تاریخ خبر:‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - بازدید:‌۴۸۲
دکتر علیرضا داوودی مدیرکل اخبار خارجی صدا وسیما در نشست «از سکوت تا بایکوت خبری اربعین»در دانشگاه:
شکست رسانه‌های غربی علیه مناسک اربعین

مدیرکل اخبار خارجی صدا و سیما:اقدامی برای مقابله با مراسم اربعین صورت گرفت که «تلاش بین المللی رسانه‌های خارجی و بیگانه علیه خواست بین المللی مردم» بود. 

مدیرکل اخبار خارجی سازمان در دانشگاه صدا و سیما گفت: یک تلاش بین المللی برای مقابله با برگزاری مراسم اربعین صورت گرفته است که می توان آن را «تلاش بین المللی رسانه‌های خارجی و بیگانه علیه خواست بین المللی مردم» نامید.
دکتر علیرضا داوودی، مدیرکل اخبار خارجی صدا وسیما در نشست « از سکوت تا بایکوت خبری اربعین » که به همت انجمن علمی ارتباطات و رسانه و بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما برگزار شد؛ به ترسیم فضای کلی اخبار خارجی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: اخبار خارجی یکی از حوزه‌های پیچیده است که جای بررسی و دقت کارشناسانه بیشتری دارد.
داوودی با بیان اینکه در موضوعات جهانی رسانه‌ها با این دو دسته سوگیری مسائل را بررسی می‌کنند، گفت: در مواجهه با حوزه مقاومت رسانه‌ها از 11 تکنیک استفاده می‌کنند، حدود 1800 رسانه ماهواره ای، بیش از 70 رادیو، بیش از 12 هزار پایگاه اینترنتی، بیش از 60 شبکه اجتماعی و اینترنتی و بیش از 70 میلیون صفحه در کل این شبکه‌های اجتماعی فعالیت رسانه ای در برابر جبهه مقاومت انجام می‌شود.
وی افزود: سال گذشته 120 میلیون پیام چند رسانه ای فقط به زبان فارسی توسط این رسانه‌ها تولید شده است و آمار این پیام ها تا کنون به 750 میلیون پیام رسیده است، بیش از یک هزار و 90 پروژه رسانه ای در سال، علیه جریان مقاومت طراحی و کار می‌شود.
مدیرکل اخبار خارجی صدا وسیما با تاکید بر اینکه این حجم از پیام در زمان برگزاری مراسم اربعین ده برابر می‌شود، گفت: در مقابل همه این جریانات در جمهوری اسلامی ایران، سازمان صدا و سیما مشغول انجام فعالیت رسانه ای در جبهه مقاومت است.
داوودی با بیان اینکه هر پیامی‌که توسط بی بی سی فارسی تولید می‌شود، سه و نیم میلیون پایگاه خبری آن را وایرال می‌کند، افزود: برای تحلیل موضوع اربعین باید در چهار دوره قبل از مقدمه برای اربعین یعنی دو ماه قبل از عاشورا ، مقدمه قرار گرفتن در اربعین تا دو هفته مانده به اربعین، یک هفته قبل تا یک هفته بعد و دوره پسا اربعین را مورد بررسی قرار دهیم.
وی افزود: در این مدت 5 ماهه بیش از 120 هزار پیام در دقیقه به پنج زبان فارسی، انگلیسی، فرانسه، عربی و عبری علیه جریان بین المللی اربعین تولید شد، که هر ایرانی به طور متوسط در 24 ساعت معادل 3.5 پیام در ساحت شک، شبهه، اختفا و تقابل دریافت می‌کند.
داوودی افزود: اما به رغم این تلاش ها، نگاه مردم عراق و پارادایم های موجود در این کشور به مردم ایران تغییرات زیادی داشت.
وی با بیان اینکه رسانه‌ها در دو محور بنیادین سکوت و بایکوت، علیه اربعین فعالیت کردند، افزود: در سکوت یک فعل را انجام نمی دهید و سعی می‌کنید ان مسئله را در اخبار خود قرار ندهید تا خبری از آن نباشد، اما بایکوت نوع خاصی از فعالیت برای تخفیف دادن به موضوع است، بایکوت به معنای محصور کردن است و برای این کار پروژه‌های موازی برای این کار انجام می‌شود.
مدیرکل اخبار خارجی صدا وسیما گفت: موضوع عراق، لبنان، یمن، بحرین، مصر و سحر خدایاری موضوعات موازی بود که برای بایکوت خبری اربعین در رسانه‌های خارجی مورد توجه قرار گرفت ولی جریان مقاومت توانست این موضوعات را مصادره کرده و به مطلوب خود تبدیل کند.

امام حسین علیه السلام تنها رمز به هم ریختن معادلات رسانه‌های خارجی است


مدیر کل اخبار خارجی صدا و سیما گفت: یک میلیارد و 190 میلیون پیام علیه اربعین تا کنون صادر شده است با این وجود امسال جمعیت زوار اربعین بیشتر از سال گذشته شد.
داوودی افزود: سازمان صدا و سیما در مقابل این عظمت تبلیغاتی ایستاده است، ایران توانست معادلات عالم را به هم بزند و این نشانه اقتدار و ضریب نفوذ آن است.
وی به بررسی تاکتیک هایی که برای مردم ایران انجام شد پرداخت و افزود: یکی از تکنیک هایی که برای بایبکوت اربعین انجام شد این بود که برای اولین بار جریان اربعین را سیاسی کردند، در منطقه امسال ظرف این 45 روز تحولات بی سابقه ای صورت گرفت که توجه ویژه رسانه‌های خارجی به منطقه را رقم زد.
مدیرکل اخبار خارجی صدا وسیما گفت: امسال اربعین متاثر از تمام تحولات منطقه ای بود که اخرین آن آرامکو بود. با خارج شد ن آرامکو از مدار قیمت نفت افزایش محسوسی خواهد داشت و پس از این عملیات سپر دفاعی دنیا به هم خورد که نشان دهنده میزان قدرت جبهه مقاومت است.
داوودی افزود: اربعین امسال متاثر از یک قدرت بی نظیر ظرف 70 سال گذشته در جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی‌بود، اربعین نشان دادن نمایش تشکر و مومن شد ن به قدرت این جریان مقاومت بود، به همین دلیل این حجم از صف کشیدن رسانه ای در واقع تجمع جبهه مقاومت علیه ضد مقاومت بود.
وی اضافه کرد: به اعتراف شبکه بی بی سی فارسی اربعین امسال همه تلاش های 150 سال اخیر این شبکه را از بین برد، حوزه اول تبلیغات علیه اربعین، سیاسی بود و با هدف ترویج سکولارسیم انجام شد، مشکل اولی که پیش آمد ناتوانی در توصیف چرایی اقبال دو برابری مردم نسبت به سال گذشته بود.
مدیرکل اخبار خارجی صدا وسیما گفت: این راهپیمایی انجام شد و انجام شدن آن منجر به فرو کش کردن اغتشاشات عراق شد در حالی که قرار بود این اغتشاشات از پیاده روی جلوگیری کند و به رغم بیش از 100 میلیون پیامی‌که برای این حوزه تولید شد، گیرایی ان در ایران 1.2 درصد بود که نشان از شکست این مرحله است.
داوودی افزود: روش دوم ایجاد تردید، تشکیک و شبهه نسبت به صحت و اصالت اربعین و واقعه عاشورا بود. این پیام به زبان انگلیسی و عربی نیز تولید می‌شد ، بی بی سی فارسی و فاکس نیوز اختصاصا در این حوزه فعالیت کردند. بی بی سی بزرگ ترین رسانه در حوزه ایجاد گسل است، در داخل کشور نیز برخی سلبریتی‌های سیاسی و هنرمندان این جریان را یاری کردند.
وی اضافه کرد: سومین روشی که در برابر اربعین انجام شد در حوزه انگیزه سازی و حوزه انگیزشی بود.رسانه‌های خارجی و بیگانه در حوزه مقاومت به ترتیب با پنج روش بازشناسایی ، بازتعریف، تحلیل، تحریف و تحدید مفهوم در یک گزاره و پس از آن جایگزینی در برابر جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کنند. این پنج روش در حوزه انگیزه سازی و انگیزشی به کار گرفته شد.

بی بی سی فارسی:«ایرانی‌ها به کربلا می روند تا به قدس برسند»


مدیرکل اخبار خارجی صدا وسیما گفت: ایرانی‌ها به کربلا می روند تا به قدس برسند جمله ای است که بی بی سی فارسی در یکی از گزارش های خود به کار برد.داوودی افزود: مطرح شدن این انگیزه توسط رسانه‌های بیگانه موجب ایجاد ترس از ایرانیان در بین عراقی‌ها و سایر جریان‌های جریان مقاومت می‌شد و این تفکر را که ایران می خواهد عراق را تصرف کند، در بین عراقیان ترویج می‌کرد.
وی اضافه کرد: همچنین رسانه‌های بیگانه و خارجی برای مقابله با اربعین از تکنیک تغافل نیز استفاده کردند، به هم ریختگی عراق باعث ایجاد مشکلاتی شد که رفاه مردم را متاثر می‌کرد، اما رسانه‌های معاند می خواستند این اتفاق را عمدی جلوه دهند و به مردم این هشدار را بدهند که در عراق امنیت کافی وجود ندارد. 

مدیرکل اخبار خارجی صدا وسیما پنجمین تکنیکی که برای مقابله با اربعین انجام شد را « تبلیغ منفی نسبت به ضریب شور و شعور» عنوان کرد و گفت:در تحلیل ها نتیجه این بود که «حالا که شور دارید اما شعور ندارید، عقلانیت ندارید پس شما با داعش تفاوتی ندارید ».بنابر این گزارش هایی که از اربعین تهیه می‌شد شور هیجان و احساس مردم را نشان می داد.
داوودی با بیان اینکه رسانه‌ها سعی کردند حرکت اربعین را به رادیکالیسم اسلامی منتسب کنند، گفت: این پیچیده ترین اتفاقی است که در این حوزه رخ داد، در دهه هفتاد جنگ رسانه‌ها با ایرانی‌ها جنگ اصناف و اقشار بوده است. به همین دلیل بیشتر درگیری‌هایی که بی بی سی ایجاد می‌کرد مبتنی بر اقشار و اصناف بود و بزرگترین پارادایم ایجادی این دهه، کوی دانشگاه بود. در دهه 80 این سطح را به طبقات اجتماعی ارتقا دادند وبزرگترین واقع آن فتنه سال 88 بود.
وی افزود: حوزه اجتماعی- سیاسی در این دهه ارتقای سیاسی داده شد، در این دو دهه اربعین به معنای کنونی خود شکل نگرفت، در دهه 90 همه رسانه‌ها با محوریت ایدئولوژی، برای بلوک های اجتماعی ایران برنامه ریزی و اقدام کردند ولی شکست های پیاپی را تجربه کردند.

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
انعکاس گسترده ششمین برنامه بین المللی تبادل علم و فناوری در رسانه‌های سراسری
-1
دکتر شهاب اسفندیاری در احکامی مدیران امور دانشجویی، فرهنگی، روابط عمومی و امور پژوهشی دانشگاه را انتصاب کرد.
-1
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی از روز شنبه 18 آبان 98 آغاز به کار کرد
-1
تور بازدید و آشنایی با هلدینگ فناپ و استارت آپ های مستقر در پارک علم و فناوری پردیس
-1
متن کامل سخنرانی دکتر شهاب اسفندیاری درابتدای ششمین نشست برنامه تبادل علم و فناوری(استپ) 
-1