تعداد بازدید : 439 - تاریخ خبر : 1396/02/04 - 10:15
روابط عمومی دانشگاه
دومین روز برگزاری برنامه های دانشگاه صدا و سیما در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر
دومین نشست تخصصی، علمی و آموزشی دانشگاه صدا وسیما در جشنواره جهانی فیلم فجر صبح روز یک شنبه سوم اردیبهشت در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

دومین نشست تخصصی، علمی و آموزشی دانشگاه صدا وسیما در جشنواره جهانی فیلم فجر صبح  روز یک شنبه سوم اردیبهشت در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.
میهمان این نشست آقای بریس کاوین نویسنده و کارگردان فرانسوی و استاد دانشکده سینمای پاریس ( موسوم به la femis) بود. او که در دانشکده های سینمای مختلف جهان تدریس کرده و در زمینه هدایت بازیگر تخصص دارد گفت: مردم فرانسه به فرهنگ، هنر، ادبیات و سینمای ایران علاقه مندند تا آنجا که فیلم "جدایی نادر از سیمین" در سینماهای فرانسه سه میلیون تماشاگر داشت.  کاوین با ستایش پیوندهای عمیق فرهنگی فرانسه و ایران افزود: حتی مادر هشتاد ساله من همیشه به انتظار اکران فیلم های جدید ایرانی در فرانسه است. کاوین که آخرین فیلم او به نام "راه آسان فرار" در بیش از 15 کشور به نمایش درآمده است در این نشست علمی
به تبیین روندها و مفاهیم مربوط به فیلم سازی در فرانسه پرداخت و در اهمیت بلاکینگ (چینش)  و تفاوت هایش با میزانسن گفت: میزانسن کل فرآیند فیلم سازی شامل بخش فنی، دکوپاژ و سناریو و... را شامل می شود در حالی که بلاکینگ یا چینش بخش عملیاتی تر این فرآیند و زیر مجموعه میزانسن است.
وی با اشاره به نقش پر اهمیت بلاکینگ  در فرآیند کارگردانی، آن را به دو بخش بلاکینگ با توجه به دوربین و بلاکینگ با توجه به بازیگر تقسیم کرد که هر دو قبل از شروع فیلمبرداری صورت می پذیرد.
این کارگردان فرانسوی افزود: بلاکینگ  بخشی حیاتی در کارگردانی است و متاسفانه امروزه کارگردانان جوان که می خواهند زود به نتیجه برسند از این عنصر مهم غافل می شوند و به همین سبب شاهد اتلاف زمان زیادی در طول پروژه ها هستیم.
بریس کاوین در پاسخ به پرسشی درباره  تفاوت بلاکینگ در سینمای آمریکا و فرانسه گفت: در سینمای آمریکا این کارگردان است که برای بلاکینگ و حرکت تصمیم می گیرد، اما در سینمای فرانسه کارگردان یک ایده کلی دارد و با انعطاف پذیری بیشتر، بازیگران را هم در بلاکینگ دخیل می کند. وی افزود: جنبه پژوهش و تحقیق در بلاکینگ بسیار ارزشمند است.  کرگردان برجسته و صاحب نام فرانسوی افزود: در فرانسه برای تقویت فرهنگ، سرمایه گذاری در سینما از مالیات معاف یا مشمول تخفیف مالیاتی است. فرانسه پس از هند و آمریکا بیشترین آمار تولید فیلم دنیا را به خود اختصاص داده است.
دکتر ضابطی جهرمی استاد نامدار و پیشکسوت دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیما هم در این نشست علمی، سینمای فرانسه را در تاریخ سینمای اروپا پیشرو خواند و گفت: تاثیرگذاری آثار موج نو فرانسه بر آثار فیلمسازان ایرانی ملموس و مشهود است زیرا پیوند سینمای ایران و فرانسه به اوایل دوره صامت بر می گردد. دکتر شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صدا و سیما هم از آقای بریس کاوین کارگردان فرانسوی به خاطر پذیرش دعوت جشنواره جهانی فیلم فجر، قدردانی کرد و گفت: اخلاق علمی و تواضع و فروتنی آقای کاوین علی رغم موقعیت و جایگاه هنری و علمی ایشان ستودنی است و وقتی از ایشان جهت برگزاری سه کارگاه در ایران دعوت کردیم ایشان بدون هیچ چشمداشتی پذیرفتند در حالی که ایشان در بهترین مدارس سینمایی جهان سابقه تدریس دارند.

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
آخرین اخبار
کتاب «رادیو در عصر دوم» تالیف دکتر محمد اخگری و کتاب «جامعه شناسی انتقادی تبلیغات تجاری» در انتشارات دانشگاه صداوسیما منتشر شد
-1
آیین آغاز سال تحصیلی97 - 1396 با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه صدا وسیما برگزار شد.
-1
جدول زمان بندی مراجعه داوطلبان آزمون سراسری سال 1396 به دانشگاه صدا و سیما
-1
طی حکمی از سوی دکتر علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما و رئیس هیأت امنای دانشگاه صدا و سیما، دکتر شهاب اسفندیاری به سمت «رئیس دانشگاه صدا و سیما» منصوب شد.
-1
تجلیل از آقای داوود میرباقری، کارگردان برجسته میهن اسلامی و خالق آثار ماندگار " امام علی ع" و " مختار" و اهدا لوح و حمایل استاد افتخاری دانشگاه صدا و سیما به ای...
-1
کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه صدا و سیما می باشد .