اطلاعات پایان نامه

سیاست گذاری محتوایی تولید بازی های ویدئویی بومی در جمهوری اسلامی ایران

نام:
محمد مهدی
نام خانوادگی:
شقایقی
گروه آموزشی:
دانشكده ارتباطات
مقطع تحصیلی:
کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی:
مدیریت رسانه
عنوان پایان نامه:
سیاست گذاری محتوایی تولید بازی های ویدئویی بومی در جمهوری اسلامی ایران
تاریخ دفاع:
1396/06/27
شماره ثبت کتابخانه:
1598
توضیحات:
در سال‌های اخیر، بازی‌های ویدیویی به‌عنوان سرگرمی بسیار محبوبی بین اقشار مختلف جامعه خاصه در میان کودکان و نوجوانان مطرح‌شده است؛ در مقیاس بزرگ‌تر این رسانه سرگرم‌کننده، به عاملی تأثیرگذار بر فرهنگ و شخصیت افراد جامعه تبدیل‌شده به‌طوری‌که اگر سیاست‌گذاری مشخص و روشنی توسط مسئولین امر در این زمینه وجود نداشته باشد می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای جامعه و فرهنگ ما داشته باشد.
هدف این پژوهش بررسی سیاست‌گذاری محتوایی تولید بازی‌های ویدئویی در جمهوری اسلامی ایران است. در این پژوهش کیفی با 19 نفر از خبرگان، کارشناسان و مدیران رسانه‌ای و فرهنگی، بازی‌سازان مطرح کشور و همچنین مسئولین نهادهای متولی صنعت بازی‌های ویدئویی در جمهوری اسلامی ایران مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته انجام و دیدگاه آن‌ها نسبت به موضوع تحقیق شناسایی شد. سپس با کمک ادبیات تحقیق و مقوله‌های استخراج‌شده از مصاحبه‌ها و درنهایت اجرای روش تحلیل محتوای فیلیپ مایرینگ، دیدگاهی کلی برای سیاست‌گذاری محتوایی تولید بازی‌های ویدئویی در جمهوری اسلامی ایران به دست آمد.
در این بررسی، به جایگاه سیاست‌گذاری محتوایی تولید بازی‌های ویدئویی، عوامل مؤثر بر فرآیند سیاست‌گذاری محتوایی تولید این‌گونه بازی‌ها و همچنین چالش‌های پیش روی این کار پرداخته‌ایم. علاوه بر این‌ نتایج، بر اساس نظر کارشناسان، تدوین نقشه راه و مهندسی فرهنگیِ بازی‌های ویدئویی قدمی است که باید قبل از پرداختن به سیاست‌گذاری، به آن پرداخته شود. چراکه مسئله شناسی در سیاست‌گذاری و تدوین سیاست‌ها بسیار مهم است. نکته بعدی کم‌توجهی به بحث مطالعات بازی در مراکز علمی پژوهشی و دانشگاه‌هاست که در صورت موجود بودن، می‌تواند یکی از منابع مهم در سیاست‌گذاری محتوایی تولید بازی‌های ویدئویی و همچنین کمک به تولیدکنندگان این‌گونه بازی‌ها باشد. کارشناسان تأکید داشتند در همه کشورهای تولیدکننده بازی‌های ویدئویی، تولید بازی با محتوای بومی و یا محتوایی که به جریان رسانه‌ای آن کشور و دولت کمک کند موردحمایت ویژه قرار می‌گیرد؛ به‌زعم آن‌ها، دولت و نهادهای زی ربط در حوزه نظارت بر محصولات فرهنگی باید به سمت تدوین نظام محتوایی بر اساس اولویت‌های فرهنگی حرکت کنند و برای تولید بازی‌هایی که به لحاظ محتوایی مفید و مؤثر باشند، مشوق‌های خوب و قابل‌توجهی در نظر بگیرند.
کلمات کلیدی: بازی‌های ویدئویی، بازی‌های رایانه‌ای، سیاست‌گذاری، محتوا، جمهوری اسلامی ایران
تصویر:
فایل پایان نامه:
کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه صدا و سیما می باشد .