاره کرد که از نگاه شخصی من، به جای قرار گرفتن در آب برای نشان دادن عمق آب بهتر بود به فضای پشت بام یکی از منازل می‌رفت تا از آنجا قست‌های زیر آب رفته استان را نشان دهد.

بلای مدیریت بحران، گفتگوی احساسی است


عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما ضمن اشاره به گفتمان احساسی در زمان بحران در بخش خبر گفت: شاهد این موضوع بودیم که در بخش‌های خبری به جای انجام گفتگو‌های مدیریتی گفتگو‌های احساسی در حال تهیه و تولید و پخش است که ما باید در شرایط بحران از عواطف خارج شویم و عقلاتی و مدیریتی صحبت کنیم و کیفیت خبر را فدای کمیت آن نکنیم که باز هم در شرایط سیل در نوروز ۹۸ شاهد این موضوع بودیم که کمیت خبر جایگزین کیفیت آن شد. ذکر این نکته ضروری است که در شرایط اولیه بحران کمیت اخبار دارای اهمیت است، اما در دراز مدت نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم یکی دیگر از ایرادات خبری در مدیریت بحران، ساده نشان دادن اتفاقِ افتاده است که در بحران سیل شاهد بودیم در برخی از بخش‌های خبری اتفاق عظیم سیل کوچک نشان داده شد.

داود نعمتی انارکی ضمن اشاره به واکاوی زوایای بحران در مدیریت خبری بحران گفت: واکاوی بحران توسط خبرنگاران و رسانه‌های تصویری موجب می‌شود تا مسئولان به ایرادات کار پی ببرند و برای بحران بعدی خود را آماده کنند تا دیگر شاهد این جمله نباشیم که "غافلگیر شدیم".

وی ادامه داد: در حوزه رسانه و رسانه نگاری باید آموزش بحران مورد توجه قرار بگیرد که در این مورد در رسانه کوتاهی داشتیم و غفلت کردیم. بعد از آموزش مدیرت بحران به خبرنگاران؛ این خبرنگاران ما هستند که می‌توانند خبر را برای مخاطب تلطیف کنند.

 نعمتی انارکی ضمن اشاره به آموزش مدیریت بحران به مردم گفت: آموزش به مردم نباید محدود به پیامک شود که در آن به مخاطب بگوییم موقع سیل به ارتفاع برود و اگر در وسیله نقلیه هستید از ماشین خود پیاده شود و در مکانی امن قرار بگیرد.

الزام تهیه نقشه راهبردی برای تعامل با سایر ارگان‌ها


عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما ادامه داد: نظام اطلاع رسانی بین رسانه‌ها مخصوصا صدا وسیما و سایر نهاد‌ها باید از قبل تکمیل شود که نظر من این است این نیز باید با تعریف مشخص باشد.

پوشش خبری بحران نباید به صورت خطی باشد، باید به شکل موجی و ضربه‌ای انعکاس داده شود. صِرف خواندن یک اطلاعیه در خصوص تخلیه شهر و روستا توسط مدیریت بحران و انعکاس آن توسط بخش خبر سازمان کفایت نمی‌کند و باید معلوم کنیم که فرد پس از تخلیه به کجا رود، در چه موقعیتی قرار بگیرد و در ادامه چه اقداماتی انجام دهد.

وی ادامه داد: بحران نشان داد سازمان صدا وسیما باید شورای راهبردی بحران و اثرات پس از بحران داشته باشد و با بهره‌گیری از کارشناسان به بهترین نحو خبر را انعکاس داده و مشکلات و مصیبت‌های اصلی را بیان کند که این موضوع پس از سیل بیشتر خود را نشان می‌دهد.

هر اتفاقی بحران نیست

در ادامه نشست حسن عابدینی قائم مقام خبرگزاری سازمان صدا و سیما به ایراد سخن پرداخت و در مورد سیاست خبر سازمان گفت: در بحث بحران باید بتوانیم آن را به درستی معنی کنیم در اینجا بحران دو معنی دارد در حالت اول می‌توانیم آن را اینگونه مطرح کنیم که در رسانه‌ها هر چیزی که از حالت عادی خارج شود را بحران می‌نامند مانند یک آب گرفتگی کوچک در بزرگراه نیایش، اما در روابط بین‌الملل بحران تعریف دیگری دارد؛ در رابطه با یک اتفاق در بین الملل زمانی می‌گوییم بحران به وجود آمده است که رابطه با منافع یک کشور بحث شده باشد.

در اتفاق اخیر شاهد این موضوع بودیم که برخی از تصویر و خبر‌ها حاکی از بحران نبود و آن را در رسانه به اشتباه بحران تلقی کردیم.

حسن عابدینی در توضیح اقدامات خبر سازمان صدا و سیما در مواجهه با سیل گفت: ما برای پوشش خبری سیل دو سوم نیرو‌های خود را برای تعطیلات عید، شیفت کاری قرار دادیم که از زمانی که اولین بارش‌ها از ۲۵ اسفند آغاز شد تنها یک سوم نیرو‌های ما در بخش خبر در مرخصی قرار داشتند و بقیه افراد در حال خبر رسانی بودند.

وی با اشاره به وجود مدیا بوک و استایل بوک برای هر رسانه گفت: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته ۳۳ مرکز استان داخل کشور را با توجه به شرایط سیل و در برگیری آن برای مخابره خبر مورد استفاده قرار دادیم. به عنوان مثال در ایلام زمانی که تمام شرایط و عوامل ارتباطی قطع شده بود توانستیم با شگرد‌های خود در همان زمان با استاندار ایلام ارتباط زنده برقرار کنیم. این در حالی بود که حتی تلفن منطقه هم قطع شده بود.

کف سوت برای خبرنگاران بیگانه، هو برای خبرنگاران داخلی


حسن عابدینی قائم مقام خبرگزاری سازمان صدا و سیما ادامه داد: ما همواره با این مشکل رو به رو بوده ایم که مسئولان و افراد اگر حرکتی مشابه در یکی از رسانه‌های خارجی اتفاق می‌افتد برای آن خبرنگار کف و سوت می‌زنند، اما برای خبرنگار ما که در یک شرایط بحران و در یک تصمیم لحظه‌ای برای نشان دادن عمق آب به داخل آب می‌رود جبهه گیری و انتقاد می‌کنند.

وی در خصوص تجهیزات استفاده شده برای پوشش خبری مناطق سیل زده گفت: با استفاده از تجهیزات موجود خود توانستیم تمام مناطق سیل زده را مورد پوشش خبری قرار دهیم. یکی از این ابزار‌ها استفاده از کوادکوپتر بود که به وسیله آن تمام مناطق سیل زده را به مخاطب خود در بخش‌های خبری خود نشان دادیم.

حسن عابدینی در خصوص مدیریت بحران گفت: این توقع از رسانه ملی نباید باشد که در شرایط بحران یکی از مسئولین را دعوت و در مقابل مجری قرار دهد و از او بخواهد که پاسخ دهد چرا لایروبی نشده و یا چرا سرعت ساخته نشده است، وظیفه بخش خبر سازمان صدا و سیما در زمان بحران این است که جو حاکم بر جامعه را  در کنار پوشش خبری مدیریت کند و از دامن زدن به خودداری کند.

قائم مقام خبر سازمان صدا و سیما با اشاره به سخنان رهبر گفت: در کنار سیل اتفاق افتاده میتوان ۲ موضوع عوامل طبیعی و عوامل انسانی را دخیل کرد که در این مورد نقش عوامل انسانی پررنگ‌تر است، که رهبر انقلاب نیز در این خصوص فرمودند: رودخانه یعنی خانه رود و ساخت و ساز‌های غیر مجاز در بستر رودخانه یعنی این که شما خانه رود را تصرف کرده اید و امروز رودخانه وی خود را از شما باز پس گرفتند.

حسن عابدینی ادامه داد: در بحث مدیریت بحران نقش عوامل میدانی بسیار پر رنگ است که در بخش خبر در نخستین ساعات سیل در گمیشان و آق قلا خبرنگار ما در استان گلستان به محل حادثه اعزام و در محل جهت پوشش خبری مستقر شد. از اولین اقداماتی که ما انجام دادیم این بود که با اولین هلیکوپتری که عامل استاندارد به مناطق سیل زده بود توانستیم خبرنگار اعزام کنیم و از همه ابزار آلات خود برای پوشش خبری مناطق سیل زده استفاده کنیم.

قائم مقام خبر سازمان صدا و سیما با اشاره به شرایط محیط گفت: با توجه به گل آلود بودن مسیر واحد‌های سیار ما تنها توانستند برای پوشش خبری به نقاط محدودی  اعزام شوند و از آنجا به بعد بود که برای پوشش خبری به سراغ ارتباط اینترنتی رفتیم که در زمان سیل حدود ۶ هزار ارتباط زنده رادیویی و تلویزیونی با مناطق سیل زده برقرار شد.

عابدینی ادامه داد: از دیگر مواردی که در زمان بحران توجه به آن حائز اهمیت است، مراکز استان‌ها است در این رابطه باید گفت زمانی که لرستان در گیر سیل شد، ما از همدان و کرمانشاه خبرنگار خود را فرا خواندیم تا در مناطق سیل زده حاضر شود و اقدام به تهیه گزارش از شرایط امداد رسانی در منطقه کند.

وی ادامه داد: با توجه به عمق حادثه و نیاز به پوشش خبری دستورالعملی صادر شد که با تمام ظرفیت از فضای مجازی در راستای پوشش خبری استفاده شود که اینستاگرام و تلگرام طلایی جز آن دسته  برنامه‌هایی بود که ما توانستیم به وسیله آن‌ها قسمتی است اخبار سیل را مخابره کنیم.

خبر به دنبال دامن زدن به شایعات نیست

 عابدینی در پاسخ به شایعات مطرح شده در این مدت گفت: ما به دنبال پاسخگویی و دامن زدن به شایعات مطرح شده نیستیم، اما برای جا نماندن از اخبار فضای مجازی شایعات و مسائل حاشیه‌ای را در برنامه داغ‌های مجازی قرار دادیم.

عابدینی ادامه داد: بحث دامن زدن به اتفاقات و حاشیه‌ها تا جایی پیش رفت که در ابتدا گفتند چرا نیرو‌های تحت حمایت و کشور‌هایی که ایران در مسائل سیاسی از آن‌ها حمایت می‌کنند، به مناطق سیل زده کمک نمی‌کنند و زمانی که نیرو‌های حشدالشعبی با نیرو‌های انسانی و لجستیکی برای کمک به آسیب دیدگان سیل وارد شدند همان افراد گفتند، مگر ما خودمان بی عرضه هستیم که آن‌ها باید در این شرایط برای کمک به کشور ما بیایند.

حسن عابدینی در خصوص نحوه پوشش خبری مناطق سیل زده گفت: در کناراطلاع رسانی ما شاهد برخی از تصاویری بودیم که به صورت هنرمندانه از مناطق سیل زده گرفته شده بود به عنوان مثال در پلدختر توانستیم با استفاده از تصاویر هوایی به خوبی عمق فاجعه را نشان دهیم و تا دو روز گذشته طبق آمار من ۱ هزارو ۸۰۰ خبر مکتوب در سایت خبرگزاری سازمان صدا و سیما تهیه شده است.

مقام خبر سازمان صدا و سیما با اشاره به وظیفه این سازمان خصوص نشر آن اخبار واقعی گفت: در بعضی از موارد برای نشان دادن میزان خسارت‌ها مجبور به تهیه گزارش‌هایی بودیم که مخاطب از طریق تلویزیون متوجه این موضوع شود که عمق فاجعه تا چه حدی است که از اقدامات ما در این خصوص تهیه گزارش در قایق‌های موتوری بود.

قائم مقام خبر سازمان صدا و سیما در خصوص حذف برخی از تصاویر از گزارش‌های مردمی‌گفت: حذف برخی از تصاویر و صحبت‌ها از گزارش‌ها بدون هیچ قصد و غرضی صورت گرفته است اگر هم در موارد این اتفاق افتاده باشد فقط به این دلیل است که در تمام بخش‌های خبری ما ممکن است یک بار این گزارش به طور کامل پخش شده باشد و این اقدام بدون جهت‌گیری بوده است.

وی در خصوص وظیفه رسانه ملی در مدیریت بحران گفت: استفاده از واژگان در بخش خبر سازمان صدا و سیما بسیار مهم و حیاتی است در این رابطه می‌توان به یک مثال اشاره کرد، هنگامی‌که صحبت از آب گرفتگی می‌کنیم برای مخاطب این تصویر به وجود می‌آید که چاله‌ای از آب پر شده و برای چند ساعت عبور و مرور را مختل کرده است، اما هنگامی‌که حرف از سیل و سیلاب میزنیم مخاطب به دنبال خسارت و تلفات جانی و مالی است که در این بخش، اهم اقدامات ما مدیریت بحران است.

هیچ رسانه‌ای در دنیا خبرنگار بحران ندارد


حسن عابدینی با اشاره به اقدامات خوب خبرنگاران استانی گفت: تمام گزارش‌های ما توسط خبرنگاران استانی تهیه و تولید شد و ما از تهران تنها دو خبرنگار به مناطق سیل زده اعزام کردیم که باید در زمان مشخص از تمامی خبرنگارانی که در این بحران حضور داشتند و اقدام به خبررسانی کردند در فرصت مقتضی دعوت و از آن‌ها تقدیر شود.

حسن عابدینی در پاسخ به سوال دکتر نعمتی انارکی در خصوص نداشتن دستورالعمل حوزه بحران در بخش خبر گفت: در هیچ کجای دنیا شاهد این موضوع نیستیم که خبرگزاری دارای خبرنگار بحران باشد، زیرا بحران دارای زوایا و جوانب گسترده‌ای است.

وی ادامه داد: برخی بر این باورند که خبر در سازمان صدا و سیما رها شده و شکلی منفعلانه به خود گرفته است که پاسخ من به این دسته از افراد این است که این تصور کاملاً غلط است و به طور قطع می‌توان گفت مدیریتی در بخش خبر سازمان صدا و سیما وجود دارد که این مدیریت پس از وقوع سیل تنها در دو ساعت واحد سیار را برای پوشش زنده حادثه به محل اعزام می‌کند.

داوود نعمتی انارکی عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در پایان گفت: در شرایط حاضر تمام افراد جامعه دارای سواد رسانه‌ای هستند و در بعضی از مواقع اتفاقات سازمان صدا و سیما به خصوص در بخش خبر را بهتر از اساتید نقد و بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: امروزه هر نفر یک رسانه است و هر نفر سواد رسانه‌ای دارد که اگر از سوی آن‌ها بحث مطالبه‌گری مطرح می‌شود نباید آن‌ها را مورد نقد قرار داد، زیرا آن‌ها به طور کامل موضوعات را درک می‌کنند و خواستار این هستند که در بخش خبر سازمان صدا و سیما مطالبات خود را پیگیری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در پایان: خبرنگاران باید آموزش ببینند و این آموزش نه به صورت تئوری بلکه به صورت عملی باید باشد. صرف این که یک خبرنگار در دانشگاه دو واحد درسی در بحث مدیریت بحران را با موفقیت بگذراند دلیل نمی‌شود که در زمان بحران هم بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد و ما نیازمند این موضوع هستیم که در بعضی از موارد با شبیه سازی بحران خبرنگار را برای روز‌های سخت و دشوار بحران آماده کنیم.

در پایان این نشست اردشیر زابلی زاده ضمن تقدیر و تشکر از اساتید شرکت کننده در این نشست بازهم مهمترین دغدغه این روز‌های خبر سازمان صدا و سیما را مطالبه گری و رسیدن به خواسته‌های مخاطب دانست و ابراز امیدواری کرد با برگزاری این قبیل نشست ها این هدف حاصل شود.

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
دکتر احسانی مدیر شبکه نسیم با حضور در مراسم رونمایی برنامه «نمای نو» ضمن تقدیر از دانشجویان عوامل تولید این مجموعه بر ضرورت ارتباط بیشتر تاکید کرد.
-1
نشست رونمایی از برنامه «نمای نو» تولید دانشجویی با حضور دکتر اسفندیاری و دکتر احسانی مدیر شبکه نسیم و جمعی از مدیران شبکه نسیم و کانال نمایش برگزار شد.
-1
نشست آموزشی «بررسی راهکارهای مقابله با خبر جعلی» با محوریت پایان نامه یکی از دانشجویان دانشگاه در اداره پژوهش های خبری معاونت سیاسی برگزار شد.
-1
بخش عملی دوره آزاد گویندگی و فن بیان به همت مدیریت آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه برگزار شد.
-1
 بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده و موافقت رییس محترم سازمان، میزان کمک هزینه پایان نامه و پرداخت عیدی و بن کتاب افزایش قابل توجهی یافته است.
-1