تعداد بازدید : 81 - تاریخ خبر : چهارشنبه 22 فروردین 1397 - 04:15  
داوود میرباقری:
اجتهاد در شخصیت پردازی، بارزترین توانایی یک فیلمساز است.

فیلمساز و کارگردان نام آشنایی سینما و تلویزیون ایران، اجتهاد در شخصیت پردازی و چهره سازی را از بارزترین توانایی های یک داستان نویس و فیلمساز عنوان کرد.

فیلمساز و کارگردان نام آشنایی سینما و تلویزیون ایران، اجتهاد در شخصیت پردازی و چهره سازی را از بارزترین توانایی های یک داستان نویس و فیلمساز عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، داوود میرباقری در کارگاه آموزشی فیلمنامه نویسی دانشگاه صدا و سیما گفت: نمایش، زبان مشترک انسانها است. این زبان مشترک دارای ابعاد تفکر، فلسفه، عمق نگاه و اثرگذاری بر فرهنگ ها و تمدنهای مختلف است.

او که با موضوع « شخصیت و تأثیر آن در ساختار درام » برای دانشجویان سخن می گفت، افزود: هنرجویان جوان توجه داشته باشند در سینما و تلویزیون امروز، فیلمسازی موفق تر است که ابتدا دارای تحصیلات دانشگاهی در حوزه هنر و تولیدات رسانه ای باشد.

میرباقری تصریح کرد: دانشجوی هنر برای ورود به فیلمسازی باید سه مرحله مشاهده، مطالعه و مکاشفه را تجربه و گذر کند تا به بتواند در درام نویسی و شخصیت پردازی به اجتهاد برسد. تمام آثار ماندگار سینما حاصل جمع این ویژگی ها است.

وی گفت: مرحله مشاهده برای یک فیلمساز با دیگر افراد عادی جامعه متفاوت است. فیلمساز با تفکر و چشم عقل می بیند. در مرحله دوم به مطالعه تاریخ نمایش از یونان باستان تا به امروز می پردازد. با مکاتب نمایشی و شخصیت های اثرگذاری همچون شکسپیرآشنا می شود. در مرحله آخر ناخواسته تخیل می کند و سوژه های ناب را مکاشفه می کند.

کارگردان سریال امام علی(ع) افزود: اگرشما هنرجویان جوان می خواهید صاحب سبک و حرف تازه در فیلم سازی شوید حتما باید به مکاشفه سوژه های نمایشی برسید.

میرباقری گفت: من روی بسیاری از شخصیت های تاریخی مطالعه کردم اما برای نوشتن درام، شخصیت ها را به اجتهاد خودم پرورش می دهم. مالک اشتر، مختار، قطام و بسیاری دیگرکه در ذهن مخاطب ماندگار شدند به سبب همین اجتهاد در شخصیت سازی است.

استاد افتخاری دانشگاه صدا و سیما ادامه داد: درام، از یک نقطه ضعف در شخصیت سوژه شروع می شود به همین دلیل است که شخصیت های منفی بهتر و آسان تر در درام جای می گیرند. شخصیت های مثبت چون نقاط ضعف ندارند و یا دارای نقاط ضعف کمرنگی هستند کمی نویسنده و کارگردان را به مشکل می اندازند.

وی افزود: پاشنه آشیل، قهرمان یونانی، نمونه خوبی برای درام است. تمام بدن آشیل نقطه قوت است اما در طول تاریخ همگان به پاشنه پای آشیل که نقطه ضعف او بود اشاره کرده اند و شاید اگر این ضعف هم وجود نداشت اصلا داستانی بنام آشیل ماندگار نمی شد.

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
آخرین اخبار
چهاردهمین جشنواره آثار هنرجویان هنرستان صدا و سیما با هدف کشف و پرورش استعدادهای جوان برگزار می شود.
-1
«رشید مشهراوی» مستندساز و فیلمساز فلسطینی گفت: رژیم صهیونیستی به دفعات زیادی من و عوامل تهیه فیلم ها و مستندهایم را حین تصویربرداری و یا پس از آن دستگیر و حبس ک...
-1
همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر «رشید مشهراوی» فیلمساز مطرح فلسطینی با حضور در دانشگاه صدا و سیما، کارگاهی آموزشی را برای دانشجویان این دانشگاه برگزار ...
-1
لخ مایوسکی شاعر، نقاش و فیلمساز مشهور لهستانی در جمع دانشجویان دانشگاه صداوسیما با خواندن قسمتی از آهنگ «مرا ببوس» اثر مرحوم « گل نراقی» گفت: عاشق ادبیات، شعر، ...
-1
هم اندیشی «سینما و فلسفه» با حضور صاحب نظران این بخش از جمله «لوسیا نجیب»،« لخ مایفسکی» و « شهاب اسفندیاری» و استقبال استادان و دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم ...
-1
کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه صدا و سیما می باشد .