سرویس:اخبار دانشگاه
تعداد بازدید : 633 - تاریخ خبر : 1396/01/30 - 08:29
روابط عمومی دانشگاه
نشست علمی با موضوع مناظره های انتخاباتی تلویزیونی
این نشست صبح روز دوشنبه 28 فروردین در محل ورکشاپ دانشگاه صداوسیما در قالب دو پنل علمی با حضور کارشناسان و دست اندرکاران این حوزه برگزارشد.
برگزاری نشست علمی با موضوع مناظره های انتخاباتی تلویزیونی؛ تجربه ها، نقدها و راهکارها از سوی دانشکده ارتباطات و رسانه ی دانشگاه صداوسیما این نشست صبح روز دوشنبه 28 فروردین در محل ورکشاپ دانشگاه صداوسیما در قالب دو پنل علمی با حضور کارشناسان و دست اندرکاران این حوزه برگزارشد.آقایان دکتر علی دارابی، معاون وقت سیمای صدا وسیما ومدیر ارشد اداره کننده مناظره های سال 92 و معاون فعلی استان های رسانه ملی، دکتر حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی و رسانه ای رئیس جمهور دولت یازدهم، حسین فردرو کارگردان برنامه های مناظره سال 92، دکتر رضا پورحسین مجری مناظره های سال 88 ، دکتر سید امیر سیاح مدیر گروه اقتصاد و رسانه شبکه یک سیما، دکتر غلامرضا غلامی مدیرکل وقت برنامه های سیاسی صدا وسیما درسال 88 ، و دکتر محمد مهدی اسماعیلی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران از سخنرانان این نشست بودند.در پنل نخست این نشست که مدیریت آن را دکتر محمدحسین ساعی رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما بر عهده داشت، محور اصلی مباحث به مروری بر تجربیات برگزاری مناظره های ریاست جمهوری در سیما اختصاص یافت. نخستین کارشناس ارائه دهنده این پنل دکتر سید امیر سیاح؛ مدیر گروه اقتصاد شبکه یک سیما بود.سیاح سخن خود را با مقایسه الگوی مناظره¬ها در سال 88 و 92 صداوسیما، آغاز کرد و گفت: در سال 88 بحث بین کاندیدا در مناظره¬ها به سمت تخاصم پیش رفت، اما طراحی مناظره¬ها در سال 92 به گونه¬ای بود که در نهایت شاهد تبیین گرایش های نامزدها با کمترین برخورد و تنازع بودیم. مدیر گروه اقتصاد شبکه یک سیما، با بیان برخی از اهداف برگزاری مناظره های ریاست جمهوری در صداوسیما، قالب پیشنهادی خود برای مناظرات 96 را در چهار بخش با حضورn تعداد از نامزدها در این دوره شرح داد.کارشناس ارائه دهنده بعدی این پنل دکتر غلامرضا غلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما ومدیر کل وقت برنامه های سیاسی معاونت سیاسی رسانه ملی در مناظره های سال 88 بود؛ دکتر غلامی از انتخابات به عنوان لیله القدر یک مملکت برای 4 سال و حتی بیشتر یاد کرد و گفت: ممکن است آثار کارهای یک رئیس جمهور تا 50 سال در کشور باقی بماند. وی افزود: مناظره، در دوره های اخیر، عامل اصلی پیروزی نامزدهاست. غلامی ضمن اشاره به 7 ملاحظه اساسی برای برگزاری مناظره ها، تاکید کرد که خطوط قرمز در مناظره ها باید به حداقل ممکن برسد و مخاطبان فضای آزاد مناظره ها را درک کنند. همچنین گفت: ما به عنوان صداوسیما، یک رسانه اسلامی هستیم و نباید اجازه دهیم در مناظره تخریب و بی حرمتی صورت گیرد و باید در جهت حق گرایی گام برداریم. دکتر غلامی افزود: فضای حاکم بر مناظره ها باید در عین آزادی، عقلانی و در عین حال برای مخاطب عام حدی از هیجان را نیز دارا باشد.ارائه دهنده آخر در پنل اول دکتر علی دارابی، معاون امور استان های صداوسیما و مدیر ارشد اداره کننده ی مناظره های سال 92 بود؛ دکتر دارابی گفت: به عنوان مدیر مناظره‌های سال ۹۲ باید بگویم صدا و سیما به هیچ عنوان به دنبال مچ‌گیری از کاندیداها نیست بلکه کشف حقیقت برای مخاطبان، مهمترین هدف مناظره است که رسانه ملی نیز همین مسئله را دنبال می‌کند. وی افزود: مناظره، تاثیرگذارترین ساختار برنامه‌سازی برای تبلیغ نامزدهاست و آنان می‌توانند از این ابزار به بهترین نحو استفاده کنند چرا که در مناظره، جلوه حقیقی هر فرد مشخص می‌شود و فرصتی عادلانه در اختیارشان قرار می‌ گیرد.دکتر دارابی گفت: مناظره باید مبتنی بر ساختار و عقلانیت باشد. وی افزود: در سال 92 سعی بر این بود که عدالت برای همه نامزدها رعایت شود حتی در استقبال از آنها هم سعی شد این عدالت برقرار شود.دکتر دارابی در پاسخ به سوال یکی از حاضران که باید سؤالات مناظره پیش از برگزاری در اختیار نامزدها قرار گیرد، گفت: من مخالف این هستم که نامزدها باید سوالات را قبل از مناظره بدانند چرا که در این صورت ممکن است سوالات چالشی را جواب ندهند و یا با صرف زمان برای پاسخ به ابعاد بی اهمیت سوالات ارسالی، زمان برنامه را به پایان برسانند؛ وی به کاندیداهای حاضر در مناظره های 96 پیشنهاد داد، صداقت پیشه باشند، سیاهنمایی نکنند، شفافیت به خرج دهند و به قواعد حقوقی و اخلاقی مناظره، توجه کامل کنند.این پنل با پرسش و پاسخ بین مخاطبین حاضر در جلسه و کارشناسان پایان یافت.در ادامه نشست، پنل دوم که به بایسته های اجرای مناظره های ریاست جمهوری در سیما اختصاص داشت، با مدیریت دکتر سید بشیر حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما برگزار شد. ارائه دهنده نخست در این پنل، حسین فردرو کارگردان برنامه های مناظره سال 92 بود؛ فردرو با اشاره به تکنیک های برنامه سازی برای مناظره های ریاست جمهوری گفت: در طراحی مناظره دور قبلی انتخابات، به نکات فنی و روانشناسی در دکور و چینش صندلی های کاندیدا و مسائل ریز و درشت دیگر توجه زیادی شده بود.فردرو برنامه های مناظره ریاست جمهوری را از برنامه هایی دانست که به دلیل جذابیت و توجه عموم مخاطبان به آن، در ذهنها باقی می ماند و بعضا خاطرات مشترک یک نسل را تشکیل می دهد.کارشناس و ارائه دهنده دوم این پنل، دکتر رضا پورحسین، مجری مناظره های سال 88 بود؛ پور حسین گفت: مجری باید کنش گر و فعال و در حقیقت تنظیم گر ساختاری برنامه مناظره باشد و اجازه دهد ساختار مناظره، به صورت طبیعی، محتوا را در ذهن مخاطب شکل دهد.وی افزود: در سال 88 مشخص بود کاندیدا از قبل برای منازعه و نه برای مناظره آمده بودند؛ در چنین شرایطی مجری مناظره نباید خود به بخشی از این منازعه تبدیل شود.دکتر پور حسین افزود: در مناظره های 88 بارها و با امضای توافقنامه ای از همه کاندیداها خواستیم که درباره کاندیداهای غایب نباید صحبت شود ولی بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری این قاعده بدیهی را رعایت نکردندپورحسین درباره مناظره های سال جاری ریاست جمهوری نیز گفت: چیزی به نام کاندیدای پوششی، مناظره را خدشه دار می کند و باید برای آن تدبیری در مکانیزم و ساختار مناظره ها اندیشید.ارائه دهنده بعدی این پنل دکتر حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی و رسانه ای رئیس جمهور دولت یازدهم بود؛ دکتر آشنا ارائه خود را این گونه شروع کرد که: مناظره ها حاصل تعامل سه فرهنگ است؛ فرهنگ سیاسی جامعه، فرهنگ سازمانی رسانه برگزارکننده و فرهنگ سواد رسانه ای مردم و مخاطبان.وی افزود فقدان اعتماد سیاسی از مشکل های کشور ماست که در مناظره ها تاثیر خود را می گذارد.دکتر آشنا ضمن اشاره به نقش صداوسیما در مناظرات که می تواند بازی گردان باشد یا بازیگر گفت لزومی ندارد مناظرات تک به تک باشد. مناظرات می تواند به صورت چند نفر به چند نفر برگزار شود و مثلا چند نفری که از یک حزب هستند با چند نفر که از حزب دیگر هستند با هم مناظره کنند.مشاور فرهنگی و رسانه ای رئیس جمهورگفت: دانشگاه ها هم می توانند برگزار کننده مناظره باشند و صداوسیما فقط پخش کننده مناظره باشد.دکتر آشنا افزود: نباید بدون رضایت کاندیدا از آنان سوال پرسیده شود و سوالات باید قبل از برنامه ها به کاندیدا اعلام شود.ارائه دهنده آخر در پنل دوم دکتر محمد مهدی اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بود.دکتر اسماعیلی به تشریح نکات سیاسی و اجتماعی که باید در طراحی مناظره ها لحاظ شوند پرداخت و گفت: هیچ کدام از انتخابات در کشور ما چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی شبیه به انتخابات قبلی نبوده است. وی افزود: برای مناظره های سال 96 باید یک مدل جدیدی طراحی کنیم که در آن روحیات و خلقیات کاندیدای مناظره کننده هم لحاظ شود.دکتر اسماعیلی به این نکته هم اشاره کرد که تا این دوره، کاندیدایی به نام کاندیدای پوششی نداشتیم که این از اختصاصات این دوره است و باید برای آن طراحی داشت.بعد ازسخنان دکتر اسماعیلی، این پنل و نشست با پرسش و پاسخ بین مخاطبان حاضر و کارشناسان ارائه دهنده پایان یافت.
© 2016 - iribu.ac.ir - Contact us :info@irib.ac.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه صدا و سیما می باشد .